choinka-na-desce-rozdzielczej-cover

O co chodzi z tą choinką? Kilka słów o kontrolkach na desce rozdzielczej

Często słyszymy, że czyjeś auto wywaliło choinkę na desce. Tylko o co chodzi? Przecież nie chodzi o drzewko z igłami.

Choinka w samochodzie może mieć wiele znaczeń. Czasem chodzi o Citroeny, które ze względu na znaczek określane są choinkami. Znaczek przedstawia szewron, ale choinka kojarzy się przyjemniej. Innym już mniej przyjemnym znaczeniem choinki są świecące się wszystkimi kolorami kontrolki na desce rozdzielczej. Skąd określenie “choinka”? No, wtedy deska rozdzielcza świeci się jak kolczaste drzewko w czasie świąt. Nie pytajcie skąd wiem. Dziś porozmawiamy więc o najpowszechniejszych z lampek na naszym deskowym drzewku.

Kontrolka z akumulatorem

Ta sympatyczna kontrolka może oznaczać, że jazda za chwilę się skończy/Zdjęcie Quora

Ta kontrolka, wcale nie znaczy, że akumulatora nie ma. Wtedy nie świeciłaby się żadna kontrolka, bo nie ma co dostarczyć prądu, ale to inna rzecz. To w takim razie co ta kontrolka znaczy? O dziwo, często nie ma ona dużo wspólnego z akumulatorem, a raczej z alternatorem. Oznacza ona bowiem brak ładowania czyli stan gdy nasz alternator nie nadąża z ładowaniem akumulatora podczas pracy silnika. W skrócie, ta kontrolka zapala się gdy auto zużywa więcej prądu niż jest w stanie wytworzyć. Często paląca się kontrolka akumulatora oznacza naprawę alternatora. Gorzej jeśli jesteśmy w dzikim polu, wtedy może oznaczać rychły koniec jazdy.

Kontrolka oleju

Nie, to nie jest czajnik z herbatą/Zdjęicie: Evans Helshaw

Wygląd tej kontrolki może być kojarzony z czajniczkiem albo sosjerką. Nie przedstawia ona ani jednego ani drugiego. Przedstawia ona pojemnik na olej, którego niegdyś używało się by smarować mechanizmy. Skoro już mamy wyjaśnione co ta kontrolka przedstawia, zajmijmy się tym, co ona oznacza. Otóż zaświecenie tej kontrolki oznacza problemy ze smarowaniem silnika. Może to być brak lub niewielka ilość oleju, a może być awaria lub uszkodzenie pompy oleju. 
WARTO PAMIĘTAĆ: obecność tej kontrolki nie znaczy, że czujnik jest sprawny i niezależnie czy się świeci czy nie, raz na jakiś czas należy sprawdzić poziom oleju w silniku by uniknąć kosztownych niespodzianek.

Kontrolka silnika

To nie znaczy, że silnik wypadł. Na szczęście/Zdjęcie: Carbuyer

To chyba najpopularniejsza kontrolka zaraz po tej oznaczającej rezerwę. I wbrew memom, nie oznacza ona, że silnik wypadł z auta. Zasadniczo to czasem ciężko nawet stwierdzić co ona oznacza konkretnie. Określa się ją popularnie “check engine” albo krócej “check” i oznacza ona dosłownie “sprawdź silnik”. Tylko co konkretnie? Czujniki? Wtryskiwacze? Katalizator? Często bywa tak, że po prostu ciężko stwierdzić, pozostaje więc podpiąć auto do komputera ze specjalnym oprogramowaniem i odczytać co mu dolega. W starych autach było tak, że ta kontrolka mrugała w różnym tempie zależnie od awarii. Dziwny to był system, ale trzeba sobie było jakoś radzić nim komputery weszły do powszechnego użytku. Warto także wiedzieć, że to kontrolka ostrzegawcza i często nie wymaga natychmiastowego zatrzymania samochodu.

Kontrolka chłodzenia

Wygląda jak pływający klucz/Zdjęcie: Delphi Auto Parts

Wiele obecnie produkowanych samochodów ma już wskaźniki pokazujące temperaturę cieczy chłodzącej pozwalające śledzić jej temperaturę na bieżąco. Stare lub tańsze auta często jednak nie posiadają takiej funkcjonalności. Niezależnie jednak czy ten wskaźnik jest czy go nie ma, jedno jest stałe. Każde auto ma kontrolkę temperatury cieczy chłodzącej. Oznacza ona, że nasz silnik się przegrzewa. Może to wynikać z uszkodzonej chłodnicy, awarii układu chłodniczego (na przykład permanentnie zamkniętego termostatu) lub koszmaru każdego użytkownika samochodu czyli uszkodzonej uszczelki pod głowicą. Faktem jest jednak to, że gdy ta kontrolka daje o sobie znać, zatrzymujemy samochód i kończymy jazdę. Jeśli nie możemy sobie pozwolić na zostawienie auta w miejscu postoju na dłuższy czas trzeba kombinować z lawetą. Jeśli jednak auto może stać, należy umówić się do najbliższego mechanika i powoli dojechać tam następnego dnia gdy auto się schłodzi. Dalsza jazda gdy silnik się przegrzewa może doprowadzić do jego nienaprawialnej awarii.

