Twin-Mill-miniaturka

Autka Hot Wheels, które naprawdę powstały.

Jestem wielkim fanem autek Hot Wheels. Jestem jeszcze większym fanem sytuacji, kiedy autko z zabawki zamienia się w działający samochód.

Autka Hot Wheels to element dzieciństwa każdego fana samochodów i nie tylko. Zabawki te są na tyle istotne i rozpoznawalne, że nawet jeśli samochody Was nie obchodzą to zapewne kojarzycie to płonące logo. Większość tych zabawek to jednak auta wymyślone przez wewnętrznych projektantów, które mają niewiele wspólnego z tym, co możemy zobaczyć na drodze. Są jednak wyjątki – autka, które z zabawek zamieniły się w jeżdżące dzieła sztuki.

2001 Twin Mill

Czy kierowca coś widzi? Nie. A czy to istotne, żeby coś widział? Też nie!

No dobra, jak zaczynać, to z pompą. Twin Mill jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych designów z Hot Wheels. Ma dwa ogromne silniki V8, które wspólnie generują 1400hp. Chociaż, będąc szczerym – silniki to nie najważniejszy element tego samochodu. Najważniejszym elementem Twin Milla jest jego wygląd – groteskowo długi przód kończący się szpicem, bardzo niska kabina oraz praktycznie nieistniejący tył. A gdzie znajdują się wcześniej wspomniane silniki V8? Jak to gdzie – wystają poza obrys samochodu z przodu. Bo czemu nie, to przecież zabawka dla dzieci, ma być tak od czapy, jak to tylko możliwe. Nikt jednak w latach 60’ nie pomyślał, że w roku 2001 powstanie Twin Mill naturalnych rozmiarów. To z jednej strony dobrze, bo nie wstrzymywano się z bryłą. Z drugiej strony źle, bo konstruktorom realnego pojazdu nie udało się odpowiednio połączyć ze sobą obu silników. Wsadzenie atrapy też byłoby do kitu. Jak to rozwiązali? Proste, oba silniki działają, ale tylko jeden zajmuje się napędzaniem pojazdu. Sprytnie, sprytnie…

2003 Deora II

To jest Deora I. To auto z konceptu stało się zabawką.

Kojarzycie pick-upy? No, niektóre potrafią być naprawdę szalone. Ale żaden, powtarzam żaden nie jest tak szalony jak Deora. I tak, technicznie jest to Dodge Deora, bo konstrukcja bazuje na Dodge’u A100, ale nie jest to samochód zbudowany przez Dodge’a – Deora jest całkowicie customowym pojazdem zbudowanym przez braci Alexander na zamówienie Harry’ego Bentley’a Bradley’a, który również zaprojektował ten wóz. 

A to jest Deora II, która z zabawki stała się prawdziwym autem koncepcyjnym.

W hołdzie idei futurystycznego pick-upa, zespół Hot Wheels postanowił zmodernizować kształty Deory. Tak więc w 2000 roku powstał samochodzik nazwany Deora II, a trzy lata później Deora II doczekała się modelu w pełnej skali. Co ważniejsze – jeżdżącego i napędzanego silnikiem NorthStar V8  z dołożonym kompresorem. Bo czemu nie, w świecie Hot Wheels więcej mocy znaczy lepiej.

A to - Deora III. Fuj, fuj, fuj, fujfujfujfujfuj. Ale rower ma fajny.

Kilka lat później powstała nawet Deora III, ale w mojej opinii to karykatura pierwowzoru, a nie rozwinięcie idei. Następny!

2011 Bone Shaker

Dobrze, że za chwilę jest Halloween, bo Bone Shaker jest idealnym wozem na tę okazję.

Hot Rod to jeden z najbardziej rozpoznawalnych stylów tuningu – widzisz Hot Roda i wiesz, że to Hot Rod. Wielki silnik z przodu, odkryte koła i bardzo niski dach to elementy charakterystyczne tych aut. Hot Wheels, jak to ma w zwyczaju, postanowił jednak, że to zbyt mało agresywny look i postanowił dorzucić z przodu samochodu wielką czachę, a reflektory są trzymane przez dwie, trupie ręce. Dorzućmy do tego wajchę hydraulicznego hamulca ręcznego, która wystaje przez dach (czy też raczej jego brak) i mamy naprawdę niepowtarzalny automobil.

Bone Shaker w wersji Monster Truck jest niestety tylko zabawką. Prawie jak Buzz Astral.

Co zabawne, Bone Shaker w wersji zabawkowej powstał w wielu wersjach od takich w miarę sensownych, czyli z dachem i bez, przez szalone jak taka z podobizną Jokera z przodu, aż po spełnienie snów każdego 10-latka – Bone Shaker w wersji Monster Truck. Czad!

2011 Bad To The Blade

Gdyby nie Deora II to BTTB byłby moim faworytem z tej listy.

