Camaro-generacje

Małe wredne zwierze, które pożera Mustangi – Chevrolet Camaro

Chevrolet Camaro to model, który niczym feniks z popiołów, po śmierci wstał by nadal walczyć na rynku aut sportowych z mocarnymi V8.

Ameryka ma dwa charakterystyczne samochody, które nierozłącznie kojarzą się z hasłem musclecar. Co prawda żadne z nich stricte musclecarem nie jest, ale to zostawmy na inny wpis. Pierwszy z rzeczonych samochodów już na blogu opisałem, jest to Ford Mustang, przeczytacie o nim TUTAJ. Mustang stał się z marszu hitem sprzedażowym i spowodował, że General Motors zatrzęsło się z przerażenia. Do walki z nim postanowiono więc wytoczyć…

…Chevroleta Corvair.

Huh? Co Ty pieprzysz Ivo? Przecież, nawet w tytule jest napisane, że chodzi o Camaro. Co to w ogóle za jakiś Corvair? Noż Corvair, tacy z Was fani motoryzacji, że nie znacie Corvaira. Nie martwcie się jednak, przytoczę wam teraz krótko dlaczego to od niego zaczynamy. Corvair był małym Chevroletem, o nieco sportowym charakterze i układzie napędowym jak w Porsche 911, czy miał chłodzonego powietrzem sześciocylindrowego boksera z tyłu i napęd na tylną oś. Niektóre Corvairy miały nawet turbo! W latach 60! Nie dziwota więc, że Chevy próbował wystawić ten model do walki z Dzikim Koniem Forda. Problem był taki, że Corvair przez ograniczenia technologiczne ani nie mógł się prowadzić tak dobrze jak Mustang jak i nie mógł być tak szybki. Kapa. Corvair jest martwy, a książka w której opisywano go jako najbardziej niebezpieczny pojazd na drodze nie pomogła. Potrzebny był więc nowy model. Model ten, jak już się domyślacie nosił nazwę Chevrolet Camaro.

Chevrolet Camaro I (1967)

Wszystko jest tak jak powinno być/zdjęcie: Mecum Auctions

Ah, pierwsza wersja. Czyste linie, kształt butelki Coca-Coli i wielkie V8. Cóż to za wspaniały wóz. Pytaniem jednak pozostało skąd nazwa? Czym u licha jest Camaro? Wytłumaczenia są dwa. Pierwsze jest takie, że wzięło się to z francuskiego slangu i oznacza kompana, przyjaciela. Meh, mało drapieżne. Oficjalna wersja jest fajniejsza. Człowiek od PRu Chevroleta zapytany o nazwę Camaro odpowiedział: Camaro to małe, wredne zwierzę, które pożera Mustangi. Ależ to ma moc! Ford musiał mieć ciary na plecach gdy to usłyszał.

Chevrolet Camaro I (1968)

Tutaj widać, że faktycznie, małe szybki w drzwiach są już nieobecne/zdjęcie: Wikipedia

Mustang przechodził modernizacje co mniej więcej dwa lata. Camaro natomiast – co rok. Tak więc na rok 1968 zmieniło się kilka detali. Najłatwiej zauważyć usunięcie “fletnerek” czyli małych trójkątnych okienek w drzwiach. Mniejszych zmian było jeszcze kilka, ale ciężko je zauważyć. Faktem jest to, że kształt Camaro nadal pozostał agresywny i nie zepsuty.

Chevrolet Camaro I (1969)

Co oni zrobili z tym frontem?/zdjęcie: MotorTrend

Kolejna modernizacja. Tym razem według mnie na gorsze. Zniknął grill zakrywający światła tak by tworzyć niczym nie zakłócony czarny pas na froncie. Pojawiły się za to ohydne żaluzje. Nie umiem na to patrzeć. Chodźmy dalej.

Chevrolet Camaro II (1970)

Zero nawiązań do poprzednika. Trzeba iść do przodu./zdjęcie: MotorTrend

Druga generacja Camaro! Co się zmieniło? Wszystko. To czas pożegnań dla kanciastych kształtów inspirowanych butelką Coli, z których słynął poprzednik. Teraz czas na obłość i wielki kwadratowy grill, przedzielony zderzakiem. Warto również zaznaczyć, że w przeciwieństwie do Mustanga II, Camaro II nie było jeszcze modelem kryzysowym. Miało się nim dopiero stać, ale do tego dojdziemy.

