drift-missile-cover

Byle czym byle bokiem czyli DRIFT MISSILE

Wierzę, że znacie przysłowie z tytułu tego wpisu. A jeśli nie, to już znacie. Byle czym byle bokiem jest najszybszym i najprostszym sposobem na wyjaśnienie czym jest Drift Missile. Lata jednak mijały, a styl Drift Missile przestał być koniecznością. Stał się… stylem. I to całkiem rozbudowanym i ważnym.

Jazda w kontrolowanej nadsterowności czyli w drifcie jest stylowa i niebezpieczna. Stylowa, bo hurtownia dymu zwana tylnymi oponami jest bardzo widowiskowa. Niebezpiecznym, bo auto nie jest wtedy w pełni kontrolowalne. Nie znaczy to oczywiście, że w ogóle jest niekontrolowalne. Chodzi raczej o to, że ciężej nim uciec gdy wydarzy się coś niespodziewanego. Wracając jednak do samego stylu Drift Missile. Styl ten różni się od Bippu tym, że Bippu powstało tylko po to by się pokazać. Drift Missile natomiast powstał… z potrzeby zabawy i ograniczonych funduszy.

Zabawy mówisz…?

Widzicie, że nadwozie tego auta jest tylko niewiele wartą obudową/zdjęcie: Stance Works

Zabawy. Zwykle drift jest rozrywką i tylko niewielki procent ludzi na nim zarabia, a jeszcze mniej się z niego utrzymuje. Drift potrafi być także mocno destrukcyjny mimo swojej finezji. Zarówno dla otoczenia jak i dla samochodów. To pierwsze nie jest problemem, bo zawsze liczysz na to, że jeśli zawiniesz się odpowiednio szybko to nikt nie ogarnie kto wygiął słup albo połamał płot. Jeśli chodzi o samochód sprawa jest nieco bardziej skomplikowana, bo życie to nie gra. Nie wystarczy zaparkować auta w garażu, a rano będzie ono magicznie naprawione. Na nowe zderzaki, błotniki, światła trzeba niestety wydać swoje własne pieniądze. I tu pojawia się problem, czy opłaca się kupować nowy zderzak, skoro i tak za kilka chwil będzie znów pęknięty? Nie bardzo. Naprawia się go więc szybko na trytki i driftuje dalej. I właśnie takie połatane trytkami i taśmą auto nazywamy “Pociskiem Driftowym” czy Drift Missile.

Blizny wojenne są jednak fajne

Nawet na Ultrace zdarzają się wpadki w drifcie/zdjęcie: Michał Kokot @Lysy_w_kartonie

Styl Drift Missile w pewnym momencie przestał być tylko koniecznością, a stał się swoim własnym kierunkiem w tuningu samochodów. Ludziom spodobał się wygląd poobijanych aut, pełnych autentycznych przetarć i wgnieceń. Nie dziwię się, jest to prawdziwe i charakterne. Łatwo wtedy uwierzyć, że dany driftowóz nie służy tylko do ładnego wyglądania. Inną sprawą jest to, że dodatkowymi smaczkami pocisków driftowych jest prawie idealna mechanika przy maksymalnie ograniczonych finansowo modyfikacjach nadwozia. Błotniki są więc wtedy wygięte albo wycięte nierówno, a tylne klapy doklejone na taśmę do reszty nadwozia, bo przy kolejnym uderzeniu padł zamek. Ot życie. Chodzi o frajdę i tylko tyle. Jazda broni się sama, niezależnie od wyglądu auta.

Celowe Drift Missile

To ten Nissan S14a jest dla mnie definicją celowego Drift Missile/zdjęcie: SpeedHunters

Gdyby spojrzeć na to z boku, człowiek zastanawia się “po kiego grzyba, psuć swoje auto?”. Właściwie, to ciężko znaleźć modyfikacje do samochodu, która go nie zepsuje w taki lub inny sposób. Ale domyślam się, że w pytaniu chodzi o psucie czystego wyglądu seryjnego auta bliznami wojennymi. Nie mam chyba innej odpowiedzi niż “bo to fajne”. Są auta, które już od początku modyfikowania są przewidziane jako celowe Drift Missile. Zastępuje się wtedy tylne boczne szyby metalowymi panelami, poszerzenia błotników zrobione są ze starych rejestracji. Spotkałem się nawet ze spoilerami zrobionymi ze znaków drogowych. Ma być dziwnie, kontrowersyjnie i “tanio”, nawet jeśli koszt modyfikacji jest droższy niż normalna część tego rodzaju.

Ale skąd to się wszystko wzięło?

