SONY DSC

Pełen luksus, czyli styl VIP

Tuning samochodów ma wiele twarzy, nie wszystkie celują w jaskrawość. Jednym z tych pozornie delikatnych stylów jest VIP, albo Bippu jak to mówią w Japonii.

Japonia jest ojczyzną wielu stylów tuningu, jednych mniej, drugich bardziej kontrowersyjnych. Z jednej strony mamy absolutnie dzikie i barokowe wręcz Bosozoku, a z drugiej VIP właśnie. O Bippu wspomniałem już przy okazji Ultrace więc teraz jest idealny moment by wspomnieć o co w nim chodzi i dlaczego jest taki fajny.

Po pierwsze: Auto bazowe.

Honda Oddysey to bardzo popularna baza w stylu Bippu

Auto wykorzystane do stylu VIP nie może być dowolnym autem. Samochody stosowane do tego stylu to muszą być na pełnym wypasie i z Japonii, bo to z stąd się ten styl wywodzi. Najpopularniejszymi platformami do tego celu są więc Lexusy LS/GS, Nissany Cedric/Gloria/Cima/Leopard czy Toyoty Celsior/Mark X/Crown. Warto jednak pamiętać, że w Japonii, jest jeszcze jeden segment prestiżowych samochodów, który też idealnie pasuje do Bippu. Są to vany. Nie, nie chodzi o Transportery czy Transity. Chodzi o Hondy Oddysey, Toyoty Previe i Alphard. Wiecie, Japończycy uwielbiają swoje prestiżowe vany. Ja z resztą też, jest to coś ciekawego i przykład tego, że bus wcale nie musi służyć do wożenia betonu na budowę.

Po drugie: Koła i zawieszenie.

Jestem fanem tych felg. Michał nie bardzo.

Jak się zapewne domyślacie, styl VIP nie polega tylko na zakupie odpowiedniego auta. Kolejnym wyróżnikiem tego stylu jest prześwit tak niski jak to tylko możliwe. Często zdarza się tak, że auta Bippu są tak niskie, że brakuje fragmentów podłogi, bo się wytarły o asfalt podczas jazdy. Nie wolno jednak zapomnieć o kołach. W tym przypadku są dwie wytyczne: Duże i błyszczące. Prawie jak w gangsta-rapie lat 90’. Gdy modyfikujemy auto w stylu Bippu bardzo istotnym jest, by miało chromowane felgi, albo ich część. 

I jeśli myślicie, że auta w stylu VIP mają zawieszenie pneumatyczne… To nie, często są statycznie obniżone do ziemi. Samochody w tym stylu często mają też potężnie pochylone koła, zwykle tylne. Nie ma to swojej funkcji, ale potrafi wyglądać dobrze.

Po trzecie: Modyfikacje nadwozia.

Jak się domyślacie, te nadkola nie są seryjne.

Dobry VIP nie polega tylko na obniżeniu auta i dorzuceniu felg. Trzeba też pamiętać o odpowiednich modyfikacjach reszty nadwozia. Najpopularniejszymi modyfikacjami są zderzaki powodujące wizualne obniżenie naszej limuzyny, delikatne lotki na tylnej klapie oraz flagi w stylu limuzyn rządowych. Inne modyfikacje obejmują poszerzenia błotników, oraz rozcinanie ich by można było wsadzić felgi większe niż się powinny się mieścić. Często spotyka się także modyfikacje końcówek wydechu by były bardziej widoczne.

Po czwarte: Wnętrze.

Żyrandol, kieliszki, poduszeczki, firanczki, butelka wina...

Jeśli myślicie, że skórzane stołki to szczyt luksusu to myślicie w małej skali. W stylu VIP wnętrza są często robione na zamówienie. Nie chodzi tylko o fotele, kanapy, deski rozdzielcze czy boczki drzwi. Często można także zobaczyć firaneczki na szyby boczne i tylne, uchwyty na kieliszki oraz… Żyrandole. Nie żartuję. Zabawa nie kończy się jednak na przestrzeni pasażerskiej. W bagażnikach są często zmodyfikowane głośniki, wzmacniacze, ekrany oraz uchwyty na butelki Sake. Ale poczekajcie! To jeszcze nie koniec! Często jest tak, że plastikowe osłony silnika są obszyte skórą. Wiecie, ludzie sukcesu dbają o detale.

Po piąte: Lakier

Co prawda nie jest to japoński sedan, ale ciągle jest to Bippu. Do tego fioletowe!

Bippu jest częściowym nawiązaniem do Yakuzy, samochody są więc zwykle w mało rzucających się w oczy kolorach, takich jak biały, czarny, srebrny czy szary. Jest to o tyle istotne, że limuzyny Yakuzy są celowo mało widoczne by łatwiej wtopić się w tłum gdy zachodzi potrzeba taktycznego odwrotu. Gdy jednak zamierzacie robić swój samochód VIP to możecie użyć innych barw, takich jak burgund, granat czy fiolet. To dalej będzie VIP, bo bardziej jaskrawe kolory zaczynają pomału wchodzić do kanonu stylu. Często też zdarzają się delikatne kalkomanie, albo dwu-kolorowe malowania, gdzie dół auta delikatnie kontrastuje z górną częścią.

