2002_BMW_M5

Dobre geny, czyli 5 aut, które nigdy się nie zestarzeją

Na pewno znacie ludzi, którzy mimo czwartego czy nawet piątego krzyżyka na karku ciągle wyglądają jakby urwali się ze szkoły średniej. Z samochodami może być tak samo, oto kilka przykładów.

    Widzicie, w przypadku ludzi często wystarczy mieć przysłowiowe “dobre geny” by ciągle mimo wieku wyglądać młodo. W przypadku samochodów nie jest tak łatwo, bo genów, well… nie ma. Są za to projektanci, którzy mają szklaną kulę, albo powiązanie z Avengersami i Doktorem Strange i mogą przewidzieć jak będą wyglądały auta za 10, 15 czy nawet 20 lat. Niezależnie jak owi projektanci to robią przyjrzyjmy się ich najbardziej ponadczasowym pracom. Numerek jak zwykle jest tylko kosmetyczny.

5. BMW serii 5 E39

Dajcie mi chwilę w samotności, to auto jest tak piękne.../zdjęcie: Hagerty

    Już to słyszę jak krzyczycie “Hurr durr, wyznawca BMW, pewnie sam masz kompota w LPG i dlatego tak!”. Cóż, mówcie co chcecie ale E39 ma śliczne proporcje z długą maską i krótką przestrzenią pasażerską. Na moje oko wygląda jak coupe któremu ktoś dołożył drugą parę drzwi. Te proporcje idealnie odzwierciedlają designerski geniusz Joji’ego Nakashimy. Zwróćmy też uwagę na przód a w szczególności lampy, borze zielony, jakie one są “passive aggressive” niby przymrużone, ale nie czysto wkurzone, jak dla mnie majstersztyk. Spójrzcie na dowolne dobrze utrzymane E39 na ulicy i zobaczcie jaki to jest genialny projekt.

4. Peugeot 206

    Trochę niedoceniany projekt, czyż nie? Ja osobiście dzielę auta na dwa rodzaje, przed 206 i po 206. To auto mimo niewielkich rozmiarów dalej wygląda ślicznie i świeżo, nie da się go pomylić z innym autem na drodze, nadal mimo upływu lat jest błyskawicznie rozpoznawalny. Hmm… To pewnie wyjaśnia czemu tłukli go bez większych zmian do 2009, a potem do 2012 jako 206+ z frontem od 207. Dziwna rzecz, ale co poradzić? Otóż, kupować pierwotną wersję zaprojektowaną przez Murata Günak’a. Oh, i obejrzyjcie reklamę jest bardzo pocieszna.

3. Volkswagen Golf IV

Hasłem reklamowym Golfa IV było "Volkswagen Golf: Ikona Jutra"/zdjęcie: Volkswagen

Oho, jest gorzej, widzę pochodnie i widły, słyszę też okrzyki “Kolejny Sebuś, który jeździ Golfem 1.9TDi!”, tylko gdyby się nad tym zastanowić, “Sebusie” wybierają Golfy IV, bo to po pierwsze dobre samochody, mimo, że niezbyt ekscytujące, a po drugie, dalej mimo 20 lat (tak tak, to już) na karku dalej nie wyglądają źle i staro, wręcz przeciwnie. Wyglądają całkiem młodo. Wielu ludzi, mogłoby oskarżyć Hartmuta Warkussa o nudny wygląd Golfa, ale tu jest kruczek pogrzebany, bo to właśnie ta zachowawczość w liniach zapewniła temu projektowi nieśmiertelność.

2. Citroen C6

zdjęcie: Auto Evolution/Mamo, mogę Cyberpunka 2077? Mamy Cyberpunka 2077 w domu. Cyberpunk w domu:

    Na środkowym miejscu pudła jest Citroen C6. Z okazji nikłej popularności, najpierw czym to to jest. Otóż, jest to następca XM’a w klasie luksusowych limuzyn. Citroen w swoich limuzynach zawsze słynął z nietuzinkowego designu, począwszy od DS’a, przez CX’a i XM’a. W przypadku drugiego miejsca na naszej liście projektant Jean-Pierre Ploué nie wyłamał się z tradycji. Na szczęście! To auto mogłoby równie dobrze być sprzedawane w 2077 jak i 2005. Chociaż, jak się dobrze zastanowić w 2077 mogłoby sprzedawać się lepiej.