Chevrolet Camaro II (1971-1974)

Na modele z rozdzielonym zderzakiem mówi się "split-bumper"/zdjęcie: Giełda Klasyków

Camaro nieco zwolniło z tempem ewolucji, ileż można gnać? Ta modernizacja polegała na modyfikacji zderzaka, tak by już nie przecinał grilla, a był tylko po jego obu stronach oddzielnie, bez elementu łączącego. Ładnie.

Chevrolet Camaro II (1975-1977)

FUUUUUUUJ/zdjęcie: Buffalo Cars

Teraz zaczynamy Camaro w wersji kryzysowej. To owszem była modernizacja, ale C’mon jakim kosztem. Fuj, co to za zderzaki w ogóle? Kto to wymyślił? A to dopiero początek niefortunnych zmian w tym modelu…

Chevrolet Camaro II (1978-1981)

Ignorujcie tablicę rejestracyjną. To w cale nie jest Sexy/Zdjęcie: Wikipedia

Ostatni lifting Camaro drugiej generacji to syf największy. Fuj, fuj, fuj. To już straciło wszystko z delikatnych proporcji pierwszych roczników, wygląda jak staruszek w czapce na bok. Noż, co to jest?

Chevrolet Camaro III (1982-1992)

To natomiast już jak najbardziej jest Sexy/zdjęcie: SmartAge.pl

Generacja trzecia Chevroleta Camaro jest moim ulubieńcem. Widzicie pewien schemat? Zajrzyjcie do wcześniej wspomnianego wpisu o Mustangu, wtedy na pewno zauważycie. W każdym razie ta generacja to klinowane lata 80’ w pełnej krasie. Prawie jak amerykańska Testarossa. Tylko nie do końca, bo to miano należy się Corvette C4. Wracając. Camaro generacji trzeciej również doczekało się pewnych modernizacji, ale dotyczyły one głównie wersji wyposażeniowych, a nie wyglądu. Jest to więc pierwsza generacja, której wizualnie nie zepsuli. I chwała im za to. Jako ciekawostkę warto dodać, że ta generacja Camaro miała odmianę specjalnie dla kobiet nazwaną Berlinetta.

Chevrolet Camaro IV (1993-1997)

Najbardziej nieufne Camaro ze wszystkich/zdjęcie: Autokult

Obłość wróciła razem z latami 90’. Generacja czwarta jest również kolejną generacją która wygląda dobrze. Nie wybitnie jak generacja III ale dobrze. Ma bardzo przyjemny vibe amerykańskich lat 90’. Ładnym elementem stylistycznym jest kabina, która zawsze była czarna, kontrastująca z resztą nadwozia.

Chevrolet Camaro IV (1998-2002)

W sumie to auto ma coś z suma/zdjęcie: SmartAge.pl

Ta wersja Camaro jest określana jako sum, z angielskiego catfish. Zgaduję, że chodzi o wielki wiecznie zdziwiony grill z przodu. Inną zmianą o której trzeba wspomnieć jest zastosowanie nowego silnika serii LS o pojemności 5.7l. To ten silnik do tej pory jest podstawą wielu projektów wypluwających tysiąc koni mechanicznych.

Chevrolet Camaro V (2009-2012)

No i to jest coś/zdjęcie: Wikipedia

Spójrzcie na lata produkcji tej generacji i poprzedniej. Widzicie lukę? Tak, to jest ten czas, gdy Mustang był sam, jedyny musclecar, Camaro zdechło. Ale wróciło z podwójną siłą, designem inspirowanym latami 60’ i potężnym silnikiem V8. Czyli podobnie jak Mustang w swojej generacji numer 5.

Chevrolet Camaro V (2013-2014)

LEDowe światła do jazdy dziennej to wyróżnik tej wersji Camaro/zdjęcie: Autokult

Piąta generacja Camaro również przechodziła liftingi, nie były tak duże jak w przypadku Forda, ale były. W tym przypadku zmieniono głównie przedni pas, dodając okrągłe LEDy, które miały swoim kształtem przypominać lampy pierwszej generacji Camaro.

