drift-missile-cover

Byle czym byle bokiem czyli DRIFT MISSILE

Wierzę, że znacie przysłowie z tytułu tego wpisu. A jeśli nie, to już znacie. Byle czym byle bokiem jest najszybszym i najprostszym sposobem na wyjaśnienie czym jest Drift Missile. Lata jednak mijały, a styl Drift Missile przestał być koniecznością. Stał się… stylem. I to całkiem rozbudowanym i ważnym.

Jazda w kontrolowanej nadsterowności czyli w drifcie jest stylowa i niebezpieczna. Stylowa, bo hurtownia dymu zwana tylnymi oponami jest bardzo widowiskowa. Niebezpiecznym, bo auto nie jest wtedy w pełni kontrolowalne. Nie znaczy to oczywiście, że w ogóle jest niekontrolowalne. Chodzi raczej o to, że ciężej nim uciec gdy wydarzy się coś niespodziewanego. Wracając jednak do samego stylu Drift Missile. Styl ten różni się od Bippu tym, że Bippu powstało tylko po to by się pokazać. Drift Missile natomiast powstał… z potrzeby zabawy i ograniczonych funduszy.

Zabawy mówisz…?

Widzicie, że nadwozie tego auta jest tylko niewiele wartą obudową/zdjęcie: Stance Works

Zabawy. Zwykle drift jest rozrywką i tylko niewielki procent ludzi na nim zarabia, a jeszcze mniej się z niego utrzymuje. Drift potrafi być także mocno destrukcyjny mimo swojej finezji. Zarówno dla otoczenia jak i dla samochodów. To pierwsze nie jest problemem, bo zawsze liczysz na to, że jeśli zawiniesz się odpowiednio szybko to nikt nie ogarnie kto wygiął słup albo połamał płot. Jeśli chodzi o samochód sprawa jest nieco bardziej skomplikowana, bo życie to nie gra. Nie wystarczy zaparkować auta w garażu, a rano będzie ono magicznie naprawione. Na nowe zderzaki, błotniki, światła trzeba niestety wydać swoje własne pieniądze. I tu pojawia się problem, czy opłaca się kupować nowy zderzak, skoro i tak za kilka chwil będzie znów pęknięty? Nie bardzo. Naprawia się go więc szybko na trytki i driftuje dalej. I właśnie takie połatane trytkami i taśmą auto nazywamy “Pociskiem Driftowym” czy Drift Missile.

Blizny wojenne są jednak fajne

Nawet na Ultrace zdarzają się wpadki w drifcie/zdjęcie: Michał Kokot @Lysy_w_kartonie

Styl Drift Missile w pewnym momencie przestał być tylko koniecznością, a stał się swoim własnym kierunkiem w tuningu samochodów. Ludziom spodobał się wygląd poobijanych aut, pełnych autentycznych przetarć i wgnieceń. Nie dziwię się, jest to prawdziwe i charakterne. Łatwo wtedy uwierzyć, że dany driftowóz nie służy tylko do ładnego wyglądania. Inną sprawą jest to, że dodatkowymi smaczkami pocisków driftowych jest prawie idealna mechanika przy maksymalnie ograniczonych finansowo modyfikacjach nadwozia. Błotniki są więc wtedy wygięte albo wycięte nierówno, a tylne klapy doklejone na taśmę do reszty nadwozia, bo przy kolejnym uderzeniu padł zamek. Ot życie. Chodzi o frajdę i tylko tyle. Jazda broni się sama, niezależnie od wyglądu auta.

Celowe Drift Missile

To ten Nissan S14a jest dla mnie definicją celowego Drift Missile/zdjęcie: SpeedHunters

Gdyby spojrzeć na to z boku, człowiek zastanawia się “po kiego grzyba, psuć swoje auto?”. Właściwie, to ciężko znaleźć modyfikacje do samochodu, która go nie zepsuje w taki lub inny sposób. Ale domyślam się, że w pytaniu chodzi o psucie czystego wyglądu seryjnego auta bliznami wojennymi. Nie mam chyba innej odpowiedzi niż “bo to fajne”. Są auta, które już od początku modyfikowania są przewidziane jako celowe Drift Missile. Zastępuje się wtedy tylne boczne szyby metalowymi panelami, poszerzenia błotników zrobione są ze starych rejestracji. Spotkałem się nawet ze spoilerami zrobionymi ze znaków drogowych. Ma być dziwnie, kontrowersyjnie i “tanio”, nawet jeśli koszt modyfikacji jest droższy niż normalna część tego rodzaju.

Ale skąd to się wszystko wzięło?

