Cars moving on the road in city in late evening. View to the traffic with trafficlights and transport

Dlaczego Juliusz Cezar jest taki istotny dla kierowców?

Jak myślicie, kiedy powstały przepisy drogowe? odpowiedź jest o wiele bardziej zaskakująca niż sądzicie.

Myśląc o przepisach drogowych można odnieść wrażenie, że pojawiły się one wraz z pierwszymi samochodami na drodze. Otóż nic bardziej mylnego! Co ma miecz do ruchu lewostronnego? Jakie kary można było ponieść w starożytności za niewłaściwe parkowanie? Dlaczego Juliusz Cezar jest aż tak ważny? Zainteresowałem was wystarczająco? To czytajcie dalej, bo to dopiero początek.

Myślicie, że ta mapa znalazła sie tu przypadkiem? Otóż nie tym razem. Źródło: wikipedia.org/

Już 750 lat przed naszą erą w Asyrii możemy doszukiwać się początku przepisów drogowych. Przepisy te nigdy nie zostały spisane, pomimo ich istotności. Wtedy właśnie pojawił się ruch lewostronny, miał on na celu zapewnienie bezpieczeństwa ludziom poruszających się po drodze. Czemu akurat lewostronny, który obowiązuje w mniejszości państw na świecie? Ludzie, którzy się przemieszczali drogami często mieli przy sobie miecz. Dzierżony był pod prawą ręką, więc w przypadku ataku było łatwiej się obronić. W tym samym okresie i rejonie pojawiły się pierwsze drogowskazy, które miały za zadanie kierować do studni. Jak to się ma do obecnie nam znanych przepisów? Dało to pewne podwaliny do tworzenia zasad i norm panujących na drogach, po których jeździcie swoimi ukochanymi maszynami.

Niech ta władcza twarz was nie zmyli. Źródło: thefamouspeople.com/

W tym samym okresie w Niniwie, ówczesny władca Sennancherib ustanowił kolejny z przepisów znanych do dziś. Zakazał on parkowania rydwanów przy arterii. Tylko był jeden problem, w dzisiejszych czasach za zaparkowanie na zakazie dostaniecie co najwyżej mandat karny wraz z punktami, ewentualnie odholują wam samochód. W Niniwie natomiast właściciel rydwanu, który złamał zakaz parkowania, miał ścinaną głowę, a ta była nabijana na pal przed jego domem. Musicie przyznać, że był to bardzo surowy wymiar kary. Jednak nasza policja nie taka straszna jak ją malują, co nie? 

Azja nie słynie tylko z mniej lub bardziej bajeranckich fur. Źródło: geografia24.pl

Kolejne źródło przepisów znajdziemy w Japonii, gdzie drogę podzielono na pasy ruchu. Był nakaz poruszania się lewą stroną, lecz powód był zgoła inny niż w przypadku Asyrii. Tam już nie chodziło obronę, lecz o ciężkie, długie japońskie miecze, które były w stanie zahaczyć o osoby idące drugą stroną, a noszono je po lewej stronie pasa. 

Chiny były kolejnym krajem, który wprowadził pasy ruchu. Te przepisy już zostały spisane w Księdze Rytualnej. Nakazywały one kobietom poruszać się lewą stroną, mężczyznom prawą stroną, zaś pojazdom kołowym środkiem. Zaczyna brzmieć znajomo, nie?

O dziwo nie jest to powtórka historii z liceum. Źródło: imperiumromanum.pl

Kolejne zapiski przepisów drogowych pojawiły się równie wcześnie, gdyż już Juliusz Cezar zabraniał poruszania się pojazdom kołowym między godziną 6:00 a 16:00. W Pompejach również zakazał parkowania rydwanów wzdłuż drogi, lecz wprowadzono wtedy również odstępstwa od zakazu dla urzędników, kapłanów czy wysoko postawionych obywateli. Również tym samym na swoich terenach wprowadził w pewnych miejscach drogi jednokierunkowe, aby upłynnić ruch w mieście i zapobiec wcześniej często występującym kolizjom pieszych z powozami konnymi.

