140581718_3452157184912629_3351877420150012300_n

Gdybym miał systemy bezpieczeństwa to by się nie wydarzyło…

Ja cierpię byście wy nie musieli niech więc dotrze do każdego “króla drogi”, że systemy bezpieczeństwa są bardzo istotne i ratują Wasze tyłki i samochody.

Dobra, ale co się wydarzyło? Wiecie, klikneliście tutaj w jakimś celu i nie było to podziwianie widoków. Już tłumaczę, prosta sprawa – nie pracuję, a zarabiam miałem wypadek.

A było to tak:

Spadł śnieg, a ja nie jestem kreatywny, więc zrobiłem to, co wszyscy – poszedłem poszaleć na śniegu. Warunki były straszne, ale hej, czego się nie robi dla zabawy? Przyjechałem więc na ulubione miejsce wszystkich katowickich upalaczy czyli Driftplac. Kto wie ten wie. Tam było jeszcze gorzej, więc uznałem, że nie będę się ośmieszał i Gruzem© nie wyjadę. Za to pogadałem z właścicielami BMW, którzy bawili się lepiej niż ja. Jeden mnie nawet wziął na przejażdżkę. Pysznie. 

Potem przestało być zabawnie.

Skoro ja nie jestem kreatywny to Wy musicie, soras. Wyobraźcie sobie zatem wąską drogę przez las, zero latarni i lód na asfalcie. Jedziecie powoli, bo warunki są jakie są i uważnie obserwujecie wszystko dookoła. Problem jest taki, że zwierzyna leśna ma inne pomysły niż patrzeć co robi. Futrzak wbiega wam zatem pod maskę. Jesteście w stanie go wyminąć dzięki niskiej prędkości, szkoda tylko, że wasze auto w cumulusa wchodzi driftem. Szybka kontra i… W drugą stronę.Już widzicie latarnie oświetlające mokry asfalt. Już prawie… Ale nie. Słupek krzyżuje wam plany. Wszystkie koła się blokują i suniecie by poznać ów słupek z bliska. Więcej chyba dodawać nie muszę. 

Systemy bezpieczeństwa pewnie by to uratowały…

Dobra zanim ktoś wyskoczy, że jestem do dupy kierowcą i się nie znam i oni to na pewno daliby radę to ja tylko napiszę, że lód nie sprzyja przyczepności. A teraz do meritum, bo narazie mamy 3000 znaków o przysłowiowych mandarynkach. Systemy bezpieczeństwa zaczęły pojawiać się w drugiej połowie XX w. i oczywiście wtedy były uznawane za niepotrzebną komplikację i przeszkadzajkę. Zostały one jednak z nami do teraz i nie zamierza się ta sytuacja zmienić. 

Podstawowe systemy bezpieczeństwa.

Nowoczesne samochody są naszpikowane wszelką elektroniką, której jedynym zadaniem jest poprawa bezpieczeństwa użytkowników. Tutaj jednak skupmy się na kilku podstawowych, które mają wszystkie nowoczesne auta.

  • ABS – czyli Anti-lock Braking System, jak sama nazwa wskazuje, powoduje on, że koła nie blokują się podczas hamowania. Co ważne wszystkie wymienione systemy korzystają z jego czujników. Powstał on po to, by dało się wyminąć przeszkodę podczas hamowania. Pojawił się jednak pewien niespodziewany efekt uboczny. ABS potężnie skrócił drogę hamowania. Jak ktoś mówi, że ABS wydłuża drogę hamowania to proszę mu… grzecznie wytłumaczyć, że się myli.
  • TC – czyli Traction Control, tzw. Kontrola Trakcji. Nie, nie chodzi o trakcję na torach. Chodzi o system ułatwiający ruszanie w niesprzyjających warunkach, gdy jest ślisko i wasz samochód mieli kołami i nie rusza wtedy TC rusza z pomocą i zapobiega buksowaniu kół ułatwiając ruszanie z miejsca.

 

  • ESC – czyli Electronic Stability Control, czyli Elektroniczna Kontrola Stabilności. To jest chyba najciekawszy system bezpieczeństwa, bo to dzięki niemu gdy zaczyna was obracać bokiem auto posłusznie wraca tam gdzie miało być, a nie zawija się bardziej. Bardzo istotne, szczególnie przy wyższych prędkościach.