Formuła 1 to bezsprzecznie jeden z najpopularniejszych sportów motorowych, jakie można obejrzeć. W tym przypadku jednak inspiracją był mniej kochany brat królowej motorsportu – Formuła Indycar. Projektanci Bad To The Blade postawili sobie pytanie “jak wyglądałby futurystyczny bolid Indycar?” Odpowiedź widzicie na zdjęciu. I jak się domyślacie powstał także BTTB normalnej wielkości. Wygląda dokładnie tak jak autko, na którym był wzorowany. Z tym, że nie jest napędzany silnikiem z Formuły Indycar. BTDB w skali 1:1 napędzany jest silnikiem z motocykla o pojemności 1000cc. Cóż, szkoda – V6 Turbo o pojemności 2.2 litra byłoby śmieszniejszym wyborem.

2014 Rip Rod

Rip Rod na pasującej przyczepie. Bardzo pasuje mi takie połączenie.

Do napędzania jakiego samochodu może posłużyć silnik trzycylindrowy? Oczywistą odpowiedzią byłoby jakieś małe, miejskie wozidełko jak Skoda Citigo. Jak się jednak domyślacie – małe, miejskie pudełka to nie jest domena samochodzików Hot Wheels. Jaka jest więc odpowiedź na pytanie zadane na początku akapitu? Małe, drapieżne buggy do jazdy po bezdrożach. I mają rację – Rip Rod mimo malutkiego silniczka był w stanie osiągać prędkości powyżej 200km/h. Dodajmy do tego bardzo drapieżny wygląd i myślę, że jazda prawdziwym Rip Rodem jest co najmniej tak fajna, jak zabawa malutkim autkiem po dywanie w ulice.

Oto właśnie kompletna lista autek, które przeszły z fazy malutkich zabawek za 7zł sztuka aż do pełnoprawnych aut, którymi możecie zasuwać po torze i zadawać szyku na ulicy. Jeśli macie Forze Horizon 5, możecie nimi także pojeździć w grze komputerowej. A to prawie tak samo fajne. 
Czy jest jakiś model HW, który chcielibyście zobaczyć w realnej skali? Moim marzeniem jest Sharkruiser. To byłby prawdziwy rekin, a nie jakieś BMW.

Zwróćcie uwagę jak mała jest kabina w stosunku do reszty auta. Mała kabina, dla małego człowieka - czyli dla mnie. Gdzie jest mój Sharkruiser?

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Udostępnij ten wpis:

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email

czytaj inne wpisy:

Śmiałem się z Ferrari. Ale Purosangue pozamiatało.

Ferrari Purosangue to bardzo kontrowersyjny model. To dziwne biorąc pod uwagę czym jest ten samochód. Moda na SUVy i Crossovery (w sumie to ciekawe, czemu nie pisze się X-overy, skoro w żargonie wielu marek literę “X” czyta się jako Cross) trwa w najlepsze, mimo że ten rodzaj samochodu jest kompletnie bez sensu. Ale dobra –

Czytaj więcej »

Z jak Zukunft, czyli BMW Z1

Litera Z w BMW zawsze oznaczała ekscytujący model. Ale żaden nie był tak specjalny jak Z1. Pewnie już dawno zauważyliście, że jeśli samochód zawiera literę Z w nazwie lub w ogóle nazwa składa się tylko z tej litery, oznacza to, że dany samochód jest w jakiś sposób specjalny. Nie wierzycie? To przypomnijcie sobie samochody takie

Czytaj więcej »

Co to jest spoiler? Czy warto go montować?

Spora część “fanów motoryzacji” uważa, że spoiler to zbędny dodatek. I dopóki nie mają Ferrari, to są w błędzie. Moda na wielkie spoilery z tyłu aut pojawiła się pod koniec lat 90’, ale dopiero po premierze pierwszej części Szybkich i Wściekłych każdy chciał, żeby jego auto miało wielką deskę do prasowania na klapie bagażnika. Znaczy,

Czytaj więcej »

Ulubiony projekt Giorgetto Giugiaro – Fiat Panda I

Czyli jak połączyć jeansy i helikopter, by powstał jeden z najbardziej rewolucyjnych samochodów miejskich. Fiat Panda obecnie kojarzy się z tanim autem do dowozu pizzy, burgerów czy innych potraw, które można zamówić przez internet. Znaczy, tak, jedzenie dowozi zwykle jakaś złachana Panda drugiej generacji, ale to wciąż Fiat Panda, więc to właśnie jest pierwsze skojarzenie

Czytaj więcej »

Koncept Forda, który miał zmienić świat  – Ford T-Drive

W samochodzie napęd na przednie koła można zrealizować na wiele sposobów. Ale żaden nie jest tak dziwny jak Ford T-Drive. Jeśli chodzi o konstrukcje samochodów, napęd na przednie koła to jedna z najbardziej kluczowych technologii. Nie żartuję. Możecie mówić, że “INO NAPĘD NA TYŁ, PRZEDNI JEST DO BANI”, ale inżynierowie zajmujący się normalnymi samochodami się

Czytaj więcej »

To koniec VR6. Przypomnijmy sobie WSZYSTKIE samochody z tym silnikiem.

To koniec. Volkswagen zakończył produkcję silnika VR6. Silnika, który fani uznają za Magnum Opus tego koncernu. Jesteśmy tuż po Walentynkach, a Wy wiecie, że ja nawet w Walentynki muszę odwalić jakąś krzywą akcję i jakoś połączyć temat zakochania, miłości i innych dupereli z samochodami. Tak już mam. No więc, w zeszłym roku dostaliście ode mnie

Czytaj więcej »