To ostatnia postać historyczna w tym wpisie, obiecuję. Źródło: ciekawostkihistoryczne.pl

Również znany z lekcji historii Napoleon Bonaparte tworzył przepisy ruchu drogowego we Francji oraz krajach mu podległych. Każdy obywatel miał obowiązek poruszać się prawą stroną drogi niezależnie od statusu społecznego. Lecz nie tylko on tworzył przepisy w krainie żabich udek, bo ponad 200 lat wcześniej papież Franciszek I zakazał szybkiej jazdy, zawracania na drodze oraz wyprzedzania innych użytkowników drogi. Później zakazano wypasania bydła na drodze, ponieważ zwierzęta były zbyt płochliwe, przez co mogły spowodować wypadek.

Ten powóz jest o wiele istotniejszy dla współczesnej motoryzacji niż sądzicie. Źródło: National Archives and Records Administration nr 286056.

W XVIII wieku ruch lewostronny stracił swoją dominację, gdyż zaczęto masowo na całym świecie wprowadzać ruch prawostronny. Nie wszędzie miał te same podłoże, gdyż chodziło nie tylko o obronę (wtedy tarcza noszona była w lewej ręce, więc ułatwiała obronę z lewej strony), lecz również duży wpływ na to miał rozwój motoryzacji w Stanach Zjednoczonych. Spowodowane to było konstrukcją wozu typu Conestoga, którego konstrukcja sprawiała, że większą widoczność miał kierowca jadąc prawą stroną drogi. Z wyjątkiem Wielkiej Brytanii, Australii,  Japonii oraz kilku innych państw na świecie system ten jest dominujący na całym globie. Co ciekawe Stany zjednoczone jednak wbrew powszechnym plotkom nie były pierwszym państwem, które wprowadziły ruch prawostronny, gdyż pierwsza zrobiła to Dania.

Na francuskie samochody możemy narzekać, lecz pewne rzeczy należy im przyznać. Źródło: motofilm.pl

W momencie, gdy pojawiło się więcej dorożek i koni na drogach pojawił się chaos. Z późniejszym czasem pojawiły się pierwsze automobile, więc kodyfikacja przepisów drogowych była już konieczna. Francuzi po raz pierwszy wydali dokument, który można nazwać kodeksem drogowym. Wydano go w 1905 roku. Od 1906 roku we Francji był obowiązek posiadania prawa jazdy. W 1909 roku Francuzi nakazali posiadanie oświetlenia  oraz tablic rejestracyjnych w samochodach. Wprowadzono wtedy również znaki drogowe, takie jak znak STOP czy ustąp pierwszeństwa. Przyjęły się tak dobrze, że możemy spotkać je na całym świecie. Przez ich unikalny kształt możemy je rozpoznać niezależnie od języka, jakim jest napisany na nich tekst.

Źródło: Dz.U. 1922 nr 65 poz. 587

W Polsce przepisy ruchu drogowego pojawiły się dopiero w 1922 roku. Cała ta historia, którą wam przedstawiłem wcześniej pozwoliła ukształtować się przepisom znanym nam do dziś. I mowa o przepisach na całym świecie. Jakby ktoś był ciekawy temat dokładniej opisałem w mojej pracy licencjackiej, więc mogę się podzielić jakby ktoś był zainteresowany.

Zdjęcie główne pochodzi z: moje-auto.pl

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Udostępnij ten wpis:

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email

czytaj inne wpisy:

Miniaturka zawierająca tył czarnego Audi Q7 V12 TDI z dopiskiem "Bez sensu"

Czy to ciężarówka? Nie, to Audi Q7 V12 TDi! – Hangar Marzeń #9

Niemcy znają odpowiedzi na dużo pytań, których nikt nie zadał. Jedno z tych pytań brzmi: Jak zrobić diesla tak, żeby palił chore ilości paliwa? Ci, którzy czytają mojego bloga wiedzą, że nie uważam żadnego silnika za gorszy czy lepszy. Znaczy, dobra, inaczej. Nie uważam żadnego rodzaju silnika za gorszy czy lepszy. Co oznacza tyle, że

