free-EV-charging

Wszystkie samochody elektryczne na polskim rynku cz.2

Samochody elektryczne to przyszłość - to wiemy. O to druga część przeglądu tychże.

Jak widzicie w tytule wpisu, jest to część druga listy. Część pierwszą możecie przeczytać tutaj. Formuła pozostaje taka sama, zmieniają się za to auta (nie ma sensu pisać dwa razy tego samego, czy coś). Zaczynamy jednak tam gdzie skończyliśmy, czyli…

Hyundai Ioniq EV

OHOHO, PODRÓBA PRIUSA!!!!!111!11!jedenjedenjeden/ zdjęcie: Top Gear

Ja naprawdę nie wiem kto te nazwy wymyśla. Ioniq? Co to jest? Już sprawdziłem, połączenie słów “Ion” i “Unique”. Dalej bez sensu ale hej, nie ja tu tylko sprzątam. O czym to ja… A tak Ioniq. W wersji elektrycznej ma 311km zasięgu, 136KM mocy i przyspieszenie do setki w 9.9s. Osobiście wybrałbym Konę, ale może to Ioniqu się lepiej siedzi?

Wiecie, że grill jest w tym aucie funkcjonalny i powietrze z niego wylatuje przez otwór w masce?/ zdjęcie: AntyWeb

Jaguar I-Pace jest zwycięzcą. Konkretnie wygrał konkurs “World Car Of The Year 2019” i “World Car Design Of The Year 2019”. Zdobycie tytułu auta roku przez auto tak drogie i ekskluzywne to jest nie lada osiągnięcie. Pamiętam, że w którymś wywiadzie ktoś z Jaguara powiedział, że marka już długi czas temu chciała zrobić samochód elektryczny ale dopiero w modelu I-Pace udało się zachować ducha Jagura. W każdym razie, ten SUV ma 400KM, 4.8s do setki, a zasięg to około 450km.

Kia E-Soul

Chłodny niczym ogórek/ zdjęcie: Kia

Zawsze byłem fanem Soula, strasznie mi się podoba, można powiedzieć, że ten design ma duszę. Teraz Soul jest bardziej kanciasty i co ważniejsze bardziej ekologiczna, bo na rynku europejskim jest dostępna tylko w wersji elektrycznej jako E-Soul. Model ten dzieli układ napędowy z Koną, czyli w słabszej wersji 136KM, 9,9s do setki i zasięg 276km, natomiast w mocniejszej 204KM, 7,9s do setki i 452km. Różnica w osiągach wynika prawdopodobnie z aerodynamiki i masy e-Soula.

Kia Niro EV

Niro czyli mniej dziwny brat Soula odziedziczył po nim wersję elektryczną, chociaż tutaj są też takie zasilane konwencjonalnymi paliwami. Ma więc te same odmiany mocy – 136KM i 204KM. Niro jest jednak minimalnie szybszy, bo słabsza wersja ma 9,8s do setki a mocniejsza 7,8s. Ma też minimalnie większy zasięg, 289km i 455km. Różnica jest więc pomijalna, przy wyborze zadecyduje wygląd. Och, Robert De Niro wybrał Niro, co widać w reklamie.

Lexus UX 300e

Chcę/ zdjęcie: Chceauto.pl

Lexus UX to wielki powrót amerykańskich skrzydlaków w najmniej spodziewanej formie. Tamte były wielkie, paliwożerne, niskie, długie i onieśmielające, z kolei UX… UX jest czymś kompletnie przeciwnym. Jest niewielkim crossoverem, z niewielkimi ekonomicznymi silnikami i mimo paszczy predatora i wyciętych kataną przetłoczeń stara się być uroczym, stylowym przyjacielem. Oczywiście podobne skrzydła nosi też dumnie BMW i8 ale jest ono autem o wiele rzadszym i bardziej ekskluzywnym, wszak można by je uznać za superauto. Co również ciekawe, i8 było tylko hybrydą, a UX może być tylko elektryczny. Wersja 300e ma zasięg 300km, moc 204KM, setkę zobaczymy po 7,5s i jest on przy okazji jedynym elektrykiem w gamie koncernu Toyoty.

