Ferrari-Testarossa

Szczyt lat 80’ – Ferrari Testarossa – Hangar Marzeń #3

Ferrari Testarossa to jedno z najbardziej wyrazistych aut lat 80. Nie tylko wizualnie, technicznie też miała kilka… charakterystycznych rozwiązań.

Ferrari Testarossa jedno z dwóch Ferrari, które naprawdę lubię. Drugim jest przerażające F40. Tylko dlaczego tak bardzo lubię Testarossę? Pierwszą kwestią jest niepowtarzalny design, który stał się podstawą do wielu pakietów tuningowych. Drugą jest mechanika, która pozwoliła jej zaistnieć w kulturze ultra-bogatych ludzi modyfikujących auta w latach 80. I od tego właśnie zaczniemy, czyli…

Ferrari Testarossa ma płaskie V, które nie jest boxerem

To jest właśnie wspomniane płaskie V12 /zdjęcie:Red Bay Cars

We wpisie o typach silników napisałem:

“W dużym uproszczeniu te silniki to takie V’ki tylko bardzo rozchylone, do momentu gdy oba rzędy cylindrów leżą płasko (no prawie)”

I do tego “no prawie” się teraz odniesiemy. Bo można zrobić płaskie V, które nie jest bokserem. Mamy wtedy zalety boksera pod postacią nisko umieszczonego środka ciężkości, a przy okazji nie montujemy jakiegoś plebejskiego boksera jak w jakimś Garbusie. Tylko jaka jest różnica? Różnica polega na tym, że w płaskim V dwójka cylindrów rusza się w tym samym kierunku, natomiast w bokserze “boksują” w dwie różne strony. Easy. Tylko, że sprawa się rypła, bo Ferrari w swojej nieskończonej mądrości umieściło swoje płaskie V nad skrzynią biegów co powoduje, że zaleta pod postacią niskiego środka ciężkości nie obowiązuje w tym wypadku. Eh, Włosi…

Ferrari Testarossa ma wspaniałe żebra

Ta czarna część to element łączący drzwi z resztą "żeber" /zdjęcie: Eighties Cars

Pytacie czemu Ferrari Testarossa jest fajna. Mówię design – a ja się znam na designach. A jak ktoś wątpi to macie link do Artyzmu. Anyway, odpowiedzmy sobie co czyni z Testarossy tak charakterystyczny pojazd. Pierwszą rzeczą, która rzuca się w oczy są ogromne żebra na boku auta. Te ogromne wloty powietrza przedzielone żebrami do tej pory są symbolem motoryzacji lat 80. Kolejną rzeczą są otwierane światła, które zawsze są fajne. Co ciekawe w ostatniej wersji Testarossy (zwanej 512M) zostały one zastąpione normalnymi światłami przednimi. No cóż. Skoro już jesteśmy przy światłach, to zwróćmy uwagę na tylne oświetlenie, głównie to, które znajduje się we wczesnych egzemplarzach. Mimo swojej prostoty, czyli zwykłych prostokątów przykrytych pasami przypominającymi te po boku auta, wyglądają fenomenalnie i na pewno nie psują wyglądu tego Ferrari. Niestety, w późniejszych wersjach zostały one zastąpione podwójnymi, okrągłymi jednostkami, co już nie wygląda tak dobrze. Jest jeszcze jedna rzecz, która musiała ryć banię gdy ten model debiutował. Lusterka. Są umieszczone bardzo wysoko, na długich ramionach i wyglądają, jak nie z tej ziemii.

Ferrari Testarossa była inspiracją

To jest Peugeot 205 zmodyfikowany przez firmę Dimma. Widać tylne "wloty" powietrza inspirowane Testarossą /zdjęcie: forum.peugeot205.pl

Tutaj przejdźmy do tego jak dużą rolę Testarossa odegrała w świecie modyfikacji aut. Brzmi to dziwnie, bo przecież Testarossa była niesamowicie drogim autem w swoim czasie. Ale to było jednocześnie jej przekleństwo i błogosławieństwo. Już wyjaśniam czemu. Charakterystyczne żebra na boku szybko przerodziły się w ikony stylu, co oznacza, że kierowcy chcieli mieć takie na swoich, wielokrotnie tańszych, samochodach. Można było takie kupić do BMW E30, Volkswagena Corrado czy Peugeota 205. Oczywiście w przypadku tych samochodów nie było z nich żadnego pożytku, ale jak fajnie wyglądały! Całe auta były przy okazji poszerzane, wielkie pakiety stylistyczne, szerokie felgi BBS i spoilery. Białych garniturów i czarnych okularów nie było w zestawie.