Chevrolet Camaro V (2015)

Po ostatnim liftingu Camaro wygląda smuklej niż kiedykolwiek/zdjęcie: Motor Authority

Szczerze wam powiem, że tak jak siedze w internetach, tak nie widziałem tej wersji. Albo jej nie zapamiętałem. Faktem jest, że była. Zmiany znów dotknęły pasa przedniego, tym razem LEDowe lampy miały kształt podwójnych prostokątów. Acz nie zawsze. O wiele częściej widywane są zwykłe lampy halogenowe. Ta wersja przeżyła tylko rok. Może to dlatego nie widziałem jej jakoś bardzo dużo?

Chevrolet Camaro VI (2016-

No. Tak powinien wyglądać Musclecar/zdjęcie: SuperExpress

Obecna generacja Camaro zadebiutowała rok po obecnej generacji Mustanga. Czy wygląda lepiej niż obecny Mustang? Według mnie tak, Wy musicie zdecydować sami. Chociaż, moja opinia nie jest jakoś bardzo obiektywna, zawsze byłem Camaro-boyem. Teraz nasuwają się tylko dwa pytania.

Macie ulubioną generację Camaro? Czy może wolicie Mustanga?

Zdjęcie główne pochodzi ze strony Retro Classic Car

1 thought on “Małe wredne zwierze, które pożera Mustangi – Chevrolet Camaro”

  1. Pingback: Co kupić bonus - mały sportowy kabriolet - ivolucja.pl

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Udostępnij ten wpis:

czytaj inne wpisy:

Twin-Turbo czy Bi-Turbo? Co to za różnica?

Niektórzy twierdzą, że nazw Twin-Turbo i Bi-Turbo można używać zamiennie – nie jest to jednak prawda. Współczesne samochody coraz częściej wyposażane są w dwa turbo, zamiast jednego – czasem jest to podyktowane osiągami, a czasem po prostu brakiem miejsca pod maską. W takich przypadkach często możemy znaleźć w nazwie modelu, że jest to wersja “Bi-Turbo”

Czytaj więcej »

10 zaskakujących samochodowych bestsellerów

Marki samochodowe z zasady nie lubią ryzyka. Czasem jednak model inspirowany szaloną imprezą odnosi wielki sukces – wtedy zdziwiony jest zarówno zarząd jak i rynek. Producentom często zdarza się wprowadzać na rynek auta, których przeznaczeniem jest wielki sukces i niesamowita popularność – problem w tym, że mnożyć można sytuacje gdy tak się nie dzieje i

Czytaj więcej »

10 największych rozczarowań w historii motoryzacji

Pomimo naszej miłości do samochodów, czasem jesteśmy mocno rozczarowani najnowszymi produktami wielkich marek. Każdemu zdarzają się potknięcia – momenty w życiu, o których chcielibyśmy zapomnieć. Tak samo jest z producentami samochodów. Nawet oni, mimo niezliczonych inżynierów, projektantów, księgowych i innych ważnych ludzi doświadczają niepowodzeń i pomyłek w postaci nieudanych projektów, które chcieliby całkowicie wymazać ze

Czytaj więcej »

Walka z czasem czyli Time Attack!

Jak zbudować najszybsze auto na torze? Nie jest to proste, ale jest do zrobienia. Zwykle gdy już raz pojedzie się z autem na tor, to łapie się bakcyla i ma się ochotę znów tam pojechać i zobaczyć, czy może jest szansa zbić jeszcze trochę z osobistego rekordu czasu okrążenia. Może chociaż pół sekundy? Sekundę? Dwie?

Czytaj więcej »

Saturn – marka inna niż wszystkie – do czasu

General Motors miało w swojej historii wiele iście wybitnych pomysłów, ale żaden nie przebije Saturna. Amerykański koncern General Motors jest w Polsce znany głównie z tego, że kiedyś produkował Ople i Daewoo. Chevrolety też przez chwilę były na polskim rynku, ale gdy przestano oferować produkty Daewoo-podobne, popularność tej marki mocno spadła. Wśród entuzjastów motoryzacji General

Czytaj więcej »

Jakie auto było pierwszym crossoverem?

Samochody zwane crossoverami to mniejsze SUVy, które często tylko udają, że są w stanie zjechać z asfaltu. Z obecnych statystyk sprzedaży samochodów nowych (a często także używanych) można wyciągnąć jeden wniosek – klienci oszaleli na punkcie crossoverów. I SUVów, ale dziś skupimy się na mniejszych z tych dwóch rodzai aut. Po pierwsze dlatego, że crossovery

Czytaj więcej »