To normalny wygląd auta podczas Ebisu Matsuri/zdjęcie: SpeedHunters

To jest chyba pytanie od którego powinienem ten wpis zacząć, ale lepiej o tym napisać późno niż wcale. Styl ten wziął się głównie z Ebisu Matsuri. Chodzi o festiwal Driftu na torze Ebisu w Japonii odbywający się trzy razy w roku (na wiosnę, lato i jesień). Nazwa tego wydarzenia nie jest zbyt kreatywna, bo Matsuri to z japońskiego festiwal, a Ebisu to nazwa toru. Festiwal Ebisu. Proste prawda? Fenomen tego eventu wziął się z nietypowej formuły. Uczestnicy mają wstęp na tor przez siedem dni. Dzień i noc. Nie ma ograniczeń. Co oznacza, że drifterzy kombinują jak koń pod górkę, jak wyciągnąć z wydarzenia jak najwięcej zabawy i driftują swoimi autami dopóki nie rozlecą się do końca. Skutkiem tego jest mnóstwo stłuczek, połamanych zderzaków, rozwalonych felg i uszkodzonych błotników. Często właśnie auta, które kupuje się specjalnie pod Ebisu Matsuri nazywane są Drift Missile, bo to dosłownie pociski do rozwalenia podczas festiwalu.

Oj.../zdjęcie: Coub

Teraz już wiecie wszystko o Drift Missile. Jak wam się podoba ten styl?

Zdjęcie główne: Aaron Mai Media

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Udostępnij ten wpis:

czytaj inne wpisy:

Najnowocześniejszy antyk – LS V8

Silniki LS znane są z wielu zalet – wysokiej wytrzymałości, mocy czy faktu, że General Motors używa go od lat 90’. Chevrolet Corvette, Hummer H2, Cadillac Escalade, Holden Commodore i wiele innych tego typu to samochody, pod których maską możemy znaleźć silniki V8 serii LS. Szeroka dostępność tych motorów oraz ich wysoka podatność na wszelkiego

Czytaj więcej »

Twin-Turbo czy Bi-Turbo? Co to za różnica?

Niektórzy twierdzą, że nazw Twin-Turbo i Bi-Turbo można używać zamiennie – nie jest to jednak prawda. Współczesne samochody coraz częściej wyposażane są w dwa turbo, zamiast jednego – czasem jest to podyktowane osiągami, a czasem po prostu brakiem miejsca pod maską. W takich przypadkach często możemy znaleźć w nazwie modelu, że jest to wersja “Bi-Turbo”

Czytaj więcej »

10 zaskakujących samochodowych bestsellerów

Marki samochodowe z zasady nie lubią ryzyka. Czasem jednak model inspirowany szaloną imprezą odnosi wielki sukces – wtedy zdziwiony jest zarówno zarząd jak i rynek. Producentom często zdarza się wprowadzać na rynek auta, których przeznaczeniem jest wielki sukces i niesamowita popularność – problem w tym, że mnożyć można sytuacje gdy tak się nie dzieje i

Czytaj więcej »

10 największych rozczarowań w historii motoryzacji

Pomimo naszej miłości do samochodów, czasem jesteśmy mocno rozczarowani najnowszymi produktami wielkich marek. Każdemu zdarzają się potknięcia – momenty w życiu, o których chcielibyśmy zapomnieć. Tak samo jest z producentami samochodów. Nawet oni, mimo niezliczonych inżynierów, projektantów, księgowych i innych ważnych ludzi doświadczają niepowodzeń i pomyłek w postaci nieudanych projektów, które chcieliby całkowicie wymazać ze

Czytaj więcej »

Walka z czasem czyli Time Attack!

Jak zbudować najszybsze auto na torze? Nie jest to proste, ale jest do zrobienia. Zwykle gdy już raz pojedzie się z autem na tor, to łapie się bakcyla i ma się ochotę znów tam pojechać i zobaczyć, czy może jest szansa zbić jeszcze trochę z osobistego rekordu czasu okrążenia. Może chociaż pół sekundy? Sekundę? Dwie?

Czytaj więcej »

Saturn – marka inna niż wszystkie – do czasu

General Motors miało w swojej historii wiele iście wybitnych pomysłów, ale żaden nie przebije Saturna. Amerykański koncern General Motors jest w Polsce znany głównie z tego, że kiedyś produkował Ople i Daewoo. Chevrolety też przez chwilę były na polskim rynku, ale gdy przestano oferować produkty Daewoo-podobne, popularność tej marki mocno spadła. Wśród entuzjastów motoryzacji General

Czytaj więcej »