2002_BMW_M5

Dobre geny, czyli 5 aut, które nigdy się nie zestarzeją

Na pewno znacie ludzi, którzy mimo czwartego czy nawet piątego krzyżyka na karku ciągle wyglądają jakby urwali się ze szkoły średniej. Z samochodami może być tak samo, oto kilka przykładów.

    Widzicie, w przypadku ludzi często wystarczy mieć przysłowiowe “dobre geny” by ciągle mimo wieku wyglądać młodo. W przypadku samochodów nie jest tak łatwo, bo genów, well… nie ma. Są za to projektanci, którzy mają szklaną kulę, albo powiązanie z Avengersami i Doktorem Strange i mogą przewidzieć jak będą wyglądały auta za 10, 15 czy nawet 20 lat. Niezależnie jak owi projektanci to robią przyjrzyjmy się ich najbardziej ponadczasowym pracom. Numerek jak zwykle jest tylko kosmetyczny.

5. BMW serii 5 E39

Dajcie mi chwilę w samotności, to auto jest tak piękne.../zdjęcie: Hagerty

    Już to słyszę jak krzyczycie “Hurr durr, wyznawca BMW, pewnie sam masz kompota w LPG i dlatego tak!”. Cóż, mówcie co chcecie ale E39 ma śliczne proporcje z długą maską i krótką przestrzenią pasażerską. Na moje oko wygląda jak coupe któremu ktoś dołożył drugą parę drzwi. Te proporcje idealnie odzwierciedlają designerski geniusz Joji’ego Nakashimy. Zwróćmy też uwagę na przód a w szczególności lampy, borze zielony, jakie one są “passive aggressive” niby przymrużone, ale nie czysto wkurzone, jak dla mnie majstersztyk. Spójrzcie na dowolne dobrze utrzymane E39 na ulicy i zobaczcie jaki to jest genialny projekt.

4. Peugeot 206

    Trochę niedoceniany projekt, czyż nie? Ja osobiście dzielę auta na dwa rodzaje, przed 206 i po 206. To auto mimo niewielkich rozmiarów dalej wygląda ślicznie i świeżo, nie da się go pomylić z innym autem na drodze, nadal mimo upływu lat jest błyskawicznie rozpoznawalny. Hmm… To pewnie wyjaśnia czemu tłukli go bez większych zmian do 2009, a potem do 2012 jako 206+ z frontem od 207. Dziwna rzecz, ale co poradzić? Otóż, kupować pierwotną wersję zaprojektowaną przez Murata Günak’a. Oh, i obejrzyjcie reklamę jest bardzo pocieszna.

3. Volkswagen Golf IV

Hasłem reklamowym Golfa IV było "Volkswagen Golf: Ikona Jutra"/zdjęcie: Volkswagen

Oho, jest gorzej, widzę pochodnie i widły, słyszę też okrzyki “Kolejny Sebuś, który jeździ Golfem 1.9TDi!”, tylko gdyby się nad tym zastanowić, “Sebusie” wybierają Golfy IV, bo to po pierwsze dobre samochody, mimo, że niezbyt ekscytujące, a po drugie, dalej mimo 20 lat (tak tak, to już) na karku dalej nie wyglądają źle i staro, wręcz przeciwnie. Wyglądają całkiem młodo. Wielu ludzi, mogłoby oskarżyć Hartmuta Warkussa o nudny wygląd Golfa, ale tu jest kruczek pogrzebany, bo to właśnie ta zachowawczość w liniach zapewniła temu projektowi nieśmiertelność.

2. Citroen C6

zdjęcie: Auto Evolution/Mamo, mogę Cyberpunka 2077? Mamy Cyberpunka 2077 w domu. Cyberpunk w domu:

    Na środkowym miejscu pudła jest Citroen C6. Z okazji nikłej popularności, najpierw czym to to jest. Otóż, jest to następca XM’a w klasie luksusowych limuzyn. Citroen w swoich limuzynach zawsze słynął z nietuzinkowego designu, począwszy od DS’a, przez CX’a i XM’a. W przypadku drugiego miejsca na naszej liście projektant Jean-Pierre Ploué nie wyłamał się z tradycji. Na szczęście! To auto mogłoby równie dobrze być sprzedawane w 2077 jak i 2005. Chociaż, jak się dobrze zastanowić w 2077 mogłoby sprzedawać się lepiej.

P.S.: Citroena C6 II pomijamy, bo to kolejny generyczny sedan na rynek chiński.

1.Peugeot 406 Coupe

Nie wiem co powiedzieć/zdjęcie: CAR Magazine

    Pierwsze miejsce na liście zajmuje najdynamiczniej zaprojektowane auto. Gromkimi oklaskami przywitajcie Peugeota 406 Coupe! To ciekawe coupe z genami bagietki i śmierdzącego sera ma… włoskie korzenie. Zostało zaprojektowane przez studio Pininfarina (konkretnie przez Gérarda Weltera) i weszło do produkcji w 1997 kiedy to też zyskało nagrodę “najpiękniejszego coupe na świecie w roku 1997”. I czemu nie jestem zdziwiony?

