drift-missile-cover

Byle czym byle bokiem czyli DRIFT MISSILE

Wierzę, że znacie przysłowie z tytułu tego wpisu. A jeśli nie, to już znacie. Byle czym byle bokiem jest najszybszym i najprostszym sposobem na wyjaśnienie czym jest Drift Missile. Lata jednak mijały, a styl Drift Missile przestał być koniecznością. Stał się… stylem. I to całkiem rozbudowanym i ważnym.

Jazda w kontrolowanej nadsterowności czyli w drifcie jest stylowa i niebezpieczna. Stylowa, bo hurtownia dymu zwana tylnymi oponami jest bardzo widowiskowa. Niebezpiecznym, bo auto nie jest wtedy w pełni kontrolowalne. Nie znaczy to oczywiście, że w ogóle jest niekontrolowalne. Chodzi raczej o to, że ciężej nim uciec gdy wydarzy się coś niespodziewanego. Wracając jednak do samego stylu Drift Missile. Styl ten różni się od Bippu tym, że Bippu powstało tylko po to by się pokazać. Drift Missile natomiast powstał… z potrzeby zabawy i ograniczonych funduszy.

Zabawy mówisz…?

Widzicie, że nadwozie tego auta jest tylko niewiele wartą obudową/zdjęcie: Stance Works

Zabawy. Zwykle drift jest rozrywką i tylko niewielki procent ludzi na nim zarabia, a jeszcze mniej się z niego utrzymuje. Drift potrafi być także mocno destrukcyjny mimo swojej finezji. Zarówno dla otoczenia jak i dla samochodów. To pierwsze nie jest problemem, bo zawsze liczysz na to, że jeśli zawiniesz się odpowiednio szybko to nikt nie ogarnie kto wygiął słup albo połamał płot. Jeśli chodzi o samochód sprawa jest nieco bardziej skomplikowana, bo życie to nie gra. Nie wystarczy zaparkować auta w garażu, a rano będzie ono magicznie naprawione. Na nowe zderzaki, błotniki, światła trzeba niestety wydać swoje własne pieniądze. I tu pojawia się problem, czy opłaca się kupować nowy zderzak, skoro i tak za kilka chwil będzie znów pęknięty? Nie bardzo. Naprawia się go więc szybko na trytki i driftuje dalej. I właśnie takie połatane trytkami i taśmą auto nazywamy “Pociskiem Driftowym” czy Drift Missile.

Blizny wojenne są jednak fajne

Nawet na Ultrace zdarzają się wpadki w drifcie/zdjęcie: Michał Kokot @Lysy_w_kartonie

Styl Drift Missile w pewnym momencie przestał być tylko koniecznością, a stał się swoim własnym kierunkiem w tuningu samochodów. Ludziom spodobał się wygląd poobijanych aut, pełnych autentycznych przetarć i wgnieceń. Nie dziwię się, jest to prawdziwe i charakterne. Łatwo wtedy uwierzyć, że dany driftowóz nie służy tylko do ładnego wyglądania. Inną sprawą jest to, że dodatkowymi smaczkami pocisków driftowych jest prawie idealna mechanika przy maksymalnie ograniczonych finansowo modyfikacjach nadwozia. Błotniki są więc wtedy wygięte albo wycięte nierówno, a tylne klapy doklejone na taśmę do reszty nadwozia, bo przy kolejnym uderzeniu padł zamek. Ot życie. Chodzi o frajdę i tylko tyle. Jazda broni się sama, niezależnie od wyglądu auta.

Celowe Drift Missile

To ten Nissan S14a jest dla mnie definicją celowego Drift Missile/zdjęcie: SpeedHunters

Gdyby spojrzeć na to z boku, człowiek zastanawia się “po kiego grzyba, psuć swoje auto?”. Właściwie, to ciężko znaleźć modyfikacje do samochodu, która go nie zepsuje w taki lub inny sposób. Ale domyślam się, że w pytaniu chodzi o psucie czystego wyglądu seryjnego auta bliznami wojennymi. Nie mam chyba innej odpowiedzi niż “bo to fajne”. Są auta, które już od początku modyfikowania są przewidziane jako celowe Drift Missile. Zastępuje się wtedy tylne boczne szyby metalowymi panelami, poszerzenia błotników zrobione są ze starych rejestracji. Spotkałem się nawet ze spoilerami zrobionymi ze znaków drogowych. Ma być dziwnie, kontrowersyjnie i “tanio”, nawet jeśli koszt modyfikacji jest droższy niż normalna część tego rodzaju.

Ale skąd to się wszystko wzięło?

