5 najbardziej przełomowych łamaczy rekordów.

Przełomowy łamacz rekordu to ten, który wniósł do swojej dziedziny innowacje a nie opierał się tylko na mocy. Te innowacje są właśnie tematem tej listy.

źródło

Widzicie ta lista to nie będzie spis 5 najszybszych aut. To będzie lista tych pięciu aut, które wprowadziły usprawnienia i technologie nieznane w swoich czasach. Będą to auta od lat 70′ wzwyż, bo to wtedy właśnie dział się postęp technologiczny, którego echo słyszymy do dziś.

Postęp technologiczny o którym mowa może dotyczyć wszystkiego, od aerodynamiki przez redukcję masy, aż po nowe sposoby uzyskiwania mocy i trakcji. Możliwości jest ogrom, a każda z nich została wykorzystana w jednym celu – by to właśnie to auto stało na szczycie tabeli najszybszych aut świata. Cel o ile szczytny o tyle trudny do uzyskania. Zapraszam na listę pięciu (pięciu) najbardziej innowacyjnych najszybszych aut świata.
Ważna rzecz, pozycja na liście ma znaczenie, nieduże, ale ma.

Wyróżnienia

źródło

Gdy tworzy się listę tak znamienitych aut trzeba wyróżnić kilka, które z różnych powodów nie mogły się na niej znaleźć. O to one:
-Ford GT90 (na obrazku,), futurystyczne superauto ze stajni Ford Motor Company, zostało wyróżnione, bo miało być pierwszym autem zdolnym do przekroczenia 400km/h, ale w ostatniej chwili zdecydowano o nie kierowaniu go do produkcji.
-VolksWagen W12 Nardo (zdjęcie na samej górze), pokaz inżynieryjny dla silników o układzie W, tak samo jak Ford, on również nie wszedł do produkcji.
-Devel 16, to auto ma prawie wszystko, 5000KM, silnik V16, prędkość maksymalną wynoszącą 500km/h… ah, wiecie czemu ma prawie wszystko? Bo nie ma wersji produkcyjnej, ani żadnego jeżdżącego egzemplarza.
Po przyznanych wyróżnieniach pora na właściwą piątkę

5. Lamborghini Miura SV

źródło

Ten włoski byk był najszybszym autem w latach 1969-1974 i absolutnie musiał się znaleźć na tej liście z dwóch powodów. Pierwszym, tym mniej ważnym jest moje uwielbienie dla marki, drugim tym ważniejszym jest to, że Miura jest powszechnie okrzyknięta pierwszym prawdziwym superautem. Stan ten wynika z tego, że była pierwszym autem nie-wyścigowym, które posiada silnik umieszczony centralnie. Ale cóż to był za silnik! V12 o pojemności 3.9l i mocy 350KM. Ten nieustannie modyfikowany silnik był używany w każdym flagowcu Lamborghini aż do Murcielago włącznie. Szaleństwo.

4. Porsche 959/Ferrari F40

źródło

Ło, oszukaństwo, dwa auta na raz, jak to tak! A no tak to, bo gdy mówimy o jednym to nie sposób pominąć drugie i na odwrót. A teraz do sedna. Auta te pojawiają się razem, bo oba to pozostałości po rajdowej Grupie B. Czyste rajdowe szaleństwo, przemianowane na czyste szaleństwo drogowe. Wow. Zabawne jest też to, jak inaczej oba te auto podeszły do swojego zadania. 959 miało być ultymatywnym autem sportowym, a F40 zostało stworzone jako maszynka do prędkości. No ale, w przyszłym tygodniu dostaniecie całą historyjkę z tymi dwoma autami w roli głównej więc pozostańcie nastrojeni.

3. Jaguar XJ220

źródło

-No i to jest samochód! V12! Napęd na cztery koła! Drzwi unoszone do góry… 
-Co ty gadasz? To koncept był!
-To wersja produkcyjna musiała być jeszcze lepsza, nie?
-yyy… nie.
No właśnie, bo widzicie, XJ220 mimo niesamowitego konceptu, dostał całkiem… hm, przeciętną (jak na te standardy) wersję produkcyjną. Miała ona podwójnie doładowane V6 z MG Metro 6R4, oraz napęd tylko jedną (tylną, duh) oś. Ah i nie osiągał 220mp/h nawet gdy wycięło mu się katalizatory i podbiło limit obrotów na minutę. Dziwne auto, niemniej jednak braku innowacji nie można mu zarzucić. Szkoda tylko, że wszystkie zostały w fazie konceptu.

2.Mclaren F1

źródło

To, że to auto jest na tej liście jest poniekąd przypadkiem. Otóż Gordon Murray postanowił stworzyć najlepsze auto dla kierowcy jakie kiedykolwiek powstało. Więc zaprojektował nadwozie i podał wytyczne. Niska masa – poniżej 1000kg, silnik o pojemności 4.5 i konfiguracji V10 bądź V12 i masie nie wyższej niż 250kg. Rozsądnym jest więc, że skończyło się na V12 od BMW z modelu 750i. No i trzeba Panu Murray’owi przyznać, że mu prawie wyszło. Auto waży zaledwie 1138kg, a przy okazji, przypadkiem, bo nie taki był cel, zostało najszybszym autem świata. I do tej pory nim zostało. Prawie, bo teraz przoduje tylko w kategorii aut bez doładowania. Ciągle niezwykłe osiągnięcie.