To są moje propozycje. Zgadzacie się? Nie zgadzacie się? Powiedzcie czemu i dorzućcie swoje typy, kolejna część może się pojawić. 

1 thought on “Dobre geny, czyli 5 aut, które nigdy się nie zestarzeją”

  1. Pingback: Artyzm #3 - Honda e - ivolucja.pl

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Udostępnij ten wpis:

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email

czytaj inne wpisy:

SUV ostry jak pieprz – Historia Porsche Cayenne

Porsche Cayenne to najbardziej kontrowersyjne auto w historii. Ale tonący brzytwy się chwyta. Porsche, tak samo jak prawie wszystkie marki produkujące auta sportowe, większość czasu spędzało na byciu bankrutem. Wydaje się to absurdalne – przecież na drogich, luksusowych modelach można najwięcej zarobić. A w każdym razie tak się mówi, bo bardzo często nie jest to

Czytaj więcej »

hybryda… po amerykańsku. – Ostatnia prosta #16

Japończycy wprowadzili hybrydy na rynek, a Amerykanie… zrobili z nich karykaturę. Jest pewien samochód, na którym chciałbym skupić się w tym wpisie, więc szybko przejdziemy przez te “mniej ważne” newsy, a potem przejdziemy do clou programu. 75-lecie Porsche Czy wiedzieliście, że pierwszy samochód marki Porsche zaprezentowano w 1948 roku? Ja nie wiedziałem. W każdym razie

Czytaj więcej »
Miniaturka zawierająca tył czarnego Audi Q7 V12 TDI z dopiskiem "Bez sensu"

Czy to ciężarówka? Nie, to Audi Q7 V12 TDi! – Hangar Marzeń #9

Niemcy znają odpowiedzi na dużo pytań, których nikt nie zadał. Jedno z tych pytań brzmi: Jak zrobić diesla tak, żeby palił chore ilości paliwa? Ci, którzy czytają mojego bloga wiedzą, że nie uważam żadnego silnika za gorszy czy lepszy. Znaczy, dobra, inaczej. Nie uważam żadnego rodzaju silnika za gorszy czy lepszy. Co oznacza tyle, że

Czytaj więcej »
Dwie biało-czarne Toyoty AE86, jedna oznaczona "EV", nad którą znajduje się zielony napis "prąd?" oraz oznaczona H2 a pod nią niebieski napis "wodór:

Targi Motoryzacyjne w Tokio – Ostatnia Prosta Edycja Specjalna

W dniach 13-15.01.2023 odbyły się Targi Motoryzacyjne w Tokio. Przyjrzyjmy się więc najciekawszym wystawionym samochodom. Targi Motoryzacyjne w Tokio brzmią nieco jak Targi SEMA z tą różnicą, że są takie bardziej japońskie i jaskrawe. Tylko, że to nie do końca prawda. Tak, znajdują się tam samochody modyfikowane, ale targi w Tokio to głównie targi samochodów

Czytaj więcej »
Toyota Pixis Joy, na zdjęciu znajdują się wymiary: 2000mm wysokości, 1480mm szerokości, 3400mm długości oraz podpis, że silnik ma 660 mililitrów pojemności oraz 64 konie mechaniczne

Czym są Kei-Cary?

Kei-Car to najlepszy rodzaj samochodu – change my mind. “Kei-Car” można rozumieć na dwa sposoby. Albo inaczej – kei-car można czytać na dwa sposoby. Po pierwsze są japońskie Kei-Cars, o których będzie ten wpis, a po drugie są amerykańskie K-Cars, takie jak wybitnie nieudany Cadillac Cimarron. Wiem, że nazwa Kei-Car może Wam nic nie mówić. I

Czytaj więcej »
Miniaturka podzielona na dwie sekcje, górną i dolną. Górna przedstawia żółte Lamborghini Urus, na zdjęciu napis "Masz, baw się dobrze!", na dolnym zdjęciu dwudrzwiowe, czarne Suzuki Jimny. Oba zdjęcia są połączone strzałką prowadzącą od góry do dołu.

Drzwi za drzwi – Ostatnia Prosta #15

“Oko za oko, drzwi za drzwi”, czyli tak zwane “Prawo Talionu” idealnie sprawdzi się, by skrócić wydarzenia występujące w tym odcinku Ostatniej Prostej. W ogóle z przysłowiem “Oko za oko, ząb za ząb” jest całkiem zabawnie, bo z tego co udało mi się wyczytać, pochodzi ono i z Biblii, i z Kodeksu Hammurabiego, i bardzo

Czytaj więcej »