Hennessey-Venom-F5-m

300 mil na godzinę? Żaden problem, do grona wybrańców dołącza Hennessey Venom F5.

Grono samochodów zdolnych przekroczyć 300 mil na godzinę to bardzo elitarny klub, jest w nim dosłownie garstka mocno limitowanych hipersamochodów. Więc, o to szybki tekst o szybkich furach.

Wiem, że rekordzistom w temacie rekordów prędkości poświęciłem już dużo uwagi, były listy, felietony i wizyty na wystawach, ale gdy świat dostarcza tematów, to aż szkoda o nich nie napisać. Widzicie, sprawa wygląda tak: tak, jak my ludzie zaczęliśmy się przemieszczać tak chcieliśmy to robić, szybciej, lepiej i bardziej efektywnie. Optymalnie również taniej.

Na początku były konie.

Zastanawialiście się czemu auta bez dachu nazywają się spider? Bo dorożki bez dachu tak wyglądają./zdjęcie: classic chase

Gdy przez rozwój cywilizacji powstała potrzeba pokonywania długich dystansów szybko stało się jasne, że bieganie jest mało efektywne i przede wszystkim zajmuje strasznie dużo czasu. Zaczęto więc kombinować, w Indiach i Afryce na topie była jazda na słoniu, z kolei w Europie i Ameryce, stylowym było podróżować konno. Problem w tym, że było to niezbyt wygodne, brudne i powodowało sporą wrażliwość na warunki atmosferyczne. Po za tym żaden arystokrata nie chce galopować w zimnie będąc mokrym, Pf, to dla plebsu i parobków. No więc dorożki, karoce i inne zadaszone wozy ciągnięte przez konie były oznaką bogactwa i splendoru.

Potem zaczęliśmy kombinować.

Broszura Forda Modelu T. Weźcie pod uwagę inflację./zdjęcie: Motor Cities.

Trochę jak koń pod górkę szczerze powiedzieć. Pierwszy pojazd parowy został skonstruowany przez Josepha Cugnota, służył on za ciągnik artyleryjski armii francuskiej. Tylko, że tego jeszcze nie można było nazwać samochodem. Pierwsze ustrojstwo, które można było nazwać samochodem to Benz Patent-Motorwagen Nummer 1. Cóż, Karl Benz, jak to na niemca przystało, nie wysilił się specjalnie by nazwa była kreatywna. Kolejnym bardzo istotnym przełomem było pierwsze auto dla ludu. Nie Volkswagen, na to jest za wcześnie. Chodzi o Forda Model T, czyli pierwszy masowo produkowany samochód.

A potem było z górki.

Jakie to jest piękne to ja nawet nie./zdjęcie: Snap Lap.

Gdy bycie zmotoryzowanym zaczęło zataczać coraz szersze kręgi, by się wyróżnić nie wystarczył automobil. Trzeba się było pokazać! Uderzyć wszystkich biedaków swoim bogactwem, Ford Model T przestał wystarczać. Wtedy najłatwiejszym sposobem dla marki by się wykazać były wyścigi. Światowa śmietanka zaczęła więc szukać najszybszych, najlepszych, najwspanialszych i najdroższych aut, takich jak Bugatti Type 35 czy     później Ferrari 166 S. I wtedy zaczęła się wojna o prędkość maksymalną. 120 czy 155 mil na godzinę zaczęło być mało ciekawe. I w latach 80’ XX w. zaczęto mocno walczyć z prędkościami powyżej 200 mil na godzinę. Na początku XXI w. zmieniły się możliwości technologiczne i tym razem bariera 300 mil na godzinę stanęła okoniem.

Do czasu.

