Dwie biało-czarne Toyoty AE86, jedna oznaczona "EV", nad którą znajduje się zielony napis "prąd?" oraz oznaczona H2 a pod nią niebieski napis "wodór:

Targi Motoryzacyjne w Tokio – Ostatnia Prosta Edycja Specjalna

W dniach 13-15.01.2023 odbyły się Targi Motoryzacyjne w Tokio. Przyjrzyjmy się więc najciekawszym wystawionym samochodom.

Targi Motoryzacyjne w Tokio brzmią nieco jak Targi SEMA z tą różnicą, że są takie bardziej japońskie i jaskrawe. Tylko, że to nie do końca prawda. Tak, znajdują się tam samochody modyfikowane, ale targi w Tokio to głównie targi samochodów nowych, a nie tuningowanych. Nie zapominajmy jednak, że nowe auta nie są nudne, więc warto o nich wspomnieć.

Czy to jeszcze ciekawy projekt, czy już niszczenie klasyka?

Białe Ferrari F40 z body kitem Liberty Walk na targach motoryzacyjnych

Przyzwyczailiśmy się już do bodykitów Liberty Walk. Wszystkie są kontrowersyjne, szalone i, co najważniejsze, szerokie. Albo wiecie co? Nie szerokie. Najszersze. Szerokość realizowana poszerzeniami w stylu starych japońskich wyścigówek to znak rozpoznawczy tego tunera. Tym razem nie jest inaczej – dokładnie widać nawiązania do japońskiej motoryzacji. Gorzej z tym że samochód, który poszedł pod skalpel to Ferrari F40. Nie, to nie literówka. Ci szaleńcy z Japonii pocięli Ferrari F40 i zamontowali do niego poszerzenia, zmienili felgi i posadzili na zawieszeniu pneumatycznym. Jest to ciekawe. I naprawdę mi się podoba! Koniec z kijem w dupie, niech ludzie robią ze swoimi autami co im się podoba. Nawet jeśli jest to przerabianie F40, to proszę bardzo!

Jak wyglądałaby wyścigowa Grupa 5 w latach 90’?

Czarna Mazda RX7 z body kitem Liberty Walk na tle ozdobnej ściany

Grupa 5 to moja ulubiona kategoria wyścigów. Auta, które w niej startowały wyglądały jak normalne samochody, ale zmutowane do formy prawdziwych, piekielnie szybkich, plujących ogniem, ryczących wydechem potworów. A co najważniejsze, gdyby spojrzeć na te wyścigówki z profilu, to nadal zachowywały sylwetkę pierwowzoru. No, prawie. W każdym razie – wyścigowa Grupa 5 zwinęła się tak samo szybko jak zawojowała serca fanów i jedyne co pozostało po niej pozostało, to myśli w stylu “co by było gdyby”. No, to jeśli zastanawialiście się, jak wyglądałaby Mazda RX-7 FD przygotowana do wyścigów Grupy 5 to już nie musicie, bo Liberty Walk odpowiedziało na Wasze pytanie. I jak Wam się podoba?

Wolicie tofu z wodorem czy z prądem?

Smażone, duh.
To bym powiedział, gdybym był Iketanim proszącym o pomoc Buntę  Fujiwarę – właściciela sklepu z tofu. Gdybym natomiast był sobą, powiedziałbym, że nie mam pojęcia, bo samo pytanie jest nieco bez sensu. I to, że ja jestem jego autorem niewiele poprawia. Ale o czym to ja… A właśnie – na targach w Tokio Toyota pokazała dwa koncepty na bazie klasycznej już Corolli AE86. Pierwszy z nich wygląda tak:

Czarno-biała Toyota AE86 z napisem H2 na drzwiach

I jest to wersja Trueno, czyli ta z otwieranymi światłami, napędzana wodorem. Tak, Toyota nadal wierzy w wodór i dumnie prezentuje samochody nim napędzane. Apropo napędzania wodorem – AE86 H2, bo taką nazwę nosi ten koncept, korzysta z technologii opracowanej dla modelu Mirai, ale po pewnym remixie. To znaczy – wodór nie ładuje baterii, a jest spalany w seryjnym silniku, jak normalne paliwo. Co ważne – Toyota postarała się, by silnik pozostał tak seryjny jak tylko to możliwe, więc modyfikacje silnika ograniczono do niezbędnego minimum. Ciekawe, czy Takumi byłby zadowolony z takiej “86”? 
A jak wygląda druga Corolla?

Czarno-biała Toyota AE86 z napisem EV na drzwiach

Podobnie do poprzedniej, z tą jednak różnicą, że jest to Levin, czyli wersja z normalnymi światłami. Większe różnice jednak czają się pod maską, bo Levina pozbawiono silnika spalinowego. Zamiast niego z przodu znajdują się baterie z Toyoty Prius, a z tyłu silnik elektryczny pochodzący z hybrydowej wersji Toyoty Tundry. Tak, to oznacza, że AE86 BEV jest czysto elektryczny. Na szczęście zachował manualną skrzynię. Właściwie nie wiem po co, ale co kto woli. Ciekawe, czy Itsuki wolałby takiego Levina od swojego AE85 turbo?

Chwila moment… Co zrobiliście z tym luksusowym vanem???

Niebieska Toyota Alphard Super Dually na targach motoryzacyjnych w hali

W Japonii nie ma bardziej prestiżowego auta niż van. Owszem, są duże sedany, ale to vany mają prestiż, którego w Europie nie jesteśmy w stanie zrozumieć. Jednym z takich “vanów premium” jest Toyota Alphard. Z tym, że Alphard, którego widzicie na zdjęciu, nie jest seryjny. Nie jest seryjny to nieco eufemizm, bo ten egzemplarz w miejsce normalnego tyłu ma wpakowaną pakę z Toyoty Hilux. A jakby tego było mało, to została poszerzona, by zrobić miejsce dla podwójnych kół – tak zwanych bliźniaków. I gdzie teraz jest Twoje T4 bez którego nie zrobisz kariery?

