transakcja

Jak kupić samochód używany?

Zwykło się mówić, że kupowanie samochodu używanego samochodu, to jak przechodzenie po polu minowym. No więc jak zostać dobrym saperem?

Kupowanie auta używanego to trudne zadanie. Nie dlatego, że ciężko takowy znaleźć. Wręcz przeciwnie. Gorzej, jeśli chodzi o znalezienie dobrego egzemplarza, który nie okaże się skarbonką i nie będzie wymagał ciągłych interwencji mechanika. Co robić?

Co chcecie kupić?

To jest trudne pytanie. Bo najlepiej, żeby było szybko, ekonomicznie, tanio, bezawaryjnie, łatwo do parkowania, dobre w trasy i nadawało się do przeprowadzek z lodówką i wersalką w roli głównej. Tylko… tylko, że tak się nie da. No chyba, że macie jedną z kreacji Rinspeed, ale to temat na inny wpis. Więc musicie wybrać swoje priorytety. Optymalnie takie, które się nie wykluczają. Albo, zdać sobie sprawę, że pewne cechy wpływają na drugie i pogodzić się z kompromisem. To co? Priorytety wybrane? Świetnie, idziemy dalej.

Jaki macie budżet?

To pytanie jest mocno uzależnione od poprzedniego. Często jest tak, że budżet okraja nasz wybór. Albo mocno go modyfikuje. Względnie oznacza większe kompromisy co do silnika czy stanu pojazdu. Więc nie nastawiajcie się na na Porsche za półtora tysiąca złotych. A nawet jeśli znajdziecie, to raczej będzie kupą rdzy niż samochodem. Budżet musicie więc wymierzyć na samochód, który chcecie kupić. Oraz samochód na budżet. No, nie jest to zbyt skomplikowane.

Gdzie będziecie auta używać?

To nie jest pytanie, którego większość z nas sobie nie zadaje. Ale zamykają się w nim 2 inne pytania. Po pierwsze, istotne jest gdzie będziecie parkować. Jeśli mieszkacie w podejrzanej okolicy, gdzie Golf 3 to szczyt marzeń, to nie radzę kupować rzucającej się w oczy S-klasy na chromowanych felgach, bo tydzień później może w niewyjaśnionych okolicznościach zniknąć. I tyle będzie z radości. Po drugie, gdzie będziecie jeździć? Jeśli mieszkacie na małej wsi, która jest z każdej strony otoczona polnymi drogami to nisko zawieszony samochód sportowy może spowodować, że nie pojedziecie nim zbyt daleko. Albo w ogóle.

Jaki model?

Po udzieleniu sobie odpowiedzi na poprzednie pytania możecie sobie zacząć robić listę aut, które wpasowują się w wymagania. Tylko nie ograniczajcie się do jednego modelu. Wybierzcie 4-5 różnych samochodów. Jeśli natomiast lista wam się wydłuża i tracicie rachubę, polecam metodę pociągu. Polega ona na tym, że nazwę każdego auta piszemu na kawałku papieru, albo kartoniku i układamy je w kolejności przydatności, fajności, użyteczności czy innych kryteriów, którymi rządzi się wasz mózg i gust. Bierzemy najfajniejszą piątkę, no może szóstkę i to są nasze wybrane auta. Proste.

Jaki silnik?

Większość samochodów ma w swojej gamie wiele wersji silnikowych. Diesle, benzyny czy spotykane coraz częściej hybrydowe układy napędowe to tylko czubek góry lodowej jeśli chodzi o to co można spotkać pod maską samochodu. Problem pojawia się gdy zaczynamy filtrować silniki po awaryjności. Wtedy ich gama może się solidnie skrócić albo nawet cały model może wypaść z teleturnieju. Wtedy bierzemy kolejny z listy i sprawdzamy.

Wybrane, co teraz?

No to na co czekasz? Wchodzimy na Otomoto czy OLX i szukamy odpowiednich modeli. Oczywiście im szersze widełki kryteriów tym będzie więcej dostępnych ofert. Tylko teraz tak. Jeśli znajdziecie wymarzoną ofertę to nie myślcie sobie od razu “Tak! Jutro jadę kupić”. No bez przesady. Obejrzyjcie zdjęcia dokładnie. Potem wyślijcie ogłoszenie komuś, kto zna się od was lepiej i jest mniej napalony. On wam wskaże jakich zdjęć brakuje oraz zwróci uwagę na wady widoczne na zdjęciach.

Dzwonię, o co pytać?

