transakcja

Jak kupić samochód używany?

Zwykło się mówić, że kupowanie samochodu używanego samochodu, to jak przechodzenie po polu minowym. No więc jak zostać dobrym saperem?

Kupowanie auta używanego to trudne zadanie. Nie dlatego, że ciężko takowy znaleźć. Wręcz przeciwnie. Gorzej, jeśli chodzi o znalezienie dobrego egzemplarza, który nie okaże się skarbonką i nie będzie wymagał ciągłych interwencji mechanika. Co robić?

Co chcecie kupić?

To jest trudne pytanie. Bo najlepiej, żeby było szybko, ekonomicznie, tanio, bezawaryjnie, łatwo do parkowania, dobre w trasy i nadawało się do przeprowadzek z lodówką i wersalką w roli głównej. Tylko… tylko, że tak się nie da. No chyba, że macie jedną z kreacji Rinspeed, ale to temat na inny wpis. Więc musicie wybrać swoje priorytety. Optymalnie takie, które się nie wykluczają. Albo, zdać sobie sprawę, że pewne cechy wpływają na drugie i pogodzić się z kompromisem. To co? Priorytety wybrane? Świetnie, idziemy dalej.

Jaki macie budżet?

To pytanie jest mocno uzależnione od poprzedniego. Często jest tak, że budżet okraja nasz wybór. Albo mocno go modyfikuje. Względnie oznacza większe kompromisy co do silnika czy stanu pojazdu. Więc nie nastawiajcie się na na Porsche za półtora tysiąca złotych. A nawet jeśli znajdziecie, to raczej będzie kupą rdzy niż samochodem. Budżet musicie więc wymierzyć na samochód, który chcecie kupić. Oraz samochód na budżet. No, nie jest to zbyt skomplikowane.

Gdzie będziecie auta używać?

To nie jest pytanie, którego większość z nas sobie nie zadaje. Ale zamykają się w nim 2 inne pytania. Po pierwsze, istotne jest gdzie będziecie parkować. Jeśli mieszkacie w podejrzanej okolicy, gdzie Golf 3 to szczyt marzeń, to nie radzę kupować rzucającej się w oczy S-klasy na chromowanych felgach, bo tydzień później może w niewyjaśnionych okolicznościach zniknąć. I tyle będzie z radości. Po drugie, gdzie będziecie jeździć? Jeśli mieszkacie na małej wsi, która jest z każdej strony otoczona polnymi drogami to nisko zawieszony samochód sportowy może spowodować, że nie pojedziecie nim zbyt daleko. Albo w ogóle.

Jaki model?

Po udzieleniu sobie odpowiedzi na poprzednie pytania możecie sobie zacząć robić listę aut, które wpasowują się w wymagania. Tylko nie ograniczajcie się do jednego modelu. Wybierzcie 4-5 różnych samochodów. Jeśli natomiast lista wam się wydłuża i tracicie rachubę, polecam metodę pociągu. Polega ona na tym, że nazwę każdego auta piszemu na kawałku papieru, albo kartoniku i układamy je w kolejności przydatności, fajności, użyteczności czy innych kryteriów, którymi rządzi się wasz mózg i gust. Bierzemy najfajniejszą piątkę, no może szóstkę i to są nasze wybrane auta. Proste.

Jaki silnik?

Większość samochodów ma w swojej gamie wiele wersji silnikowych. Diesle, benzyny czy spotykane coraz częściej hybrydowe układy napędowe to tylko czubek góry lodowej jeśli chodzi o to co można spotkać pod maską samochodu. Problem pojawia się gdy zaczynamy filtrować silniki po awaryjności. Wtedy ich gama może się solidnie skrócić albo nawet cały model może wypaść z teleturnieju. Wtedy bierzemy kolejny z listy i sprawdzamy.

Wybrane, co teraz?

No to na co czekasz? Wchodzimy na Otomoto czy OLX i szukamy odpowiednich modeli. Oczywiście im szersze widełki kryteriów tym będzie więcej dostępnych ofert. Tylko teraz tak. Jeśli znajdziecie wymarzoną ofertę to nie myślcie sobie od razu “Tak! Jutro jadę kupić”. No bez przesady. Obejrzyjcie zdjęcia dokładnie. Potem wyślijcie ogłoszenie komuś, kto zna się od was lepiej i jest mniej napalony. On wam wskaże jakich zdjęć brakuje oraz zwróci uwagę na wady widoczne na zdjęciach.

Dzwonię, o co pytać?

