2002_BMW_M5

Dobre geny, czyli 5 aut, które nigdy się nie zestarzeją

Na pewno znacie ludzi, którzy mimo czwartego czy nawet piątego krzyżyka na karku ciągle wyglądają jakby urwali się ze szkoły średniej. Z samochodami może być tak samo, oto kilka przykładów.

    Widzicie, w przypadku ludzi często wystarczy mieć przysłowiowe “dobre geny” by ciągle mimo wieku wyglądać młodo. W przypadku samochodów nie jest tak łatwo, bo genów, well… nie ma. Są za to projektanci, którzy mają szklaną kulę, albo powiązanie z Avengersami i Doktorem Strange i mogą przewidzieć jak będą wyglądały auta za 10, 15 czy nawet 20 lat. Niezależnie jak owi projektanci to robią przyjrzyjmy się ich najbardziej ponadczasowym pracom. Numerek jak zwykle jest tylko kosmetyczny.

5. BMW serii 5 E39

Dajcie mi chwilę w samotności, to auto jest tak piękne.../zdjęcie: Hagerty

    Już to słyszę jak krzyczycie “Hurr durr, wyznawca BMW, pewnie sam masz kompota w LPG i dlatego tak!”. Cóż, mówcie co chcecie ale E39 ma śliczne proporcje z długą maską i krótką przestrzenią pasażerską. Na moje oko wygląda jak coupe któremu ktoś dołożył drugą parę drzwi. Te proporcje idealnie odzwierciedlają designerski geniusz Joji’ego Nakashimy. Zwróćmy też uwagę na przód a w szczególności lampy, borze zielony, jakie one są “passive aggressive” niby przymrużone, ale nie czysto wkurzone, jak dla mnie majstersztyk. Spójrzcie na dowolne dobrze utrzymane E39 na ulicy i zobaczcie jaki to jest genialny projekt.

4. Peugeot 206

    Trochę niedoceniany projekt, czyż nie? Ja osobiście dzielę auta na dwa rodzaje, przed 206 i po 206. To auto mimo niewielkich rozmiarów dalej wygląda ślicznie i świeżo, nie da się go pomylić z innym autem na drodze, nadal mimo upływu lat jest błyskawicznie rozpoznawalny. Hmm… To pewnie wyjaśnia czemu tłukli go bez większych zmian do 2009, a potem do 2012 jako 206+ z frontem od 207. Dziwna rzecz, ale co poradzić? Otóż, kupować pierwotną wersję zaprojektowaną przez Murata Günak’a. Oh, i obejrzyjcie reklamę jest bardzo pocieszna.

3. Volkswagen Golf IV

Hasłem reklamowym Golfa IV było "Volkswagen Golf: Ikona Jutra"/zdjęcie: Volkswagen

Oho, jest gorzej, widzę pochodnie i widły, słyszę też okrzyki “Kolejny Sebuś, który jeździ Golfem 1.9TDi!”, tylko gdyby się nad tym zastanowić, “Sebusie” wybierają Golfy IV, bo to po pierwsze dobre samochody, mimo, że niezbyt ekscytujące, a po drugie, dalej mimo 20 lat (tak tak, to już) na karku dalej nie wyglądają źle i staro, wręcz przeciwnie. Wyglądają całkiem młodo. Wielu ludzi, mogłoby oskarżyć Hartmuta Warkussa o nudny wygląd Golfa, ale tu jest kruczek pogrzebany, bo to właśnie ta zachowawczość w liniach zapewniła temu projektowi nieśmiertelność.

2. Citroen C6

zdjęcie: Auto Evolution/Mamo, mogę Cyberpunka 2077? Mamy Cyberpunka 2077 w domu. Cyberpunk w domu:

    Na środkowym miejscu pudła jest Citroen C6. Z okazji nikłej popularności, najpierw czym to to jest. Otóż, jest to następca XM’a w klasie luksusowych limuzyn. Citroen w swoich limuzynach zawsze słynął z nietuzinkowego designu, począwszy od DS’a, przez CX’a i XM’a. W przypadku drugiego miejsca na naszej liście projektant Jean-Pierre Ploué nie wyłamał się z tradycji. Na szczęście! To auto mogłoby równie dobrze być sprzedawane w 2077 jak i 2005. Chociaż, jak się dobrze zastanowić w 2077 mogłoby sprzedawać się lepiej.

