Fast-Furious-Evo-miniaturka

Tajemnica Lancera Evo z Za Szybkich i Za Wściekłych rozwiązana!

Nie jest wielkim fanem Szybkich i Wściekłych, ale jedna rzecz w tych filmach nigdy nie dawała mi spokoju.

Jest taka strona poświęcona motoryzacji, która nazywa się The Autopian – tam redaktor naczelny chorobliwym uwielbieniem darzy tylne lampy z samochodów oraz broszury reklamowe z lat 60’,70’ i 80’. Ale my dziś porozmawiamy o lampach, nie o broszurach. Konkretnie zajmiemy się tylnymi lampami Mitsubishi Lancera Evo, którym jeździł Brian O’Conner w drugiej części sagi Szybcy i Wściekli.

Dlaczego z całego filmu zajmiemy się akurat tym autem?

Powody są zasadniczo dwa. Pierwszy jest taki, że to definitywnie najbardziej ikoniczne auto z tej części Szybkich i Wściekłych. Drugi jest taki, że ewidentnie mi coś w tym aucie nie gra. Konkretnie z tyłu. Widzicie, o co mi chodzi, czy jeszcze nie?

Chodzi o tylne światła.

Evo z Za Szybkich, Za Wściekłych
Zwykłe Evo VIII

Powyżej macie zdjęcia Zwykłego Lancera Evo VIII i tego z Szybkich i Wściekłych. Widzicie różnicę? I tak, wiem, samo wypełnienie lamp może być inne, bo to były czasy gdy lampy musiały być zmienione – inaczej auto nie byłoby fajne. Tylko, że tu nie chodzi o wypełnienie, a o kształt. Jest ciutkę inny, nie?

Tutaj tył zwykłego Lancera, zwanego Cedia.

To dlatego, że Evo Briana ma akcesoryjne lampy ze zwykłego Lancera, konkretnie jest to produkt firmy Genera TYC, stąd inny kształt.

Ale jest dobry powód tej modyfikacji.

Bo widzicie… Evo VIII, które widzicie na filmie to właściwie… Evo VII. Bania zryta? No to będzie lepiej, bo Evo VII nigdy nie było sprzedawane w USA. I jeszcze lepiej: Evo VII, których użyto w filmie były sprowadzone z… Austrii. To dlatego miały kierownicę po lewej stronie a nie po prawej, tak jak by to miało miejsce przy autach sprowadzonych z Japonii. 
Jest tak dlatego, że twórcy Szybkich i Wściekłych chcieli wsadzić Briana O’Connera do Evo VIII, które miało dopiero zostać wprowadzone na rynek. No więc dogadali się z amerykańską dywizją Mitsubishi, by sprowadzić do Ameryki cztery sztuki Evo VII i przerobić je na Evo VIII. Tylko, że… Evo VIII ma inne tylne lampy niż Evo VII:

Evo VII
oraz, jeszcze raz, Evo VIII

I to właśnie z tego wynikła konieczność modyfikacji tylnej części nadwozia – tylnych lamp Evo VIII nie było wtedy w produkcji, więc zastosowanie znalazły maksymalnie zbliżone lampy przewidziane do zwykłego Lancera. Wymagało to oczywiście nieco cięcia, bo kształt jest zupełnie inny, ale hej – chyba się udało?

Skoro mieli tylko 4 sztuki, to musieli być bardzo ostrożni

To Evo czy tylko Lancer z bodykitem? Nie wiadomo!

Nie musieli. Bo jeśli czytaliście uważnie, to zauważyliście, że napisałem o 4 sztukach Evo VII. Tylko że rozbijanie takiego auta byłoby bardzo bez sensu, więc do sytuacji wymagających uszkodzenia auta używano zwykłych Lancerów przerobionych na Evo, których było więcej, bo nie-sportowe wersje Lancera były dostępne w amerykańskich salonach jako normalne auta dla normalnych ludzi.

Podsumowując: Lancer Evo VIII z Za Szybkich i Za Wściekłych był tak naprawdę Lancerem VII z lampami ze zwykłego Lancera, chyba, że akurat chodzi o sztukę przewidzianą do rozbicia – wtedy to był zwykły Lancer upozorowany na Evo VII upozorowane na VIII. Fajny burdel. A to nie ostatni raz kiedy w Szybkich i Wściekłych robią cyrk z Lancerami.

Ale driftującym Evo z Tokyo Drift zajmiemy się kiedy indziej.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Udostępnij ten wpis:

czytaj inne wpisy:

Czy to koniec supersamochodów jakie znamy?

Supersamochody czeka rewolucja. Rewolucja z którą się nie polubimy. Wiecie doskonale, czym jest supersamochód – to auto zbudowane z myślą o jak najlepszych osiągach, które często powiązane są z designem powodującym opad szczęki. Ale supersamochody to coś więcej. Supersamochody to przedmioty, do których aspirujemy. To oznaka tego, że nam w życiu wyszło. Że osiągnęliśmy coś

Czytaj więcej »

Okleiłem swój samochód! Czy to już Itasha?

Itasha to jeden z najbardziej kontrowersyjnych styli tuningowych – i nie ma się co dziwić, bo często obfituje w dwuznaczne grafiki. Kultura japońska to nie tylko samochody. Powiem inaczej – samochody to tylko kropla w morzu, czy też nawet oceanie japońskich fascynacji i zwyczajów. I pomimo dystansu jaki dzieli Polskę i Kraj Kwitnącej Wiśni to

Czytaj więcej »

Duża poprawa – Ultrace 2024 – Relacja

Jak co roku redakcja Ivolucji była na Ultrace – i miło mi donieść, że tym razem odbyło się bez dużych Faux Pas z żadnej strony. Nie wiem czy pamiętacie zeszłoroczną relację z Ultrace 2023 – możecie ją przeczytać tutaj: KLIK. Ale jeśli nie chce Wam się czytać to wystarczy Wam wiedzieć, że nie wróciliśmy z

Czytaj więcej »

Zegary nowego Bugatti Tourbillon to mistrzostwo świata.

Nie przesadzam – nikt nigdy wcześniej nie zrobił tak odjechanych wskaźników. Nie codziennie debiutuje nowe Bugatti. Właściwie to nowe modele Bugatti debiutują bardzo rzadko – Chiron debiutował 9 lat temu, a Veyron ma już 20 lat(!). Poczuliście się staro? Ja też.  Niektórym Veyron wydaje się nudny – nie można mu jednak odmówić, że zmienił świat.

Czytaj więcej »

Suzuki X-90 kładzie nacisk na Sport w Sport Utility Vehicle

“Sportowe” SUVy to chwyt marketingowy – oprócz jednego: Suzuki X-90. Wiecie jaki kraj produkuje najdziwniejsze samochody? Utarło się mówić, że Francja. Coś w tym jest – hydropneumatyczne zawieszenia, 3-drzwiowe minivany, hot-hatche z silnikiem umieszczonym centralnie i długo jeszcze można by wymyślać.  I po co? Ale nawet najbardziej szalony pomysł Francuzów nie dorasta do pięt pomysłom

Czytaj więcej »

Haldex w większości przypadków nie pomaga.

Na pewno kojarzycie układy napędu AWD realizowane przy pomocy Haldexu – o to dlaczego to bez sensu. Podchodząc do swojego samochodu zapewne czujecie dumę widzą emblemat mówiący o obecności napędu na 4 koła. Bo wyciągnie Was z opresji, bo ułatwi jazdę na mokrej nawierzchni, bo Was stać na kupno bezpieczniejszego samochodu. Ja czuję pogardę. No

Czytaj więcej »