citroen-2cv

5 najciekawszych Citroenów

Oto lista 5 najciekawszych, według mnie, “cytryn”. Nie zawsze tych najszybszych czy najbardziej luksusowych, ale tych duszą. Tych które są… no właśnie najciekawsze.

Na początku ustalmy dwie rzeczy. Pierwsza jest taka, że jest to moja lista i nie muszą na niej pojawić się Wasze typy, możecie mi je napisać w komentarzach, może powstanie z nich druga część tej listy. Who knows? Druga jest trochę kosmetyczna, nie należy się sugerować numerkami, to że jedno auto jest niżej na liście niż drugie nic nie znaczy. Dobra, przekręcamy kluczyk, wbijamy bieg i wjeżdżamy w listę. Hej ho!

1. Citroen C4 Cactus

źródło

Tutaj z mojej strony szybka piłka. Lubię wszystko co dziwne, nietypowe i świeże. A Cactus jest… WSPANIAŁY. Airbumpy na boku, kolory w stylu Hello Yellow, różne kolory dachu, specyficzne lampy chyba już widzicie o co chodzi. Do tego dochodzi niewielka masa i niezła praktyczność. Niby kolejny crossover, ale jak inny od wszystkich. Brawo! Szkoda tylko, że po liftingu go zepsuli…

2. Citroen 2CV

źródło

Dobra, wiem, tego modelu jest wszędzie pełno, każdy o nim pisze, każdy go zna. Ale szczerze mówiąc nie jestem tym faktem zdziwiony, zmotoryzował Francję, jeździli nim wszyscy, od rolników przez stylową młodzież aż po Jamesa Bonda i bohaterów “Żandarma z Saint-Tropez”. Przez te prawie 50 lat “Kaczka” była chyba wszędzie i chyba wszystkim. Jest niewiele aut którym się to udało.

3. Citroen H/HY

źródło

Najszybciej jak można opisać “Tubika” to dostawcze 2CV, mimo że 2CV miał swoją własną dostawczą wersję. Ale już wyjaśniam. Tak jak 2CV H/HY też powstał tuż po II wojnie i też po to by zmotoryzować Francję, ale nie w formie zapewnienia personalnego środka transportu, a w formie środka do przewozu towarów. A przy tym wygląda całkiem śmisznie.

4. Citroen C6

źródło

Oh wow, od czego zacząć? To auto jest czymś zgoła innym niż dwa poprzednie na liście, lecz mimo to reprezentuje to samo podejście. Podejście które mówi, że szablony nie istnieją, że można je olać i zbudować coś innego. C6 nie wygląda jak zwykła limuzyna. Wystarczy go porównać na przykład z VW Phaetonem. Dalej jestem w szoku, że to auto ma 15 lat. 

5. Citroen DS

źródło

Nie, nie chodzi mi o nowe Crossbacki, stylowe premium bla bla bla. Chodzi mi o oryginalnego DSa. To auto, które położyło podwaliny pod obecny wygląd aut. Nie był to amerykański kosmiczny futuryzm, który nie miał wiele wspólnego rzeczywistością, a francuski, delikatny, subtelny i niesamowicie stylowy futuryzm, który, no cóż, zmienił świat. 

1 thought on “5 najciekawszych Citroenów”

  1. Wchodząc miałam niesamowicie wysokie oczekiwania wobec tego artykułu. Tak bardzo się nie zawiodłam.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Udostępnij ten wpis:

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email

czytaj inne wpisy:

Umarło Lamborghini z V12. Niech żyje Lamborghini z V12?

Supersamochody rządzą się własnymi prawami. Supersamochody Lamborghini rządzą się jeszcze innymi prawami. Supersamochody Lamborghini z V12 pod maską rządzą… a zresztą – wiecie o co chodzi. Lamborghini zakończyło produkcję modelu Aventador. Koniec, amba finito koncerto, nie ma, dość, fajrant. Oddajmy więc hołd Aventadorowi i wszystkim jego poprzednikom, a na koniec porozmawiajmy o przyszłości V12 w

Czytaj więcej »

Zakaz sprzedaży samochodów spalinowych od 2035 roku. I co teraz?

Ostatnio Parlament Europejski przegłosował ustawę wprowadzającą zakaz sprzedaży samochodów spalinowych w roku 2035. Ale to nie musi nic znaczyć. Zwykle na Ivolucji nie piszemy o newsach. Nie po to jest ten blog. Ale lubimy pisać o rzeczach kontrowersyjnych, albo chociaż o zwykłych rzeczach w sposób kontrowersyjny. Na przykład TUTAJ albo TUTAJ. I ten wpis również

Czytaj więcej »

Chevrolet Corvette C4 zaklinował mi się w głowie – hangar marzeń #7

Jeśli zastanawiacie się, która Corvette to najlepsza Corvette, to już nie musicie. Od czego by tu zacząć… O, wiem – zaczniemy od mocno starzejącej się w latach 80’ Corvette C3. Model ten był stary, bo kryzys paliwowy zrujnował amerykański przemysł motoryzacyjny. Tak, ten sam kryzys, który zniszczył Camaro i Mustanga. W każdym razie – Corvette

Czytaj więcej »

Prawdziwy Hot Hatch! Volkswagen Polo GTi

Literki GTI w świecie motoryzacji są magiczne. Pytanie, czy mniej znany model – Volkswagen Polo GTi – dalej ma tą samą magię? Gdy słyszymy o GTi, myślimy o Golfie, czasem jeszcze o Peugeocie 205. Jednym z modeli, o którym jednak nie myślimy jest Volkswagen Polo GTi. Wiecie, to ten młodszy braciszek dorastający w cieniu swojego

Czytaj więcej »

To nie jest wieś-tuning. To Bosozoku!

Wielkie bodykity, krzykliwe lakiery, chromowane felgi i niskie zawieszenia. Czy to zlot samochodowy z lat dwutysięcznych? Nie, to Bosozoku! Większość ludzi, która nie wie o czym mówi, uważa styl Bosozoku (właściwie: Bōsōzoku) za jakiś okropny przejaw japońskiego wieś-tuningu. Tylko, że to nie do końca tak działa. Znaczy, fakt – Bosozoku jest kontrowersyjne, ale definitywnie nie

Czytaj więcej »

Co powoduje, że auto jest klasykiem?

Zapewne zauważyliście, że niektóre auta zostają klasykami szybciej niż inne. Dlaczego? Sprawa wygląda tak: niektóre auta z lat 90’ są już nieosiągalne cenowo, o autach z lat 80’ nie wspominając. Tymczasem inne samochody, podobnej klasy albo wyższej dalej szorują brzuchem po dnie cenowym. Tylko z czego wynika taki stan rzeczy? Na to pytanie znajdziecie odpowiedź

Czytaj więcej »