 

Apeluję jeszcze raz, nie jesteście lepszymi kierowcami niż systemy bezpieczeństwa. Zostawcie je włączone.

11 thoughts on “Gdybym miał systemy bezpieczeństwa to by się nie wydarzyło…”

  1. Pingback: Systemy bezpieczeństwa - rozwinięcie. - ivolucja.pl

  2. Pingback: Naprawiłem Saxo, co dalej? - ivolucja.pl

  3. Pingback: Homepage

  4. Pingback: see page

  5. Pingback: card dumps

  6. Pingback: relx

  7. Pingback: kardinal stick

  8. Pingback: Smith and Wesson Firearms For Sale

  9. Pingback: 1p lsd

  10. Pingback: mega888 digi

  11. Pingback: Best place to buy psilocybe cubensis

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Udostępnij ten wpis:

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email

czytaj inne wpisy:

Umarło Lamborghini z V12. Niech żyje Lamborghini z V12?

Supersamochody rządzą się własnymi prawami. Supersamochody Lamborghini rządzą się jeszcze innymi prawami. Supersamochody Lamborghini z V12 pod maską rządzą… a zresztą – wiecie o co chodzi. Lamborghini zakończyło produkcję modelu Aventador. Koniec, amba finito koncerto, nie ma, dość, fajrant. Oddajmy więc hołd Aventadorowi i wszystkim jego poprzednikom, a na koniec porozmawiajmy o przyszłości V12 w

Czytaj więcej »

Zakaz sprzedaży samochodów spalinowych od 2035 roku. I co teraz?

Ostatnio Parlament Europejski przegłosował ustawę wprowadzającą zakaz sprzedaży samochodów spalinowych w roku 2035. Ale to nie musi nic znaczyć. Zwykle na Ivolucji nie piszemy o newsach. Nie po to jest ten blog. Ale lubimy pisać o rzeczach kontrowersyjnych, albo chociaż o zwykłych rzeczach w sposób kontrowersyjny. Na przykład TUTAJ albo TUTAJ. I ten wpis również

Czytaj więcej »

Chevrolet Corvette C4 zaklinował mi się w głowie – hangar marzeń #7

Jeśli zastanawiacie się, która Corvette to najlepsza Corvette, to już nie musicie. Od czego by tu zacząć… O, wiem – zaczniemy od mocno starzejącej się w latach 80’ Corvette C3. Model ten był stary, bo kryzys paliwowy zrujnował amerykański przemysł motoryzacyjny. Tak, ten sam kryzys, który zniszczył Camaro i Mustanga. W każdym razie – Corvette

Czytaj więcej »

Prawdziwy Hot Hatch! Volkswagen Polo GTi

Literki GTI w świecie motoryzacji są magiczne. Pytanie, czy mniej znany model – Volkswagen Polo GTi – dalej ma tą samą magię? Gdy słyszymy o GTi, myślimy o Golfie, czasem jeszcze o Peugeocie 205. Jednym z modeli, o którym jednak nie myślimy jest Volkswagen Polo GTi. Wiecie, to ten młodszy braciszek dorastający w cieniu swojego

Czytaj więcej »

To nie jest wieś-tuning. To Bosozoku!

Wielkie bodykity, krzykliwe lakiery, chromowane felgi i niskie zawieszenia. Czy to zlot samochodowy z lat dwutysięcznych? Nie, to Bosozoku! Większość ludzi, która nie wie o czym mówi, uważa styl Bosozoku (właściwie: Bōsōzoku) za jakiś okropny przejaw japońskiego wieś-tuningu. Tylko, że to nie do końca tak działa. Znaczy, fakt – Bosozoku jest kontrowersyjne, ale definitywnie nie

Czytaj więcej »

Co powoduje, że auto jest klasykiem?

Zapewne zauważyliście, że niektóre auta zostają klasykami szybciej niż inne. Dlaczego? Sprawa wygląda tak: niektóre auta z lat 90’ są już nieosiągalne cenowo, o autach z lat 80’ nie wspominając. Tymczasem inne samochody, podobnej klasy albo wyższej dalej szorują brzuchem po dnie cenowym. Tylko z czego wynika taki stan rzeczy? Na to pytanie znajdziecie odpowiedź

Czytaj więcej »