5 najbardziej przełomowych łamaczy rekordów.

Przełomowy łamacz rekordu to ten, który wniósł do swojej dziedziny innowacje a nie opierał się tylko na mocy. Te innowacje są właśnie tematem tej listy.

źródło

Widzicie ta lista to nie będzie spis 5 najszybszych aut. To będzie lista tych pięciu aut, które wprowadziły usprawnienia i technologie nieznane w swoich czasach. Będą to auta od lat 70′ wzwyż, bo to wtedy właśnie dział się postęp technologiczny, którego echo słyszymy do dziś.

Postęp technologiczny o którym mowa może dotyczyć wszystkiego, od aerodynamiki przez redukcję masy, aż po nowe sposoby uzyskiwania mocy i trakcji. Możliwości jest ogrom, a każda z nich została wykorzystana w jednym celu – by to właśnie to auto stało na szczycie tabeli najszybszych aut świata. Cel o ile szczytny o tyle trudny do uzyskania. Zapraszam na listę pięciu (pięciu) najbardziej innowacyjnych najszybszych aut świata.
Ważna rzecz, pozycja na liście ma znaczenie, nieduże, ale ma.

Wyróżnienia

źródło

Gdy tworzy się listę tak znamienitych aut trzeba wyróżnić kilka, które z różnych powodów nie mogły się na niej znaleźć. O to one:
-Ford GT90 (na obrazku,), futurystyczne superauto ze stajni Ford Motor Company, zostało wyróżnione, bo miało być pierwszym autem zdolnym do przekroczenia 400km/h, ale w ostatniej chwili zdecydowano o nie kierowaniu go do produkcji.
-VolksWagen W12 Nardo (zdjęcie na samej górze), pokaz inżynieryjny dla silników o układzie W, tak samo jak Ford, on również nie wszedł do produkcji.
-Devel 16, to auto ma prawie wszystko, 5000KM, silnik V16, prędkość maksymalną wynoszącą 500km/h… ah, wiecie czemu ma prawie wszystko? Bo nie ma wersji produkcyjnej, ani żadnego jeżdżącego egzemplarza.
Po przyznanych wyróżnieniach pora na właściwą piątkę

5. Lamborghini Miura SV

źródło

Ten włoski byk był najszybszym autem w latach 1969-1974 i absolutnie musiał się znaleźć na tej liście z dwóch powodów. Pierwszym, tym mniej ważnym jest moje uwielbienie dla marki, drugim tym ważniejszym jest to, że Miura jest powszechnie okrzyknięta pierwszym prawdziwym superautem. Stan ten wynika z tego, że była pierwszym autem nie-wyścigowym, które posiada silnik umieszczony centralnie. Ale cóż to był za silnik! V12 o pojemności 3.9l i mocy 350KM. Ten nieustannie modyfikowany silnik był używany w każdym flagowcu Lamborghini aż do Murcielago włącznie. Szaleństwo.

4. Porsche 959/Ferrari F40

źródło

Ło, oszukaństwo, dwa auta na raz, jak to tak! A no tak to, bo gdy mówimy o jednym to nie sposób pominąć drugie i na odwrót. A teraz do sedna. Auta te pojawiają się razem, bo oba to pozostałości po rajdowej Grupie B. Czyste rajdowe szaleństwo, przemianowane na czyste szaleństwo drogowe. Wow. Zabawne jest też to, jak inaczej oba te auto podeszły do swojego zadania. 959 miało być ultymatywnym autem sportowym, a F40 zostało stworzone jako maszynka do prędkości. No ale, w przyszłym tygodniu dostaniecie całą historyjkę z tymi dwoma autami w roli głównej więc pozostańcie nastrojeni.

