design-m

O designie w motoryzacji słów kilka, czyli artyzm #1

Co jest istotne w wyglądzie samochodów? Jak to osiągnąć i co powoduje, że auto wygląda nieskładnie? O designie w motoryzacji postaram się opowiedzieć w tym wpisie. Zapraszam!

Zacznijmy ten tekst od wyznania z mojej strony. Design w motoryzacji to mój ulubiony jej aspekt. Oczywiście, nie jest jedyny i wielokrotnie wolę niespecjalnie wyglądające auto, którym jeździ się nad wyraz przyjemnie niż takie, które posiada kompletną odwrotność tych cech, niemniej jednak, gdy widzę ładne auto potrafię spędzić godziny myśląc o nim i próbując przenieść jego linie na papier. Ach, bo musicie wiedzieć, że rysowanie samochodów, zarówno według mojego projektu jak i przerysowywanie innych to jedno z moich ulubionych zajęć. Tak jak Wy drodzy czytelnicy wyciągacie telefon gdy na imprezie jest tak zwana „stypa” tak ja wyciągam zeszyt i ołówek.
Lubię myśleć, że auta to dzieła sztuki, ot niby przedmiot podobnej wagi co żelazko czy pralka, ale jednak… jednak, dla mnie mają więcej duszy (nie aż tyle co stare żelazka oczywiście), więcej… Cech? Emocji? Uczuć? Piękna?
O to ostatnie chyba chodzi mi najbardziej. Ale no właśnie? Co czyni auto pięknym, ładnym, uroczym, stylowym?

Po Pierwsze: Proporcje.

Zacznijmy od proporcji, bo to one się rzucają w oczy pierwsze. Gdy widzimy samochód, to na pierwszy rzut oka nie zwracamy uwagi na małe detale, jak kryształy Swarovskiego w reflektorach, a na całokształt. To jak wygląda bryła samochodu, jak wysoki jest, jak długi, jak długa jest maska w proporcji do kabiny i jak duża jest powierzchnia szyb do dolnej części auta. To wszystko są niesamowicie ważne aspekty samochodu. 
Oczywiście należy pamiętać, że mały hatchback nie będzie miał proporcji jak włoskie superauto, bo to niemożliwe. Ale! Proporcje można dopasować do rodzaju auta jaki się rysuje, czy to SUV, kombi, sedan czy ultra drogie coupe. 
Polecam wam Berka Kaplana, tutaj pokazuje jak narysować dużego SUVa. Sprawdziłem, naprawdę działa, kosmos.

Po Drugie: Płynność linii.

Płynność linii to zjawisko, które ciężko wyjaśnić. Jednak postaram się to zrobić, tak byście zrozumieli. TheSketchMonkey określił to bardzo sprawnie i szybko, każda linia to piłka, więc trzeba tak zakreślać linie by dana linia była złapana w kolejnym elemencie, a nie porzucona. Brzmi skomplikowanie, ale gdy narysujecie swojego SUVa wedle proporcji podanych wyżej i dodacie mu przetłoczeń i wlotów powietrza złapiecie w mig o co mi chodzi. A teraz na chwilę oddam głos wcześniej wspomnianemu TheSketchMonkey,a my natomiast widzimy się w kolejnym akapicie.

Po Trzecie: Emocje.

Wiem, że jest to strasznie oklepane, bo przecież każda marka na najbardziej emocjonujące auta. Wiele z nich ma przecież nawet emocje w sloganie. Mimo to, emocje są niesamowicie istotne w projekcie auta. Miejsce gdzie jest ich najwięcej jest z przodu. Miewacie czasem wrażenie, że auto na was patrzy? Że ma usta i oczy? Nie jesteście dziwni. Samochody są właśnie tak projektowane zwykle jest tak, że światła to oczy a grill albo inny element graficzny wyżej jest ustami. Przyjrzyjcie się następnym razem waszym autom i autom na ulicy zauważycie, że niektóre są złe, niektóre wesołe, niektóre znudzone. Jeszcze niektóre przypominają mopsy, niektóre tygrysy, a jeszcze niektóre myśliwce stealth. 
A właśnie, a propos mopsów, mam dla was materiał wideo gdzie Frank Stephenson, czyli projektant drugiej generacji Mini Coopera mówi o tym jakie emocje chciał zawrzeć w jego “pyszczku”.