Mazda MX-30 e-SKYACTIVE

Sylwetka zdradza, że auto było projektowane z myślą o silniku spalinowym/ zdjęcie: autodziennik.pl

Znów Crossover, znów ciekawie stylizowany ale jeszcze dziwniejszy jeśli chodzi o użyteczność. Niby mamy do czynienia z normalnym pięcio-drzwiowym nadwoziem tylko, że… Nie. Bo widzicie, drzwi prowadzące na drugi rząd siedzeń otwierają się pod wiatr i wymagają otwarcia przedniej pary by można je było otworzyć. Coś jak w Maździe RX-8, tylko wtedy mówiło się na to “FourCoupe”. Mam nadzieję, że nie macie dość ciekawostek, bo będzie ich więcej. W Europie MX-30 jest pojazdem tylko elektrycznym, potem dostępny będzie wersja z generatorem z silnikiem… Rotorowym. Z kolei na innych rynkach istnieje wersja MX-30 tylko z silnikiem spalinowym SkyActive. A co do wersji elektrycznej, ma ona zasięg 200km na jednym ładowaniu. Mało, ale Mazda uważa, że to i tak wystarczy na codzienne sprawunki. Moc z kolei wynosi 145KM, a przyspieszenie od zera do setki – 6,8s.

Mercedes-Benz EQC

Ciekawe czy podwójnie doładowane V8 poprawiło by sprzedaż.../ zdjęcie: Top Gear

Chciałbym napisać, że to bestseller. Ale nie mogę. Mimo, że ma wszystko co można chcieć czyli markę premium, napęd elektryczny, więcej niż dobre osiągi, nowoczesny i modny wygląd oraz jest SUVem to… nie chce się sprzedawać. Widziałem dwa. E-Tronów z kolei widziałem dwa… w pierwszym miesiącu po premierze. Nie wiem co poszło nie tak. Niektórzy narzekają na prowadzenie, ale czy to takie istotne w rodzinnym SUVie? W każdym razie, EQC ma dwie wersje napędowe. Słabsza prezentuje się następująco: 374km zasięgu, moc 286KM, a przyspieszenie 6,9s do setki. Mocniejsza jest sporo ciekawsza. 417km zasięgu, 408KM i setka po 5,1s. Żwawo.

Mini Cooper SE

To nie jest SE, ale trzeba być na czasie i pokazać Wam model po "lifcie". Wersja SE pewnie będzie miała po prostu pełny grill/ zdjecie: CarThrottle

Cooper SE to nic innego jak zwykłe Mini z silnikiem elektrycznym. Dostępne jest tylko w wersji 3-drzwiowej i poniekąd zastępuje diesla, bo wraz z wprowadzeniem SE z rowerka spadły wersję z “klekotem” pod maską. Jeśli ktoś ma parcie na diesla jednak, musi kupić inny model. Taki świat. Ten sam świat mówi nam, że osiągi Coopera SE są… takie se. 7,3s do setki, moc 184KM i zasięg 180km. Takie, a nie inne osiągi są prawdopodobnie winą braku dedykowanej platformy pod napęd elektryczny, zamiast tego korzystania ze zwykłej, w której na początku priorytetem były silniki spalinowe.

Nissan Leaf

Zwykłego Leaf'a pewnie już widzieliście... ale takiego? Wątpię/ zdjęcie: Magazyn T3

Niech pierwszy rzuci kamieniem ten, który nigdy tego modelu nie widział. Leafy jest tyle ile w środku lata liści na drzewach. Są chętnie kupowane przez banki, wypożyczalnie i klientów indywidualnych. To jest pierwszy rozsądny samochód elektryczny, nie tam jakaś Tesla Model 3, niezależnie od tego w co Elon Musk każe wam wierzyć. Dobrym wyznacznikiem sukcesu Leafa jest to, że doczekał się on już drugiej generacji i ciągle staje się coraz popularniejszy. Nie dziwię się. Wersji napędowych jest tyle samo co generacji czyli dwie. Słabsza ma zasięg grubo ponad 300km, moc 150KM i przyspieszenie 7,9s do setki. Mocniejsza to zasięg prawie 500km, moc 217KM i przyspieszenie do setki w 6,9s. To szybciej niż Subaru BRZ. W elektrycznym hatchbacku.

Nissan E-Evalia

Nie umiem zmusić się do entuzjazmu/ zdjęcie: Nissan

Dawno nie było dostawczaka na liście pora to więc zmienić. E-Evalia to zasadniczo model NV 200 w wersji elektrycznej. NV 200 to model dostępny na rynku już prawie dekadę, ostatnio po prostu usunięto z gamy jednostki spalinowe, zmieniono nazwę i zostawiono tylko wersję elektryczną. Jak w każdym dostawczaku, dostępna jest wersja pasażerska (5 lub 7 osób) i towarowa. Żadna się niestety nie nada do wyścigów spod świateł, bo czas po którym na prędkościomierzu wskazówka pokaże 100km/h to 14s. Cóż, 109KM robi co może, a że nie może dużo… Daleko też nie może, bo zasięg na jednym ładowaniu ma wartość pomiędzy 200, a 300km.