3. Jaguar XJ220

źródło

-No i to jest samochód! V12! Napęd na cztery koła! Drzwi unoszone do góry… 
-Co ty gadasz? To koncept był!
-To wersja produkcyjna musiała być jeszcze lepsza, nie?
-yyy… nie.
No właśnie, bo widzicie, XJ220 mimo niesamowitego konceptu, dostał całkiem… hm, przeciętną (jak na te standardy) wersję produkcyjną. Miała ona podwójnie doładowane V6 z MG Metro 6R4, oraz napęd tylko jedną (tylną, duh) oś. Ah i nie osiągał 220mp/h nawet gdy wycięło mu się katalizatory i podbiło limit obrotów na minutę. Dziwne auto, niemniej jednak braku innowacji nie można mu zarzucić. Szkoda tylko, że wszystkie zostały w fazie konceptu.

2.Mclaren F1

źródło

To, że to auto jest na tej liście jest poniekąd przypadkiem. Otóż Gordon Murray postanowił stworzyć najlepsze auto dla kierowcy jakie kiedykolwiek powstało. Więc zaprojektował nadwozie i podał wytyczne. Niska masa – poniżej 1000kg, silnik o pojemności 4.5 i konfiguracji V10 bądź V12 i masie nie wyższej niż 250kg. Rozsądnym jest więc, że skończyło się na V12 od BMW z modelu 750i. No i trzeba Panu Murray’owi przyznać, że mu prawie wyszło. Auto waży zaledwie 1138kg, a przy okazji, przypadkiem, bo nie taki był cel, zostało najszybszym autem świata. I do tej pory nim zostało. Prawie, bo teraz przoduje tylko w kategorii aut bez doładowania. Ciągle niezwykłe osiągnięcie.

1.Bugatti Veyron

źródło

Veyron to auto, które złamało wszystkie zasady. Miał 16 cylindrów, cztery turbiny i moc przekraczającą 1000KM, która potem została podniesiona do 1200KM. Kosmos. To ponad 10 razy więcej niż przeciętne auto. Wiecie co jeszcze było nieprzeciętne w tym aucie? Prędkość maksymalna. 407km/h w początkowych wersjach potem wynosiła ona 431km/h. Wiem, że to dużo dużych liczb ale nie da się o tym aucie mówić pomijając je. Do tej pory, 15 lat po wypuszczeniu tego auta na rynek jestem pełen podziwu do tego czego to auto dokonało.

Jak widzicie, ten niezwykły kwintet (no prawie) jest z każdej możliwej strony spektrum, jeśli chodzi o silniki, napędy, wygląd i cel. Mimo tych różnic, każde z nich dołożyło swoją cegiełkę do muru zwanego nowoczesną motoryzacją i chwała im za to. Oczywiście jeśli jakiś samochód został przeze mnie pominięty to dajcie znać, oraz pozostańcie nastrojeni, bo przyszłym tygodniu historia duetu z 4 miejsca listy.

3 thoughts on “5 najbardziej przełomowych łamaczy rekordów.”

  1. Pingback: Rajdowe potwory, które… nigdy nie widziały błota. Oto najszybsze auta lat 80. – Ivolucja

  2. Pingback: 300 mil na godzinę? Żaden problem, do grona wybrańców dołącza Hennessey Venom F5. - ivolucja.pl

  3. Pingback: Szczyt lat 80’ - Ferrari Testarossa - Hangar Marzeń #3 - ivolucja.pl

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Udostępnij ten wpis:

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email

czytaj inne wpisy:

Miniaturka zawierająca tył czarnego Audi Q7 V12 TDI z dopiskiem "Bez sensu"

Czy to ciężarówka? Nie, to Audi Q7 V12 TDi! – Hangar Marzeń #9

Niemcy znają odpowiedzi na dużo pytań, których nikt nie zadał. Jedno z tych pytań brzmi: Jak zrobić diesla tak, żeby palił chore ilości paliwa? Ci, którzy czytają mojego bloga wiedzą, że nie uważam żadnego silnika za gorszy czy lepszy. Znaczy, dobra, inaczej. Nie uważam żadnego rodzaju silnika za gorszy czy lepszy. Co oznacza tyle, że