Jeśli widzicie wady, to zapytajcie o ich pochodzenie. Poproście o zdjęcia, których brakuje. Oraz co najważniejsze, słuchajcie sprzedającego. Słuchajcie dokładnie. Zwracajcie uwagę na to jak buduje zdania. Jak odpowiada na pytania. Jeśli musicie go ciągnąć za język to znaczy, że coś może być nie tak, albo ze sprzedawcą albo z samochodem. Pewne wady ukryte, albo że sprzedający jest handlarzem i chce sprzedać auto jakiemuś jeleniowi.

Dodatkowe kroki

Jeśli kupujecie popularny model, który ma pewną rzeszę fanów to poszukajcie grup na FB skupionych na danych autach. Wrzućcie tam ogłoszenie, albo kilka na które macie oko, na pewno ktoś zna któreś z nich. Ba! możliwe, że znajdziecie nawet właściciela. Możecie też zapytać czy ktoś nie ma wartego uwagi egzemplarza. Może będzie coś fajnego.

Jeśli jednak, nie chce wam się wybierać modelu czy samemu szukać wersji silnikowych, możecie do mnie napisać, ja wam chętnie udzielę pewnych rad i opiszę je w serii “Co Kupić”. Wystarczy, że napiszecie mi wymagania i budżet, znajdę modele, które są warte uwagi i postaram się wypisać na co zwrócić uwagę. W każdym razie, nie bójcie się pytać, ani mnie, ani sprzedających, ani na grupach. Jedyne głupie pytania to te, które nie zostały zadane.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Udostępnij ten wpis:

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email

czytaj inne wpisy:

Śmiałem się z Ferrari. Ale Purosangue pozamiatało.

Ferrari Purosangue to bardzo kontrowersyjny model. To dziwne biorąc pod uwagę czym jest ten samochód. Moda na SUVy i Crossovery (w sumie to ciekawe, czemu nie pisze się X-overy, skoro w żargonie wielu marek literę “X” czyta się jako Cross) trwa w najlepsze, mimo że ten rodzaj samochodu jest kompletnie bez sensu. Ale dobra –

Czytaj więcej »

Z jak Zukunft, czyli BMW Z1

Litera Z w BMW zawsze oznaczała ekscytujący model. Ale żaden nie był tak specjalny jak Z1. Pewnie już dawno zauważyliście, że jeśli samochód zawiera literę Z w nazwie lub w ogóle nazwa składa się tylko z tej litery, oznacza to, że dany samochód jest w jakiś sposób specjalny. Nie wierzycie? To przypomnijcie sobie samochody takie

Czytaj więcej »

Co to jest spoiler? Czy warto go montować?

Spora część “fanów motoryzacji” uważa, że spoiler to zbędny dodatek. I dopóki nie mają Ferrari, to są w błędzie. Moda na wielkie spoilery z tyłu aut pojawiła się pod koniec lat 90’, ale dopiero po premierze pierwszej części Szybkich i Wściekłych każdy chciał, żeby jego auto miało wielką deskę do prasowania na klapie bagażnika. Znaczy,

Czytaj więcej »

Ulubiony projekt Giorgetto Giugiaro – Fiat Panda I

Czyli jak połączyć jeansy i helikopter, by powstał jeden z najbardziej rewolucyjnych samochodów miejskich. Fiat Panda obecnie kojarzy się z tanim autem do dowozu pizzy, burgerów czy innych potraw, które można zamówić przez internet. Znaczy, tak, jedzenie dowozi zwykle jakaś złachana Panda drugiej generacji, ale to wciąż Fiat Panda, więc to właśnie jest pierwsze skojarzenie

Czytaj więcej »

Koncept Forda, który miał zmienić świat  – Ford T-Drive

W samochodzie napęd na przednie koła można zrealizować na wiele sposobów. Ale żaden nie jest tak dziwny jak Ford T-Drive. Jeśli chodzi o konstrukcje samochodów, napęd na przednie koła to jedna z najbardziej kluczowych technologii. Nie żartuję. Możecie mówić, że “INO NAPĘD NA TYŁ, PRZEDNI JEST DO BANI”, ale inżynierowie zajmujący się normalnymi samochodami się

Czytaj więcej »

To koniec VR6. Przypomnijmy sobie WSZYSTKIE samochody z tym silnikiem.

To koniec. Volkswagen zakończył produkcję silnika VR6. Silnika, który fani uznają za Magnum Opus tego koncernu. Jesteśmy tuż po Walentynkach, a Wy wiecie, że ja nawet w Walentynki muszę odwalić jakąś krzywą akcję i jakoś połączyć temat zakochania, miłości i innych dupereli z samochodami. Tak już mam. No więc, w zeszłym roku dostaliście ode mnie

Czytaj więcej »