Podsumowanie.

Poznaliście trzy główne filary według których projektuje się samochody czyli Proporcje, Płynność Linii i Emocje. Oczywiście, wytycznych przy samochodach produkcyjnych jest więcej, bo dochodzi do tego ochrona pieszych, aerodynamika i koszt produkcji, ale gdy rysujemy auto na kartce dla zabawy nie jest to istotne. W sumie wtedy najbardziej istotne jest to by mieć z tego frajdę i testować co się sprawdzi razem, a co nie. Zwykle wtedy właśnie dowiadujemy się co nam się podoba, a co nie. To co? Długopisy w dłoń i miłej zabawy, powodzenia!

Tak wygląda mój SUV po tych trzech tutorialach, nie jest źle, prawda?

2 thoughts on “O designie w motoryzacji słów kilka, czyli artyzm #1”

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Udostępnij ten wpis:

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email

czytaj inne wpisy:

Aahhh! Mein Gott! – Ostatnia Prosta #2

Witam na ostatniej prostej, czyli cotygodniowym podsumowaniu newsów z motoryzacyjnego świata. Jeśli przegapiliście newsy z poprzedniego tygodnia, kliknijcie w ten link. Jeśli jesteście na bieżąco bądź newsy z poprzedniego tygodnia wolicie przeczytać później, to po prostu czytajcie dalej wpis, który macie teraz otwarty. A czytać warto, bo dziś zszokuje Was Mercedes i Renault, Mitsubishi okaże

Czytaj więcej »

Nie rozumiem narzekania – Hyundai Tiburon Coupe 2.0

Hyundai Tiburon Coupe to auto, które wygląda jak milion dolarów. Pytanie jednak brzmi: Czy jeździ tak samo? Hyundai Tiburon, którym jeździłem należy do @sharksstage. Hyundai Coupe to auto swojej epoki. Epoki małych coupe, które niekoniecznie miały być sportowe, ale za to miały wyglądać jak milion baksów. Podobną rolę pełnią obecnie crossovery i SUVy – za

Czytaj więcej »

Powrót manuali! – Ostatnia Prosta #1

Witam na ostatniej prostej czyli cotygodniowym podsumowaniu newsów z motoryzacyjnego świata. Dziś będzie o powrocie manuali do hipersamochodów, “wcale-nie-SUVie” Ferrari, nowym (tylko, że nie) Chryslerze z V8, mocnej ofensywie modelowej Jeepa oraz ciemnym koniu wyścigu muscle carów.No to jak, zaczynamy? No ba! Superauto z manualem raz Pięciolitrowe V8, 2 turbiny, 1600hp i naprawdę dziwna skrzynia

Czytaj więcej »

Chris Bangle to najlepszy designer w historii.

Ludzie go kochają lub nienawidzą – fakty są jednak takie, że to jego projekty starzeją się najwolniej. Jeśli chodzi o robienie szumu, to nie ma lepszej osoby od tego niż Chris Bangle. Każdy, dosłownie każdy zaprojektowany przez niego samochód był odstępstwem od normy – dziwactwem, które swoim designem wybiegało tak daleko w przyszłość, że niektóre

Czytaj więcej »

Pytanie nie brzmi “Czy?”, pytanie brzmi “Dlaczego nie?” – Opel Mokka-e

Opel Mokka-e to samochód, którego byłem bardzo ciekaw. I cieszę się, że tę ciekawość zaspokoiłem. Samochody elektryczne bywają tematem wielu debat. Sam zwykle mimo braku doświadczenia za kierownicą auta elektrycznego stałem po stronie “elektryków”. Sama idea auta bez wibracji i hałasu charakterystycznego dla silnika na dinozaury w płynie była dla mnie czymś ciekawym i komfortowym,

Czytaj więcej »

SexSpec, czyli All Show And No Go

Nazwa tego stylu modyfikacji jest co najmniej… dziwna. Czy ma sens? O tym musicie sami zdecydować. Powróćmy myślami do wczesnych lat 2000. Szybcy i Wściekli są na topie popularności, a gry wyścigowe, w których auta były tylko dodatkami do głośników i neonów zamontowanych w środku tychże, były ogrywane w każdym domu. Piękne to były czasy.

Czytaj więcej »