P.S.: Citroena C6 II pomijamy, bo to kolejny generyczny sedan na rynek chiński.

1.Peugeot 406 Coupe

Nie wiem co powiedzieć/zdjęcie: CAR Magazine

    Pierwsze miejsce na liście zajmuje najdynamiczniej zaprojektowane auto. Gromkimi oklaskami przywitajcie Peugeota 406 Coupe! To ciekawe coupe z genami bagietki i śmierdzącego sera ma… włoskie korzenie. Zostało zaprojektowane przez studio Pininfarina (konkretnie przez Gérarda Weltera) i weszło do produkcji w 1997 kiedy to też zyskało nagrodę “najpiękniejszego coupe na świecie w roku 1997”. I czemu nie jestem zdziwiony?

To są moje propozycje. Zgadzacie się? Nie zgadzacie się? Powiedzcie czemu i dorzućcie swoje typy, kolejna część może się pojawić. 

1 thought on “Dobre geny, czyli 5 aut, które nigdy się nie zestarzeją”

  1. Pingback: Artyzm #3 - Honda e - ivolucja.pl

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Udostępnij ten wpis:

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email

czytaj inne wpisy:

Dobrze jest czasem posłuchać radia

Większość kierowców woli słuchać wybranej przez siebie muzyki podczas jazdy. Ale nie jest to przecież jedyna opcja. Pamiętam, że gdy byłem mały i jeździliśmy z rodzicami nad morze Fordem Escortem Kombi (nadal mi smutno, że go z nami już nie ma), to słuchaliśmy radia. Rzadziej kaset, ale też się zdarzało. Faktem jest jednak, że muzyka

Czytaj więcej »

Ah Pszczyna, miasto pięknych, starych… samochodów?

Jeśli jedziecie do pszczyny, to zwiedzajcie zamek i zabytki. Samochody obejrzeliśmy za Was. Ten wpis będzie bardziej o samochodach niż poprzedni wpis podróżniczy z Rybnika, ale to nie znaczy, że nie będzie mniej ciekawy. Po prostu będzie nieco więcej technicznych ciekawostek o samochodach. Zaczniemy z grubej rury Co to w ogóle jest? Właściciel stwierdził, że

Czytaj więcej »

Napęd Quattro jest do du… Do bani.

Wiem, że ten wpis oburzy wszystkich fanów Audi Quattro. Ale jeśli nie ja go napiszę, to nikt inny się nie odważy. Widzicie, sprawa wygląda tak – napęd na cztery koła montowany w Audi, zwany Quattro, ma wielu fanów którzy uważają, że to on jest tym najlepszym, najwspanialszym napędem i w ogóle to robi wszystko: poprawia

Czytaj więcej »

Najważniejsze technologie z F1 obecne w autach drogowych

Mówi się, że Formuła 1 nie ma żadnego powiązania z samochodami drogowymi. Tylko… że to nie do końca prawda. Formuła 1 to najszybsze wyścigi na Ziemi. Jest tak z kilku powodów. Pierwszym są oczywiście kierowcy, którzy, z drobnymi wyjątkami, są prawdziwą śmietanką wśród kierowców. Drugim powodem są bolidy, które często budowane są bez oglądania się

Czytaj więcej »

Spacer po rybniku jest niemożliwy

Dobra, jest możliwy. Problem w tym, że nie dotrzecie tam gdzie macie dojść. Z poprzednich moich podróży pewnie już wiecie, że podróże ze mną nigdy nie są tym czym powinny być. Ktoś mnie zabiera do zabytkowej dzielnicy miasta podziwiać architekturę, a co ja robię? „O W MORDE TO MERCEDES W140” –  więc już wiecie czego

Czytaj więcej »

BMW serii 6 E63 artyzm #8

Są sytuacje, gdy model w chwili debiutu wygląda staro. Dziś jednak porozmawiamy o aucie, które jest czymś kompletnie odwrotnym. Na początku lat 2000 BMW zatrudniło Chrisa Bangle’a na stanowisko szefa designu. Decyzja ta okazała się być przekleństwem i błogosławieństwem jednocześnie. Przekleństwem, dlatego, że gdy samochody zaprojektowane przez Chrisa debiutowały, to uznawano je za ohydne, brzydkie

Czytaj więcej »