P.S.: Citroena C6 II pomijamy, bo to kolejny generyczny sedan na rynek chiński.

1.Peugeot 406 Coupe

Nie wiem co powiedzieć/zdjęcie: CAR Magazine

    Pierwsze miejsce na liście zajmuje najdynamiczniej zaprojektowane auto. Gromkimi oklaskami przywitajcie Peugeota 406 Coupe! To ciekawe coupe z genami bagietki i śmierdzącego sera ma… włoskie korzenie. Zostało zaprojektowane przez studio Pininfarina (konkretnie przez Gérarda Weltera) i weszło do produkcji w 1997 kiedy to też zyskało nagrodę “najpiękniejszego coupe na świecie w roku 1997”. I czemu nie jestem zdziwiony?

To są moje propozycje. Zgadzacie się? Nie zgadzacie się? Powiedzcie czemu i dorzućcie swoje typy, kolejna część może się pojawić. 

1 thought on “Dobre geny, czyli 5 aut, które nigdy się nie zestarzeją”

  1. Pingback: Artyzm #3 - Honda e - ivolucja.pl

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Udostępnij ten wpis:

czytaj inne wpisy:

Wyjaśnijmy sobie jedno: auta elektryczne mają zalety.

I nie, wcale nie chodzi o to, że dostałem kupę siana od Elona Muska. Głównie dlatego, że nie dostałem. Znaczy, jeśli miałbym dostać to z miłą chęcią podam numer konta. Ale póki nie dostałem (albo jesteście w stanie uwierzyć, że nie dostałem) żadnych pieniędzy by promować EV’ki to możecie być pewni, że moja opinia jest

Czytaj więcej »

F1 to ciężki kawałek chleba – tych 9 producentów się o tym przekonało.

Branie udziału w zawodach F1 może pójść w dwie strony – albo stracicie pieniądze i coś wygracie, albo stracicie pieniądze. Wyobraźcie sobie taki scenariusz: wygrywacie w “Turbo-totku – Loterii z Kompresorem” niesamowitą ilość pieniędzy. Naprawdę taki szmal, że głowa mała. Taką ilość cebulionów, że możecie wypełnić nimi skarbiec Sknerusa McKwacza i nawet nie poczuć różnicy.

Czytaj więcej »

Marcello Gandini zmarł – ale jego dziedzictwo będzie wieczne.

Czasem rozmyślam nad nieśmiertelnością. Czy jesteśmy w stanie ją osiągnąć? Okazuje się, że tak. I jest to zaskakująco… hm. Powiedziałbym, że proste, ale chyba nie o to słowo mi chodzi. To co mam na myśli to to, że osiągnięcie nieśmiertelności nie wymaga odprawiania szamańskich rytuałów lub grzebania w genomie człowieka i wydobywania najlepszych cech. Ani

Czytaj więcej »

Myślicie, że wiecie czym jest bałagan? Oto historia Porsche 911!

Bez wątpienia możemy uznać, że Porsche 911 to jeden z najważniejszych samochodów sportowych wszechczasów. Ale jego historia to straszny chaos. Będę szczery – od dłuższego czasu zabierałem się do napisania tego wpisu, ale im bardziej wertowałem historię Porsche 911, tym bardziej nie wiedziałem za co się chwycić i jak ten temat ugryźć. W większości samochodów

Czytaj więcej »

Mamy to – pierwsze od 100 lat V16!

Silniki V16 to ewenement wśród samochodów seryjnych – na palcach jednej ręki można policzyć wszystkie modele wyposażone w taki silnik. Jedną z najważniejszych cech supersamochodów, czy raczej hipersamochodów jest to, że mają układ napędowy, który jest prawdziwym inżynieryjnym majstersztykiem. I celowo piszę “układ napędowy”, bo często nie chodzi o jeden silnik. Czasem nie chodzi nawet

Czytaj więcej »