Po szóste: Zabawa.

Mimo, że Audi A8 nie jest japońskie to wygląda genialnie w stylu VIP

Prawda jest taka, że jeśli styl Bippu wam się podoba to nikt nie zwróci wam uwagi, jeśli zastosujecie go do BMW czy Mercedesa. Bo modyfikacje samochodu mają sprawiać frajdę wam, nie komuś innemu. Tak samo będzie, jeśli delikatnie go zremiksujecie po swojemu. Macie mieć z tego frajdę i to jest najważniejsze. A jeśli chcielibyście poczytać o innych stylach tuningu to zapraszam do śledzenia bloga, bo VIP to dopiero początek.

Zdjęcia zrobione jak zawsze przez najlepszego Michała Kokota czyli @Lysy_w_Kartonie

1 thought on “Pełen luksus, czyli styl VIP”

  1. Pingback: Byle czym byle bokiem czyli DRIFT MISSILE - ivolucja.pl

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Udostępnij ten wpis:

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email

czytaj inne wpisy:

SUV ostry jak pieprz – Historia Porsche Cayenne

Porsche Cayenne to najbardziej kontrowersyjne auto w historii. Ale tonący brzytwy się chwyta. Porsche, tak samo jak prawie wszystkie marki produkujące auta sportowe, większość czasu spędzało na byciu bankrutem. Wydaje się to absurdalne – przecież na drogich, luksusowych modelach można najwięcej zarobić. A w każdym razie tak się mówi, bo bardzo często nie jest to

Czytaj więcej »

hybryda… po amerykańsku. – Ostatnia prosta #16

Japończycy wprowadzili hybrydy na rynek, a Amerykanie… zrobili z nich karykaturę. Jest pewien samochód, na którym chciałbym skupić się w tym wpisie, więc szybko przejdziemy przez te “mniej ważne” newsy, a potem przejdziemy do clou programu. 75-lecie Porsche Czy wiedzieliście, że pierwszy samochód marki Porsche zaprezentowano w 1948 roku? Ja nie wiedziałem. W każdym razie

Czytaj więcej »
Miniaturka zawierająca tył czarnego Audi Q7 V12 TDI z dopiskiem "Bez sensu"

Czy to ciężarówka? Nie, to Audi Q7 V12 TDi! – Hangar Marzeń #9

Niemcy znają odpowiedzi na dużo pytań, których nikt nie zadał. Jedno z tych pytań brzmi: Jak zrobić diesla tak, żeby palił chore ilości paliwa? Ci, którzy czytają mojego bloga wiedzą, że nie uważam żadnego silnika za gorszy czy lepszy. Znaczy, dobra, inaczej. Nie uważam żadnego rodzaju silnika za gorszy czy lepszy. Co oznacza tyle, że

Czytaj więcej »
Dwie biało-czarne Toyoty AE86, jedna oznaczona "EV", nad którą znajduje się zielony napis "prąd?" oraz oznaczona H2 a pod nią niebieski napis "wodór:

Targi Motoryzacyjne w Tokio – Ostatnia Prosta Edycja Specjalna

W dniach 13-15.01.2023 odbyły się Targi Motoryzacyjne w Tokio. Przyjrzyjmy się więc najciekawszym wystawionym samochodom. Targi Motoryzacyjne w Tokio brzmią nieco jak Targi SEMA z tą różnicą, że są takie bardziej japońskie i jaskrawe. Tylko, że to nie do końca prawda. Tak, znajdują się tam samochody modyfikowane, ale targi w Tokio to głównie targi samochodów

Czytaj więcej »
Toyota Pixis Joy, na zdjęciu znajdują się wymiary: 2000mm wysokości, 1480mm szerokości, 3400mm długości oraz podpis, że silnik ma 660 mililitrów pojemności oraz 64 konie mechaniczne

Czym są Kei-Cary?

Kei-Car to najlepszy rodzaj samochodu – change my mind. “Kei-Car” można rozumieć na dwa sposoby. Albo inaczej – kei-car można czytać na dwa sposoby. Po pierwsze są japońskie Kei-Cars, o których będzie ten wpis, a po drugie są amerykańskie K-Cars, takie jak wybitnie nieudany Cadillac Cimarron. Wiem, że nazwa Kei-Car może Wam nic nie mówić. I

Czytaj więcej »
Miniaturka podzielona na dwie sekcje, górną i dolną. Górna przedstawia żółte Lamborghini Urus, na zdjęciu napis "Masz, baw się dobrze!", na dolnym zdjęciu dwudrzwiowe, czarne Suzuki Jimny. Oba zdjęcia są połączone strzałką prowadzącą od góry do dołu.

Drzwi za drzwi – Ostatnia Prosta #15

“Oko za oko, drzwi za drzwi”, czyli tak zwane “Prawo Talionu” idealnie sprawdzi się, by skrócić wydarzenia występujące w tym odcinku Ostatniej Prostej. W ogóle z przysłowiem “Oko za oko, ząb za ząb” jest całkiem zabawnie, bo z tego co udało mi się wyczytać, pochodzi ono i z Biblii, i z Kodeksu Hammurabiego, i bardzo

Czytaj więcej »