To normalny wygląd auta podczas Ebisu Matsuri/zdjęcie: SpeedHunters

To jest chyba pytanie od którego powinienem ten wpis zacząć, ale lepiej o tym napisać późno niż wcale. Styl ten wziął się głównie z Ebisu Matsuri. Chodzi o festiwal Driftu na torze Ebisu w Japonii odbywający się trzy razy w roku (na wiosnę, lato i jesień). Nazwa tego wydarzenia nie jest zbyt kreatywna, bo Matsuri to z japońskiego festiwal, a Ebisu to nazwa toru. Festiwal Ebisu. Proste prawda? Fenomen tego eventu wziął się z nietypowej formuły. Uczestnicy mają wstęp na tor przez siedem dni. Dzień i noc. Nie ma ograniczeń. Co oznacza, że drifterzy kombinują jak koń pod górkę, jak wyciągnąć z wydarzenia jak najwięcej zabawy i driftują swoimi autami dopóki nie rozlecą się do końca. Skutkiem tego jest mnóstwo stłuczek, połamanych zderzaków, rozwalonych felg i uszkodzonych błotników. Często właśnie auta, które kupuje się specjalnie pod Ebisu Matsuri nazywane są Drift Missile, bo to dosłownie pociski do rozwalenia podczas festiwalu.

Oj.../zdjęcie: Coub

Teraz już wiecie wszystko o Drift Missile. Jak wam się podoba ten styl?

Zdjęcie główne: Aaron Mai Media

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Udostępnij ten wpis:

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email

czytaj inne wpisy:

Umarło Lamborghini z V12. Niech żyje Lamborghini z V12?

Supersamochody rządzą się własnymi prawami. Supersamochody Lamborghini rządzą się jeszcze innymi prawami. Supersamochody Lamborghini z V12 pod maską rządzą… a zresztą – wiecie o co chodzi. Lamborghini zakończyło produkcję modelu Aventador. Koniec, amba finito koncerto, nie ma, dość, fajrant. Oddajmy więc hołd Aventadorowi i wszystkim jego poprzednikom, a na koniec porozmawiajmy o przyszłości V12 w

Czytaj więcej »

Zakaz sprzedaży samochodów spalinowych od 2035 roku. I co teraz?

Ostatnio Parlament Europejski przegłosował ustawę wprowadzającą zakaz sprzedaży samochodów spalinowych w roku 2035. Ale to nie musi nic znaczyć. Zwykle na Ivolucji nie piszemy o newsach. Nie po to jest ten blog. Ale lubimy pisać o rzeczach kontrowersyjnych, albo chociaż o zwykłych rzeczach w sposób kontrowersyjny. Na przykład TUTAJ albo TUTAJ. I ten wpis również

Czytaj więcej »

Chevrolet Corvette C4 zaklinował mi się w głowie – hangar marzeń #7

Jeśli zastanawiacie się, która Corvette to najlepsza Corvette, to już nie musicie. Od czego by tu zacząć… O, wiem – zaczniemy od mocno starzejącej się w latach 80’ Corvette C3. Model ten był stary, bo kryzys paliwowy zrujnował amerykański przemysł motoryzacyjny. Tak, ten sam kryzys, który zniszczył Camaro i Mustanga. W każdym razie – Corvette

Czytaj więcej »

Prawdziwy Hot Hatch! Volkswagen Polo GTi

Literki GTI w świecie motoryzacji są magiczne. Pytanie, czy mniej znany model – Volkswagen Polo GTi – dalej ma tą samą magię? Gdy słyszymy o GTi, myślimy o Golfie, czasem jeszcze o Peugeocie 205. Jednym z modeli, o którym jednak nie myślimy jest Volkswagen Polo GTi. Wiecie, to ten młodszy braciszek dorastający w cieniu swojego

Czytaj więcej »

To nie jest wieś-tuning. To Bosozoku!

Wielkie bodykity, krzykliwe lakiery, chromowane felgi i niskie zawieszenia. Czy to zlot samochodowy z lat dwutysięcznych? Nie, to Bosozoku! Większość ludzi, która nie wie o czym mówi, uważa styl Bosozoku (właściwie: Bōsōzoku) za jakiś okropny przejaw japońskiego wieś-tuningu. Tylko, że to nie do końca tak działa. Znaczy, fakt – Bosozoku jest kontrowersyjne, ale definitywnie nie

Czytaj więcej »

Co powoduje, że auto jest klasykiem?

Zapewne zauważyliście, że niektóre auta zostają klasykami szybciej niż inne. Dlaczego? Sprawa wygląda tak: niektóre auta z lat 90’ są już nieosiągalne cenowo, o autach z lat 80’ nie wspominając. Tymczasem inne samochody, podobnej klasy albo wyższej dalej szorują brzuchem po dnie cenowym. Tylko z czego wynika taki stan rzeczy? Na to pytanie znajdziecie odpowiedź

Czytaj więcej »