1.Bugatti Veyron

źródło

Veyron to auto, które złamało wszystkie zasady. Miał 16 cylindrów, cztery turbiny i moc przekraczającą 1000KM, która potem została podniesiona do 1200KM. Kosmos. To ponad 10 razy więcej niż przeciętne auto. Wiecie co jeszcze było nieprzeciętne w tym aucie? Prędkość maksymalna. 407km/h w początkowych wersjach potem wynosiła ona 431km/h. Wiem, że to dużo dużych liczb ale nie da się o tym aucie mówić pomijając je. Do tej pory, 15 lat po wypuszczeniu tego auta na rynek jestem pełen podziwu do tego czego to auto dokonało.

Jak widzicie, ten niezwykły kwintet (no prawie) jest z każdej możliwej strony spektrum, jeśli chodzi o silniki, napędy, wygląd i cel. Mimo tych różnic, każde z nich dołożyło swoją cegiełkę do muru zwanego nowoczesną motoryzacją i chwała im za to. Oczywiście jeśli jakiś samochód został przeze mnie pominięty to dajcie znać, oraz pozostańcie nastrojeni, bo przyszłym tygodniu historia duetu z 4 miejsca listy.

3 thoughts on “5 najbardziej przełomowych łamaczy rekordów.”

  1. Pingback: Rajdowe potwory, które… nigdy nie widziały błota. Oto najszybsze auta lat 80. – Ivolucja

  2. Pingback: 300 mil na godzinę? Żaden problem, do grona wybrańców dołącza Hennessey Venom F5. - ivolucja.pl

  3. Pingback: Szczyt lat 80’ - Ferrari Testarossa - Hangar Marzeń #3 - ivolucja.pl

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Udostępnij ten wpis:

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email

czytaj inne wpisy:

Zakaz sprzedaży samochodów spalinowych od 2035 roku. I co teraz?

Ostatnio Parlament Europejski przegłosował ustawę wprowadzającą zakaz sprzedaży samochodów spalinowych w roku 2035. Ale to nie musi nic znaczyć. Zwykle na Ivolucji nie piszemy o newsach. Nie po to jest ten blog. Ale lubimy pisać o rzeczach kontrowersyjnych, albo chociaż o zwykłych rzeczach w sposób kontrowersyjny. Na przykład TUTAJ albo TUTAJ. I ten wpis również

Czytaj więcej »

Chevrolet Corvette C4 zaklinował mi się w głowie – hangar marzeń #7

Jeśli zastanawiacie się, która Corvette to najlepsza Corvette, to już nie musicie. Od czego by tu zacząć… O, wiem – zaczniemy od mocno starzejącej się w latach 80’ Corvette C3. Model ten był stary, bo kryzys paliwowy zrujnował amerykański przemysł motoryzacyjny. Tak, ten sam kryzys, który zniszczył Camaro i Mustanga. W każdym razie – Corvette

Czytaj więcej »

Prawdziwy Hot Hatch! Volkswagen Polo GTi

Literki GTI w świecie motoryzacji są magiczne. Pytanie, czy mniej znany model – Volkswagen Polo GTi – dalej ma tą samą magię? Gdy słyszymy o GTi, myślimy o Golfie, czasem jeszcze o Peugeocie 205. Jednym z modeli, o którym jednak nie myślimy jest Volkswagen Polo GTi. Wiecie, to ten młodszy braciszek dorastający w cieniu swojego

Czytaj więcej »

To nie jest wieś-tuning. To Bosozoku!

Wielkie bodykity, krzykliwe lakiery, chromowane felgi i niskie zawieszenia. Czy to zlot samochodowy z lat dwutysięcznych? Nie, to Bosozoku! Większość ludzi, która nie wie o czym mówi, uważa styl Bosozoku (właściwie: Bōsōzoku) za jakiś okropny przejaw japońskiego wieś-tuningu. Tylko, że to nie do końca tak działa. Znaczy, fakt – Bosozoku jest kontrowersyjne, ale definitywnie nie

Czytaj więcej »

Co powoduje, że auto jest klasykiem?

Zapewne zauważyliście, że niektóre auta zostają klasykami szybciej niż inne. Dlaczego? Sprawa wygląda tak: niektóre auta z lat 90’ są już nieosiągalne cenowo, o autach z lat 80’ nie wspominając. Tymczasem inne samochody, podobnej klasy albo wyższej dalej szorują brzuchem po dnie cenowym. Tylko z czego wynika taki stan rzeczy? Na to pytanie znajdziecie odpowiedź

Czytaj więcej »

Dobrze jest czasem posłuchać radia

Większość kierowców woli słuchać wybranej przez siebie muzyki podczas jazdy. Ale nie jest to przecież jedyna opcja. Pamiętam, że gdy byłem mały i jeździliśmy z rodzicami nad morze Fordem Escortem Kombi (nadal mi smutno, że go z nami już nie ma), to słuchaliśmy radia. Rzadziej kaset, ale też się zdarzało. Faktem jest jednak, że muzyka

Czytaj więcej »