Czytaj więcej »
Dwie biało-czarne Toyoty AE86, jedna oznaczona "EV", nad którą znajduje się zielony napis "prąd?" oraz oznaczona H2 a pod nią niebieski napis "wodór:

Targi Motoryzacyjne w Tokio – Ostatnia Prosta Edycja Specjalna

W dniach 13-15.01.2023 odbyły się Targi Motoryzacyjne w Tokio. Przyjrzyjmy się więc najciekawszym wystawionym samochodom. Targi Motoryzacyjne w Tokio brzmią nieco jak Targi SEMA z tą różnicą, że są takie bardziej japońskie i jaskrawe. Tylko, że to nie do końca prawda. Tak, znajdują się tam samochody modyfikowane, ale targi w Tokio to głównie targi samochodów

Czytaj więcej »
Toyota Pixis Joy, na zdjęciu znajdują się wymiary: 2000mm wysokości, 1480mm szerokości, 3400mm długości oraz podpis, że silnik ma 660 mililitrów pojemności oraz 64 konie mechaniczne

Czym są Kei-Cary?

Kei-Car to najlepszy rodzaj samochodu – change my mind. “Kei-Car” można rozumieć na dwa sposoby. Albo inaczej – kei-car można czytać na dwa sposoby. Po pierwsze są japońskie Kei-Cars, o których będzie ten wpis, a po drugie są amerykańskie K-Cars, takie jak wybitnie nieudany Cadillac Cimarron. Wiem, że nazwa Kei-Car może Wam nic nie mówić. I

Czytaj więcej »
Miniaturka podzielona na dwie sekcje, górną i dolną. Górna przedstawia żółte Lamborghini Urus, na zdjęciu napis "Masz, baw się dobrze!", na dolnym zdjęciu dwudrzwiowe, czarne Suzuki Jimny. Oba zdjęcia są połączone strzałką prowadzącą od góry do dołu.

Drzwi za drzwi – Ostatnia Prosta #15

“Oko za oko, drzwi za drzwi”, czyli tak zwane “Prawo Talionu” idealnie sprawdzi się, by skrócić wydarzenia występujące w tym odcinku Ostatniej Prostej. W ogóle z przysłowiem “Oko za oko, ząb za ząb” jest całkiem zabawnie, bo z tego co udało mi się wyczytać, pochodzi ono i z Biblii, i z Kodeksu Hammurabiego, i bardzo

Czytaj więcej »
Miniaturka podzielona na dwie sekcje, lewą i prawą. Lewa zawiera połówkę Nissana Skyline z 1957 roku oraz ówczesne logo marki, prawa sekcja zawiera Nissana Skyline z 2022 roku oraz współczesne logo marki. Przez oba zdjęcia przechodzi napis "Skyline"

GT-R to tylko okruszek – Historia Nissana Skyline

Wszyscy zachwycają się Nissanami Skyline’ami z dopiskiem GT-R. A to tylko malutka część historii. Nissan Skyline to seria modeli, którą tak bardzo kojarzymy ze znaczkiem GT-R, że gdy zapiszemy bądź zobaczymy gdzieś napisaną samą tylko nazwę “Skyline”, to nagle jest jakoś tak… łyso? Czegoś jakby brakuje? Coś nie gra w każdym razie. Niezależnie od tego

Czytaj więcej »
Miniaturka przedstawia render BMW I-Vision z zaznaczonymi liniami kształtu nadwozia, za samochodem znajduje się napis "TAK TAK TAK", pod samochodem napis "TAK!"

BMW ale Ty mi zaimponiłeś w tej chwili – ostatnia prosta #14

Jak zrobić zamieszanie? Może elektrycznym pick-upem z 3 rzędami siedzeń? A co powiecie na… ładne BMW? Na Ostatniej Prostej zdarzało mi się pisać o nowych BMW. Na przykład TU zarzucałem, że są brzydkie. A TUTAJ pisałem, że tylko modyfikacje są w stanie uratować ich wygląd. Ale co z tego, skoro BMW wraca do korzeni i

Czytaj więcej »