To normalny wygląd auta podczas Ebisu Matsuri/zdjęcie: SpeedHunters

To jest chyba pytanie od którego powinienem ten wpis zacząć, ale lepiej o tym napisać późno niż wcale. Styl ten wziął się głównie z Ebisu Matsuri. Chodzi o festiwal Driftu na torze Ebisu w Japonii odbywający się trzy razy w roku (na wiosnę, lato i jesień). Nazwa tego wydarzenia nie jest zbyt kreatywna, bo Matsuri to z japońskiego festiwal, a Ebisu to nazwa toru. Festiwal Ebisu. Proste prawda? Fenomen tego eventu wziął się z nietypowej formuły. Uczestnicy mają wstęp na tor przez siedem dni. Dzień i noc. Nie ma ograniczeń. Co oznacza, że drifterzy kombinują jak koń pod górkę, jak wyciągnąć z wydarzenia jak najwięcej zabawy i driftują swoimi autami dopóki nie rozlecą się do końca. Skutkiem tego jest mnóstwo stłuczek, połamanych zderzaków, rozwalonych felg i uszkodzonych błotników. Często właśnie auta, które kupuje się specjalnie pod Ebisu Matsuri nazywane są Drift Missile, bo to dosłownie pociski do rozwalenia podczas festiwalu.

Oj.../zdjęcie: Coub

Teraz już wiecie wszystko o Drift Missile. Jak wam się podoba ten styl?

Zdjęcie główne: Aaron Mai Media

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Udostępnij ten wpis:

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email

czytaj inne wpisy:

KN? A co to za marka? – Ostatnia Prosta #10

Witam na ostatniej prostej, czyli cotygodniowym podsumowaniu newsów z motoryzacyjnego świata. No, w tym tygodniu powiedzieć że było ciekawie, to jak nie powiedzieć nic. Mamy zamieszanie związane ze zmianą logo, zupełnie nowy pomysł na kierownicę, bohemę samochodową w europejskiej stolicy czy nową Mazdę inspirowaną… A nie mogę Wam przecież wszystkiego zdradzić we wstępie, prawda? Zapraszam

Czytaj więcej »

Personal Luxury Coupe, czyli to, co Ameryka lubiła najbardziej. Do czasu.

Wiecie doskonale, że na Ivolucji lubię wyciągać motoryzacyjne endemity. Personal Luxury Coupe to jeden z dziwniejszych. Stany Zjednoczone Ameryki to bardzo dziwne miejsce. I nie chodzi mi nawet o to, że u nich jeden stan jest wielkości przeciętnego europejskiego kraju. Znaczy – fakt, to dziwne, ale to nie jest blog o podziałach polityczno-geograficznych, więc wyjaśnianie

Czytaj więcej »

Mercedes, weź odstaw ten komputer, co? – Ostatnia Prosta #9

Witam na ostatniej prostej, czyli cotygodniowym podsumowaniu newsów z motoryzacyjnego świata. Tydzień w tydzień, zawsze gdy piszę Ostatnią Prostą zastanawiam się, czy jest coś co może mnie jeszcze zaskoczyć jeśli chodzi o dziwne pomysły marek samochodowych. Mieliśmy już terenowe Lamborghini i Porsche czy BMW inspirowane pewnymi gryzącymi zwierzakami, ale w tym tygodniu… w tym tygodniu

Czytaj więcej »

Hot Hatch do 10-15 tysięcy – co kupić #10

Co zrobić, gdy potrzebujecie miejskiego auta, ale nie zadowala Was wolny wózek na zakupy? Tutaj znajdziecie odpowiedź. Ah, Co Kupić… Seria, w której podpowiadam Wam, co możecie nabyć w danym budżecie i wymaganiach. Dziś w jubileuszowej, dziesiątej już edycji rozglądamy się za sportowym autem miejskim, które zapewni fajne osiągi i frajdę z jazdy. To jak?

Czytaj więcej »

To oficjalne – Volvo postradało zmysły – Ostatnia Prosta #8

Witam na ostatniej prostej, czyli cotygodniowym podsumowaniu newsów z motoryzacyjnego świata. Po zeszłotygodniowej edycji specjalnej skupiającej się na targach SEMA w USA przyszła pora na kolejny odcinek Ostatniej Prostej. Tym razem, zgodnie z tradycją – przegląd newsów. I nie, tytuł to nie jest Clickbait. Ale zanim o Volvo… Wallriding jest jednak całkiem realistyczny. Wallriding to

Czytaj więcej »

Ręczna skrzynia biegów to bardzo prosty mechanizm…

Ręczna skrzynia biegów, czyli tak zwany “manual”, to najpopularniejszy sposób zmiany przełożeń w europejskich samochodach. Dlatego warto wiedzieć jak się z nim obchodzić. Ten wpis zaczniemy od małego wyznania z mojej strony: pierwotnie ten tekst miał być o wszystkich rodzajach skrzyń biegów, takie szybkie, krótkie kompendium wiedzy. Problem pojawił się gdy robiłem plan wpisu i

Czytaj więcej »