O to i jest, druga dziesiątka samochodów elektrycznych na polskim rynku. Muszę przyznać, że segmenty, w których następuje pełna elektryfikacja robią się coraz bardziej zdywersyfikowane. Do tej pory mieliśmy SUVy, auta miejskie, dostawczaki, busy, crossovery… a to dopiero początek. Nie pozostaje Wam nic innego niż wyglądać za częścią trzecią (ja nie muszę, ja mam ją już napisaną). Ewentualnie… Powtórzcie sobie część pierwszą. Ot dla zabawy. A może jakaś recenzja samochodu?

Zdjęcie główne pochodzi ze strony MCE Clean Energy

1 thought on “Wszystkie samochody elektryczne na polskim rynku cz.2”

  1. Pingback: Wszystkie samochody elektryczne na polskim rynku cz.3 - ivolucja.pl

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Udostępnij ten wpis:

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email

czytaj inne wpisy:

Dobrze jest czasem posłuchać radia

Większość kierowców woli słuchać wybranej przez siebie muzyki podczas jazdy. Ale nie jest to przecież jedyna opcja. Pamiętam, że gdy byłem mały i jeździliśmy z rodzicami nad morze Fordem Escortem Kombi (nadal mi smutno, że go z nami już nie ma), to słuchaliśmy radia. Rzadziej kaset, ale też się zdarzało. Faktem jest jednak, że muzyka

Czytaj więcej »

Ah Pszczyna, miasto pięknych, starych… samochodów?

Jeśli jedziecie do pszczyny, to zwiedzajcie zamek i zabytki. Samochody obejrzeliśmy za Was. Ten wpis będzie bardziej o samochodach niż poprzedni wpis podróżniczy z Rybnika, ale to nie znaczy, że nie będzie mniej ciekawy. Po prostu będzie nieco więcej technicznych ciekawostek o samochodach. Zaczniemy z grubej rury Co to w ogóle jest? Właściciel stwierdził, że

Czytaj więcej »

Napęd Quattro jest do du… Do bani.

Wiem, że ten wpis oburzy wszystkich fanów Audi Quattro. Ale jeśli nie ja go napiszę, to nikt inny się nie odważy. Widzicie, sprawa wygląda tak – napęd na cztery koła montowany w Audi, zwany Quattro, ma wielu fanów którzy uważają, że to on jest tym najlepszym, najwspanialszym napędem i w ogóle to robi wszystko: poprawia

Czytaj więcej »

Najważniejsze technologie z F1 obecne w autach drogowych

Mówi się, że Formuła 1 nie ma żadnego powiązania z samochodami drogowymi. Tylko… że to nie do końca prawda. Formuła 1 to najszybsze wyścigi na Ziemi. Jest tak z kilku powodów. Pierwszym są oczywiście kierowcy, którzy, z drobnymi wyjątkami, są prawdziwą śmietanką wśród kierowców. Drugim powodem są bolidy, które często budowane są bez oglądania się

Czytaj więcej »

Spacer po rybniku jest niemożliwy

Dobra, jest możliwy. Problem w tym, że nie dotrzecie tam gdzie macie dojść. Z poprzednich moich podróży pewnie już wiecie, że podróże ze mną nigdy nie są tym czym powinny być. Ktoś mnie zabiera do zabytkowej dzielnicy miasta podziwiać architekturę, a co ja robię? „O W MORDE TO MERCEDES W140” –  więc już wiecie czego

Czytaj więcej »

BMW serii 6 E63 artyzm #8

Są sytuacje, gdy model w chwili debiutu wygląda staro. Dziś jednak porozmawiamy o aucie, które jest czymś kompletnie odwrotnym. Na początku lat 2000 BMW zatrudniło Chrisa Bangle’a na stanowisko szefa designu. Decyzja ta okazała się być przekleństwem i błogosławieństwem jednocześnie. Przekleństwem, dlatego, że gdy samochody zaprojektowane przez Chrisa debiutowały, to uznawano je za ohydne, brzydkie

Czytaj więcej »