To jest strona Venoma, którą będziemy widzieć najczęściej/ zdjęcie: cnet

Pierwszym autem zdolnym przebić 300 mil na godzinę było Bugatti Chiron 300+, miał ono poczwórnie doładowany silnik W16 o pojemności ośmiu litrów i mocy zatrważających 1500 KM, to 10 razy więcej niż Laguna, którą jeździłem! Następny w kolejce: SSC Tuatara, silnik prawie dwa razy mniejszy, bo tylko V8 i pojemność 5.9l i tylko dwie turbosprężarki, za to mocy więcej. 1750 KM by być precyzyjnym, to ponad 23 razy więcej niż wcześniej opisywane Citigo! Tymczasem, wczoraj, bo 15 grudnia do gry dołączył Hennessey Venom F5, gdzie silnik to 6.6l V8 (co ciekawe, bazowane na LS7 z Chevroleta Corvette) z dwoma turbo o mocy, trzymajcie kapelusze, 1817 KM. Skończyły mi się porównania. To jest jakiś kosmos. A Koenigsegg twierdzi, że Jesko Absolut jest w stanie dołączyć do tego grona. Będzie ciekawie.

To ja.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Udostępnij ten wpis:

czytaj inne wpisy:

10 najtańszych samochodów elektrycznych na rynku. (Nie, Ami się nie liczy.)

Samochody elektryczne stają się coraz popularniejsze, a społeczeństwo coraz biedniejsze. Sprawdźmy więc, co można kupić najtaniej. Nie wiem czy pamiętacie, ale jakiś czas temu do swojej dyspozycji miałem elektrycznego Opla Mokkę. Jeśli nie pamiętacie, kliknijcie TUTAJ. I mimo, że jeździłem tym autem dawno temu i miałem go dość krótko, ciągle wracam do niego myślami. Był

Czytaj więcej »

Lamborghini – Marka jednej linii

Na rynku istnieje wiele producentów samochodów, których można rozpoznać na pierwszy rzut oka. Ale nikt nie robi tego lepiej niż Lamborghini. Jedną z najważniejszych zasad rynku, nie tylko tego samochodowego, jest “wyróżnij się albo zgiń”. No więc producenci starają się wyróżnić, utrzymać konsekwentny design swoich produktów tak, by same w sobie były reklamą i zobaczywszy

Czytaj więcej »

Jak nie Kia Stinger to co? Ma być szybko i praktycznie!

Kia Stinger to swego rodzaju fenomen ostatnich lat – celny cios wymierzony prosto w segment premium. Ale nawet coś takiego musi mieć alternatywy, nie? Kia Stinger to rozsądny wybór dla osób, które oczekują dynamicznego wyglądu i pasujących do niego osiągów. Kolejną zaletą tego samochodu jest fakt, że dzięki składanym siedzeniom i klapie bagażnika otwieranej razem

Czytaj więcej »

5 aut, które są bez sensu ale i tak je kochamy

Niektóre samochody są tak bez sensu, że nie sposób ich nie kochać. Oto pięć takich przypadków. Niezależnie czego by się nie mówiło, samochody to nasze “awatary”. Za ich pomocą pokazujemy, kim jesteśmy, co robimy i jakimi jesteśmy ludźmi. To właśnie dlatego, nawet ci traktujący samochód tylko i wyłącznie jako środek lokomocji, nie jeżdżą Multiplą albo

Czytaj więcej »

Co czyni Subaru Symmetrical All Wheel Drive tak wyjątkowym?

Gdy słyszymy Subaru, myślimy: napęd na 4 koła. No tak, ale czemu akurat ten z Subaru jest tak wyjątkowy? Subaru jest marką zbudowaną właściwie tylko na jednym atucie. Atutem tym jest napęd na 4 koła, dostępny, najczęściej seryjnie, we wszystkich autorskich modelach tej marki. I tak, obecnie właściwie wszystkie marki oferują napęd na wszystkie koła

Czytaj więcej »

AMG to nie tylko Mercedes, ale także… auta japońskie?

W przeciwieństwie do BMW M Power, AMG przez wiele lat było niezależną firmą tuningową, która nie podlegała żadnej marce. Generalnie skrót AMG kojarzy się z jedną marką – Mercedesem. I właściwie to się nie dziwię, bo modele takie jak C-klasa AMG lub E-klasa AMG rozbudzają wyobraźnię już od ponad 20 lat. Samochody te nie zawsze

Czytaj więcej »