Czytaj więcej »
Dwie biało-czarne Toyoty AE86, jedna oznaczona "EV", nad którą znajduje się zielony napis "prąd?" oraz oznaczona H2 a pod nią niebieski napis "wodór:

Targi Motoryzacyjne w Tokio – Ostatnia Prosta Edycja Specjalna

W dniach 13-15.01.2023 odbyły się Targi Motoryzacyjne w Tokio. Przyjrzyjmy się więc najciekawszym wystawionym samochodom. Targi Motoryzacyjne w Tokio brzmią nieco jak Targi SEMA z tą różnicą, że są takie bardziej japońskie i jaskrawe. Tylko, że to nie do końca prawda. Tak, znajdują się tam samochody modyfikowane, ale targi w Tokio to głównie targi samochodów

Czytaj więcej »
Toyota Pixis Joy, na zdjęciu znajdują się wymiary: 2000mm wysokości, 1480mm szerokości, 3400mm długości oraz podpis, że silnik ma 660 mililitrów pojemności oraz 64 konie mechaniczne

Czym są Kei-Cary?

Kei-Car to najlepszy rodzaj samochodu – change my mind. “Kei-Car” można rozumieć na dwa sposoby. Albo inaczej – kei-car można czytać na dwa sposoby. Po pierwsze są japońskie Kei-Cars, o których będzie ten wpis, a po drugie są amerykańskie K-Cars, takie jak wybitnie nieudany Cadillac Cimarron. Wiem, że nazwa Kei-Car może Wam nic nie mówić. I

Czytaj więcej »
Miniaturka podzielona na dwie sekcje, górną i dolną. Górna przedstawia żółte Lamborghini Urus, na zdjęciu napis "Masz, baw się dobrze!", na dolnym zdjęciu dwudrzwiowe, czarne Suzuki Jimny. Oba zdjęcia są połączone strzałką prowadzącą od góry do dołu.

Drzwi za drzwi – Ostatnia Prosta #15

“Oko za oko, drzwi za drzwi”, czyli tak zwane “Prawo Talionu” idealnie sprawdzi się, by skrócić wydarzenia występujące w tym odcinku Ostatniej Prostej. W ogóle z przysłowiem “Oko za oko, ząb za ząb” jest całkiem zabawnie, bo z tego co udało mi się wyczytać, pochodzi ono i z Biblii, i z Kodeksu Hammurabiego, i bardzo

Czytaj więcej »
Miniaturka podzielona na dwie sekcje, lewą i prawą. Lewa zawiera połówkę Nissana Skyline z 1957 roku oraz ówczesne logo marki, prawa sekcja zawiera Nissana Skyline z 2022 roku oraz współczesne logo marki. Przez oba zdjęcia przechodzi napis "Skyline"

GT-R to tylko okruszek – Historia Nissana Skyline

Wszyscy zachwycają się Nissanami Skyline’ami z dopiskiem GT-R. A to tylko malutka część historii. Nissan Skyline to seria modeli, którą tak bardzo kojarzymy ze znaczkiem GT-R, że gdy zapiszemy bądź zobaczymy gdzieś napisaną samą tylko nazwę “Skyline”, to nagle jest jakoś tak… łyso? Czegoś jakby brakuje? Coś nie gra w każdym razie. Niezależnie od tego

Czytaj więcej »
Miniaturka przedstawia render BMW I-Vision z zaznaczonymi liniami kształtu nadwozia, za samochodem znajduje się napis "TAK TAK TAK", pod samochodem napis "TAK!"

BMW ale Ty mi zaimponiłeś w tej chwili – ostatnia prosta #14

Jak zrobić zamieszanie? Może elektrycznym pick-upem z 3 rzędami siedzeń? A co powiecie na… ładne BMW? Na Ostatniej Prostej zdarzało mi się pisać o nowych BMW. Na przykład TU zarzucałem, że są brzydkie. A TUTAJ pisałem, że tylko modyfikacje są w stanie uratować ich wygląd. Ale co z tego, skoro BMW wraca do korzeni i

Czytaj więcej »