Jeśli widzicie wady, to zapytajcie o ich pochodzenie. Poproście o zdjęcia, których brakuje. Oraz co najważniejsze, słuchajcie sprzedającego. Słuchajcie dokładnie. Zwracajcie uwagę na to jak buduje zdania. Jak odpowiada na pytania. Jeśli musicie go ciągnąć za język to znaczy, że coś może być nie tak, albo ze sprzedawcą albo z samochodem. Pewne wady ukryte, albo że sprzedający jest handlarzem i chce sprzedać auto jakiemuś jeleniowi.

Dodatkowe kroki

Jeśli kupujecie popularny model, który ma pewną rzeszę fanów to poszukajcie grup na FB skupionych na danych autach. Wrzućcie tam ogłoszenie, albo kilka na które macie oko, na pewno ktoś zna któreś z nich. Ba! możliwe, że znajdziecie nawet właściciela. Możecie też zapytać czy ktoś nie ma wartego uwagi egzemplarza. Może będzie coś fajnego.

Jeśli jednak, nie chce wam się wybierać modelu czy samemu szukać wersji silnikowych, możecie do mnie napisać, ja wam chętnie udzielę pewnych rad i opiszę je w serii “Co Kupić”. Wystarczy, że napiszecie mi wymagania i budżet, znajdę modele, które są warte uwagi i postaram się wypisać na co zwrócić uwagę. W każdym razie, nie bójcie się pytać, ani mnie, ani sprzedających, ani na grupach. Jedyne głupie pytania to te, które nie zostały zadane.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Udostępnij ten wpis:

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email

czytaj inne wpisy:

Umarło Lamborghini z V12. Niech żyje Lamborghini z V12?

Supersamochody rządzą się własnymi prawami. Supersamochody Lamborghini rządzą się jeszcze innymi prawami. Supersamochody Lamborghini z V12 pod maską rządzą… a zresztą – wiecie o co chodzi. Lamborghini zakończyło produkcję modelu Aventador. Koniec, amba finito koncerto, nie ma, dość, fajrant. Oddajmy więc hołd Aventadorowi i wszystkim jego poprzednikom, a na koniec porozmawiajmy o przyszłości V12 w

Czytaj więcej »

Zakaz sprzedaży samochodów spalinowych od 2035 roku. I co teraz?

Ostatnio Parlament Europejski przegłosował ustawę wprowadzającą zakaz sprzedaży samochodów spalinowych w roku 2035. Ale to nie musi nic znaczyć. Zwykle na Ivolucji nie piszemy o newsach. Nie po to jest ten blog. Ale lubimy pisać o rzeczach kontrowersyjnych, albo chociaż o zwykłych rzeczach w sposób kontrowersyjny. Na przykład TUTAJ albo TUTAJ. I ten wpis również

Czytaj więcej »

Chevrolet Corvette C4 zaklinował mi się w głowie – hangar marzeń #7

Jeśli zastanawiacie się, która Corvette to najlepsza Corvette, to już nie musicie. Od czego by tu zacząć… O, wiem – zaczniemy od mocno starzejącej się w latach 80’ Corvette C3. Model ten był stary, bo kryzys paliwowy zrujnował amerykański przemysł motoryzacyjny. Tak, ten sam kryzys, który zniszczył Camaro i Mustanga. W każdym razie – Corvette

Czytaj więcej »

Prawdziwy Hot Hatch! Volkswagen Polo GTi

Literki GTI w świecie motoryzacji są magiczne. Pytanie, czy mniej znany model – Volkswagen Polo GTi – dalej ma tą samą magię? Gdy słyszymy o GTi, myślimy o Golfie, czasem jeszcze o Peugeocie 205. Jednym z modeli, o którym jednak nie myślimy jest Volkswagen Polo GTi. Wiecie, to ten młodszy braciszek dorastający w cieniu swojego

Czytaj więcej »

To nie jest wieś-tuning. To Bosozoku!

Wielkie bodykity, krzykliwe lakiery, chromowane felgi i niskie zawieszenia. Czy to zlot samochodowy z lat dwutysięcznych? Nie, to Bosozoku! Większość ludzi, która nie wie o czym mówi, uważa styl Bosozoku (właściwie: Bōsōzoku) za jakiś okropny przejaw japońskiego wieś-tuningu. Tylko, że to nie do końca tak działa. Znaczy, fakt – Bosozoku jest kontrowersyjne, ale definitywnie nie

Czytaj więcej »

Co powoduje, że auto jest klasykiem?

Zapewne zauważyliście, że niektóre auta zostają klasykami szybciej niż inne. Dlaczego? Sprawa wygląda tak: niektóre auta z lat 90’ są już nieosiągalne cenowo, o autach z lat 80’ nie wspominając. Tymczasem inne samochody, podobnej klasy albo wyższej dalej szorują brzuchem po dnie cenowym. Tylko z czego wynika taki stan rzeczy? Na to pytanie znajdziecie odpowiedź

Czytaj więcej »