Kontrolka układu hamulcowego

Czasem występuje druga kontrolka z napisem ABS zamiast wykrzyknika/Zdjęcie: Motor Breaker

Ta kontrolka powinna świecić się tylko i wyłącznie gdy mamy zaciągnięty hamulec ręczny. Jeśli jest inaczej znaczy to, że mamy awarię układu hamulcowego. Jeśli mamy szczęście, będzie to tylko czujnik. Jeśli natomiast mamy pecha, sprawa może być bardziej poważna. Zapieczone hamulce albo po prostu auto zauważyło, że kończy się ich życie i należałoby udać się do mechanika i je wymienić. Często jest tak, że ta kontrolka świeci się tylko gdy hamulec ręczny jest w użytku, należy wtedy zwracać uwagę na wyniki hamowania auta na przeglądzie technicznym. Nie chcemy mieć stłuczki z powodu niesprawnych hamulców, prawda? Czasem występuje również dodatkowa kontrolka o podobnym symbolu tylko zamiast wykrzyknika jest napis ABS. Ta symbolizuje działanie systemu ABS i jeśli świeci się ciągle to może być tak, że ów system nie działa.

Oto krótkie wyjaśnienie co oznaczają najpopularniejsze kontrolki na desce rozdzielczej naszych samochodów. Zdaję sobie sprawę, że kontrolek jest o wiele więcej, ale niektóre są wyjątkowe tylko do kilku modeli. Wiele nowoczesnych samochodów jednak nie korzysta z kontrolek jako głównego środka wyrażenia siebie. Często ostrzeżeniom towarzyszą dokładne komunikaty na desce rozdzielczej określające co i gdzie należy sprawdzić. Wtedy wiedza o konkretnym znaczeniu kontrolki nie jest już najistotniejsza. W dalszym ciągu jednak ważnym pozostaje by nie lekceważyć tego co nam chce samochód powiedzieć. Lepiej zameldować się u mechanika wcześniej niż później na lawecie.

Zdjęcie główne pochodzi z serwisu LEDequipped

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Udostępnij ten wpis:

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email

czytaj inne wpisy:

Śmiałem się z Ferrari. Ale Purosangue pozamiatało.

Ferrari Purosangue to bardzo kontrowersyjny model. To dziwne biorąc pod uwagę czym jest ten samochód. Moda na SUVy i Crossovery (w sumie to ciekawe, czemu nie pisze się X-overy, skoro w żargonie wielu marek literę “X” czyta się jako Cross) trwa w najlepsze, mimo że ten rodzaj samochodu jest kompletnie bez sensu. Ale dobra –

Czytaj więcej »

Z jak Zukunft, czyli BMW Z1

Litera Z w BMW zawsze oznaczała ekscytujący model. Ale żaden nie był tak specjalny jak Z1. Pewnie już dawno zauważyliście, że jeśli samochód zawiera literę Z w nazwie lub w ogóle nazwa składa się tylko z tej litery, oznacza to, że dany samochód jest w jakiś sposób specjalny. Nie wierzycie? To przypomnijcie sobie samochody takie

Czytaj więcej »

Co to jest spoiler? Czy warto go montować?

Spora część “fanów motoryzacji” uważa, że spoiler to zbędny dodatek. I dopóki nie mają Ferrari, to są w błędzie. Moda na wielkie spoilery z tyłu aut pojawiła się pod koniec lat 90’, ale dopiero po premierze pierwszej części Szybkich i Wściekłych każdy chciał, żeby jego auto miało wielką deskę do prasowania na klapie bagażnika. Znaczy,

Czytaj więcej »

Ulubiony projekt Giorgetto Giugiaro – Fiat Panda I

Czyli jak połączyć jeansy i helikopter, by powstał jeden z najbardziej rewolucyjnych samochodów miejskich. Fiat Panda obecnie kojarzy się z tanim autem do dowozu pizzy, burgerów czy innych potraw, które można zamówić przez internet. Znaczy, tak, jedzenie dowozi zwykle jakaś złachana Panda drugiej generacji, ale to wciąż Fiat Panda, więc to właśnie jest pierwsze skojarzenie

Czytaj więcej »

Koncept Forda, który miał zmienić świat  – Ford T-Drive

W samochodzie napęd na przednie koła można zrealizować na wiele sposobów. Ale żaden nie jest tak dziwny jak Ford T-Drive. Jeśli chodzi o konstrukcje samochodów, napęd na przednie koła to jedna z najbardziej kluczowych technologii. Nie żartuję. Możecie mówić, że “INO NAPĘD NA TYŁ, PRZEDNI JEST DO BANI”, ale inżynierowie zajmujący się normalnymi samochodami się

Czytaj więcej »

To koniec VR6. Przypomnijmy sobie WSZYSTKIE samochody z tym silnikiem.

To koniec. Volkswagen zakończył produkcję silnika VR6. Silnika, który fani uznają za Magnum Opus tego koncernu. Jesteśmy tuż po Walentynkach, a Wy wiecie, że ja nawet w Walentynki muszę odwalić jakąś krzywą akcję i jakoś połączyć temat zakochania, miłości i innych dupereli z samochodami. Tak już mam. No więc, w zeszłym roku dostaliście ode mnie

Czytaj więcej »