Jak duże chcecie nerki? TAK.

Projekt wystawy we wnętrzu BMW w Tokio, na przedniej ścianie znajduje się charakterystyczny dla marki grill, boczne ściany są zaadaptowane pod wystawy

W tym przypadku jest trochę nietypowo, bo nie chodzi o samochód. Chodzi o stoisko przygotowane przez BMW, którego cała ściana wygląda jak nerki z BMW M4. Jakby, kumam BMW, waszym językiem stylistycznym są ogromne nery z przodu samochodów. Ale ściana to nie samochód, więc nie wydurniajcie się i postawcie normalną ścianę, a nie takie coś. 
Ale doceniam pomysł, serio.

Doprawdy, to dziwna baza do budowy auta sportowego…

Biało-czarny Lexus RZ Sport na ciemnym tle

Nie można powiedzieć, że Lexus zbudował swój wizerunek na sportowych samochodach. Właściwie, to samochody sportowe były dla Lexusa taką odskocznią od codzienności, sposobem na rozerwanie się po wielu latach budowania komfortowych SUVów, coupe i sedanów. Wyobraźcie sobie więc moje zaskoczenie, gdy jednym z aut, które Lexus zaprezentował na Targach Motoryzacyjnych w Tokio był Lexus RZ Sport. Tak, Lexus uznał, że idealnym kandydatem do stworzenia wersji torowej będzie Lexus RZ, ich pierwszy w pełni elektryczny model który, jakby tego było mało, jest SUVem. Hm. Gdzieś to już słyszeliśmy… W każdym razie – RZ Sport urzekł mnie swoim bojowym wyglądem, który zupełnie nie pasuje do charakteru pojazdu. I musicie przyznać, RZ Sport wygląda po prostu cool.

Oto właśnie najciekawsze newsy z Targów Motoryzacyjnych w Tokio. I jak się domyślacie, wybrałem je, bo wydały mi się ciekawe. Ale bez dwóch zdań – Toyota zmiotła wszystkich z powierzchni Japonii swoimi konceptami na bazie AE86. Szczególnie trafia do mnie wersja na wodór. Spokojnie mógłbym jeździć taką na co dzień.

Gdyby tylko w Polsce dało się tankować wodór…

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Udostępnij ten wpis:

czytaj inne wpisy:

Najlepsze motoryzacyjne technologie, które zostały porzucone.

Motoryzacja obfitowała w wiele rewolucyjnych idei – takich, które miały zmienić oblicze samochodów. Zwykle jednak kończyło się zupełnie inaczej. Jest trochę tragedii w chwili gdy technologia robiąca szum swoim przybyciem na scenę trafia do skansenu porzuconych idei. To trochę jak z tym uzdolnionym dzieckiem w szkole – to przykry widok, gdy ktoś ambitny, mający na

Czytaj więcej »

RinSpeed, czyli festiwal… dziwnych idei.

Kojarzycie markę RinSpeed? Nie? No to dzisiaj ją poznacie. Zastanawiacie się co by było gdyby wszystkie Wasze, nawet te najbardziej szalone, pomysły wcielić w życie? Nie? No cóż – już nie musicie: RinSpeed zrobił to dla Was. Zdaję sobię sprawę, że wielu z Was może tej firmy nie kojarzyć, ale zupełnie mnie to nie dziwi,

Czytaj więcej »

Tak zwany “biforek” czyli historia Subaru Legacy

“Biforek” to taki melanż przed właściwym melanżem – w odróżnieniu od afterka, który jest melanżem po melanżu. A dlaczego o tym mówię? Cóż – jeśli interesujecie się japońską motoryzacją to z pewnością spotkaliście się z marką Subaru. Chociaż – z tą marką pewnie spotkaliście się nie tylko jeśli interesujecie się japońską motoryzacją. Możecie ją też

Czytaj więcej »

Czym właściwie jest muscle car? I czy musi mieć V8 i RWD?

Odpowiedź powinna brzmieć “tak, musi”. Ale właściwie… to dlaczego? Muscle Cary to samochody mięśniaki, czyli groźne bestie, które straszą rykiem silników, onieśmielają ilością mocy i paraliżują agresywnym wyglądem z napiętymi kształtami. I co do tego nie ma wątpliwości. Ja jednak mam wątpliwości co do definicji tego rodzaju samochodu. Spójrzmy na przykład, co pisze na ten

Czytaj więcej »

Czarna magia tuningu czyli styl Donk

Duże felgi potrafią zepsuć wygląd samochodu. Ale nie w tym przypadku. Na pewno natknęliście się w internecie na zdjęcie auta na przerośniętych felgach. Na przykład nowego Camaro na obręczach tak wielkich, że prześwit wygląda raczej jak z terenówki, a nie jak auta sportowego. Na przykład coś takiego: zdjęcie: @Carscoopscom na Facebook’u To nie jest Donk.

Czytaj więcej »

Wyjaśnijmy sobie jedno: auta elektryczne mają zalety.

I nie, wcale nie chodzi o to, że dostałem kupę siana od Elona Muska. Głównie dlatego, że nie dostałem. Znaczy, jeśli miałbym dostać to z miłą chęcią podam numer konta. Ale póki nie dostałem (albo jesteście w stanie uwierzyć, że nie dostałem) żadnych pieniędzy by promować EV’ki to możecie być pewni, że moja opinia jest

Czytaj więcej »