Ferrari Testarossa jest królem

To jest właśnie Testarossa od Koenig Specials /źródło: Classic Driver Market

Nie można mówić o Testarossie, bez wspominania o tym jak ją modyfikowano. Najsłynniejszych przeróbek dokonywała firma Koenig Specials. Mają nawet dalej działającą stronę, polecam zajrzeć, niezły dinozaur. Ale mniejsza o stronę. Skupmy na się na tym co z nią zrobili. To jest z Testarossą, a nie stroną. Najmocniejsza wersja nazywała się Koenig Competition Evolution II. Przeczytanie tego zajmie wam pewnie więcej zajmie temu potworowi rozpędzenie się od 0 do 100km/h. Ale zanim do tego dojdziemy, prześledźmy listę zmian. Koenig dodał do płaskiej V12 dwie turbosprężarki firmy KKK, zmienił oprogramowanie komputera, wydech, dolot i wszystko dostosował tak by z fabrycznych ok. 400KM zrobiło się… 1000KM. TYSIĄC. KONI. MECHANICZNYCH. To tyle co Bugatti Veyron tylko, że 20 lat wcześniej. I z o wiele większą dawką stylu. A wracając do przyspieszenia, 0-100 wynosi 3.4s, 0-200 wynosi 9.9s a prędkość maksymalna to prawie 350km/h. Ta Testarossa przyspiesza do 200km/h szybciej niż większość aut do 100km/h. Chyba nie mam więcej pytań. Mam za to ciekawostkę! Białe Ferrari Testarossa z dwoma turbo i bez żeber (znak rozpoznawczy konwersji Koenig Specials) występowała w jednej z głównych ról w anime Wangan Midnight.

To jest właśnie Testarossa z Wangan Midnight /źródło: YouTube

Przekonałem was do Testarossy? Liczę na to, a jeśli nie, to zawsze możecie zajrzeć do Hangaru Marzeń, podziwiać ten i inne samochody.

2 thoughts on “Szczyt lat 80’ – Ferrari Testarossa – Hangar Marzeń #3”

  1. Pingback: Mercedes B55 AMG - Minivan z V8? - ivolucja.pl

  2. Pingback: Co powoduje, że auto jest klasykiem? - ivolucja.pl

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Udostępnij ten wpis:

czytaj inne wpisy:

German Style to uhonorowanie czystej formy

Jest rok 2010, era Szybkich i Wściekłych właśnie się kończy, a świat tuningu ogarnęła nowa moda. Mój tata co do zasady pije bardzo rzadko, raz na rok to taka reguła. Nie jest fanem upojenia alkoholowego, ale czasem gdy trafią się odpowiedni znajomi, to wychyli lampkę szampana lub dobrego wina. Są jednak takie przypadki, gdy okazja

Czytaj więcej »

Najlepsze koncepty, które nie doczekały się produkcji

Często jestem zachwycony samochodami koncepcyjnymi i tylko czekam, aż będę mógł taki samochód zobaczyć na drodze. A potem przychodzi rozczarowanie. Samochody koncepcyjne powstają w różnych celach – pisałem o tym TUTAJ. Czasem nawet plan jest taki, że koncept ma wejść do produkcji i w momencie jego premiery trwają już testy nowego modelu. A potem szlag

Czytaj więcej »

Tanie auta do KJSów, rajdów itp. Idealne samochody, by zacząć przygodę z motorsportem

Jeżeli złapaliście bakcyla prędkości, to na pewno zawsze chcieliście zacząć się legalnie ścigać. Oto najtańsze sposoby. Ta lista “Co kupić” wyjątkowo nie ma limitowanego budżetu. Sporty motorowe są drogie, niezależnie czego byście nie zrobili. Same samochody do jazdy sportowej również nie są tanie – nawet jeśli koszt zakupu jest niski, to modyfikacje i tak pochłoną

Czytaj więcej »

Art Of Rally to Mazda MX-5 wśród gier wyścigowych

Obecnie gry wyścigowe gnają za coraz lepszą grafiką. Art Of Rally ma ciekawszy pomysł. Cały rynek gier wyścigowych skupia się obecnie na jednym – coraz lepszej grafice. I nie ma w tym absolutnie nic złego. Podziwianie linii nadwozia swoich ulubionych samochodów w jakości Ultra HD 4K z idealnie odbitymi refleksami jest naprawdę przyjemne i zdecydowanie

Czytaj więcej »

Auto rodzinne do 10 tysięcy  – co kupić #15

Najlepsze rodzinne auto do 10 tysięcy? Jest ich kilka do wyboru. Definicja samochodu rodzinnego zmieniała się przez lata. W PRLu za samochód rodzinny często uchodził Fiat 126p, ale na szczęście czasy się zmieniły i nie trzeba już katować siebie (ani swoich bliskich) jeżdżeniem tą puszką po pasztecie. A najlepsze w tym wszystkim jest to, że

Czytaj więcej »

Nowy Dodge Charger nie jest… nowy?

Mechanicznie? Ma niewiele wspólnego z poprzednikami. Design to inna para kaloszy. Kontynuujemy trend pisania o Dodge’ach, ale dziś nie zaglądam w przeszłość, a w przyszłość. Inna rzecz, że dziś będzie o zupełnie innym aucie niż w zeszłym tygodniu, ale po kolei. Dodge Charger to auto, którego nikomu przedstawiać nie trzeba. Ta wielka landara z jeszcze

Czytaj więcej »