choinka-na-desce-rozdzielczej-cover

O co chodzi z tą choinką? Kilka słów o kontrolkach na desce rozdzielczej

Często słyszymy, że czyjeś auto wywaliło choinkę na desce. Tylko o co chodzi? Przecież nie chodzi o drzewko z igłami.

Choinka w samochodzie może mieć wiele znaczeń. Czasem chodzi o Citroeny, które ze względu na znaczek określane są choinkami. Znaczek przedstawia szewron, ale choinka kojarzy się przyjemniej. Innym już mniej przyjemnym znaczeniem choinki są świecące się wszystkimi kolorami kontrolki na desce rozdzielczej. Skąd określenie “choinka”? No, wtedy deska rozdzielcza świeci się jak kolczaste drzewko w czasie świąt. Nie pytajcie skąd wiem. Dziś porozmawiamy więc o najpowszechniejszych z lampek na naszym deskowym drzewku.

Kontrolka z akumulatorem

Ta sympatyczna kontrolka może oznaczać, że jazda za chwilę się skończy/Zdjęcie Quora

Ta kontrolka, wcale nie znaczy, że akumulatora nie ma. Wtedy nie świeciłaby się żadna kontrolka, bo nie ma co dostarczyć prądu, ale to inna rzecz. To w takim razie co ta kontrolka znaczy? O dziwo, często nie ma ona dużo wspólnego z akumulatorem, a raczej z alternatorem. Oznacza ona bowiem brak ładowania czyli stan gdy nasz alternator nie nadąża z ładowaniem akumulatora podczas pracy silnika. W skrócie, ta kontrolka zapala się gdy auto zużywa więcej prądu niż jest w stanie wytworzyć. Często paląca się kontrolka akumulatora oznacza naprawę alternatora. Gorzej jeśli jesteśmy w dzikim polu, wtedy może oznaczać rychły koniec jazdy.

Kontrolka oleju

Nie, to nie jest czajnik z herbatą/Zdjęicie: Evans Helshaw

Wygląd tej kontrolki może być kojarzony z czajniczkiem albo sosjerką. Nie przedstawia ona ani jednego ani drugiego. Przedstawia ona pojemnik na olej, którego niegdyś używało się by smarować mechanizmy. Skoro już mamy wyjaśnione co ta kontrolka przedstawia, zajmijmy się tym, co ona oznacza. Otóż zaświecenie tej kontrolki oznacza problemy ze smarowaniem silnika. Może to być brak lub niewielka ilość oleju, a może być awaria lub uszkodzenie pompy oleju. 
WARTO PAMIĘTAĆ: obecność tej kontrolki nie znaczy, że czujnik jest sprawny i niezależnie czy się świeci czy nie, raz na jakiś czas należy sprawdzić poziom oleju w silniku by uniknąć kosztownych niespodzianek.

Kontrolka silnika

To nie znaczy, że silnik wypadł. Na szczęście/Zdjęcie: Carbuyer

To chyba najpopularniejsza kontrolka zaraz po tej oznaczającej rezerwę. I wbrew memom, nie oznacza ona, że silnik wypadł z auta. Zasadniczo to czasem ciężko nawet stwierdzić co ona oznacza konkretnie. Określa się ją popularnie “check engine” albo krócej “check” i oznacza ona dosłownie “sprawdź silnik”. Tylko co konkretnie? Czujniki? Wtryskiwacze? Katalizator? Często bywa tak, że po prostu ciężko stwierdzić, pozostaje więc podpiąć auto do komputera ze specjalnym oprogramowaniem i odczytać co mu dolega. W starych autach było tak, że ta kontrolka mrugała w różnym tempie zależnie od awarii. Dziwny to był system, ale trzeba sobie było jakoś radzić nim komputery weszły do powszechnego użytku. Warto także wiedzieć, że to kontrolka ostrzegawcza i często nie wymaga natychmiastowego zatrzymania samochodu.

Kontrolka chłodzenia

Wygląda jak pływający klucz/Zdjęcie: Delphi Auto Parts

Wiele obecnie produkowanych samochodów ma już wskaźniki pokazujące temperaturę cieczy chłodzącej pozwalające śledzić jej temperaturę na bieżąco. Stare lub tańsze auta często jednak nie posiadają takiej funkcjonalności. Niezależnie jednak czy ten wskaźnik jest czy go nie ma, jedno jest stałe. Każde auto ma kontrolkę temperatury cieczy chłodzącej. Oznacza ona, że nasz silnik się przegrzewa. Może to wynikać z uszkodzonej chłodnicy, awarii układu chłodniczego (na przykład permanentnie zamkniętego termostatu) lub koszmaru każdego użytkownika samochodu czyli uszkodzonej uszczelki pod głowicą. Faktem jest jednak to, że gdy ta kontrolka daje o sobie znać, zatrzymujemy samochód i kończymy jazdę. Jeśli nie możemy sobie pozwolić na zostawienie auta w miejscu postoju na dłuższy czas trzeba kombinować z lawetą. Jeśli jednak auto może stać, należy umówić się do najbliższego mechanika i powoli dojechać tam następnego dnia gdy auto się schłodzi. Dalsza jazda gdy silnik się przegrzewa może doprowadzić do jego nienaprawialnej awarii.

Kontrolka układu hamulcowego

Czasem występuje druga kontrolka z napisem ABS zamiast wykrzyknika/Zdjęcie: Motor Breaker

Ta kontrolka powinna świecić się tylko i wyłącznie gdy mamy zaciągnięty hamulec ręczny. Jeśli jest inaczej znaczy to, że mamy awarię układu hamulcowego. Jeśli mamy szczęście, będzie to tylko czujnik. Jeśli natomiast mamy pecha, sprawa może być bardziej poważna. Zapieczone hamulce albo po prostu auto zauważyło, że kończy się ich życie i należałoby udać się do mechanika i je wymienić. Często jest tak, że ta kontrolka świeci się tylko gdy hamulec ręczny jest w użytku, należy wtedy zwracać uwagę na wyniki hamowania auta na przeglądzie technicznym. Nie chcemy mieć stłuczki z powodu niesprawnych hamulców, prawda? Czasem występuje również dodatkowa kontrolka o podobnym symbolu tylko zamiast wykrzyknika jest napis ABS. Ta symbolizuje działanie systemu ABS i jeśli świeci się ciągle to może być tak, że ów system nie działa.

Oto krótkie wyjaśnienie co oznaczają najpopularniejsze kontrolki na desce rozdzielczej naszych samochodów. Zdaję sobie sprawę, że kontrolek jest o wiele więcej, ale niektóre są wyjątkowe tylko do kilku modeli. Wiele nowoczesnych samochodów jednak nie korzysta z kontrolek jako głównego środka wyrażenia siebie. Często ostrzeżeniom towarzyszą dokładne komunikaty na desce rozdzielczej określające co i gdzie należy sprawdzić. Wtedy wiedza o konkretnym znaczeniu kontrolki nie jest już najistotniejsza. W dalszym ciągu jednak ważnym pozostaje by nie lekceważyć tego co nam chce samochód powiedzieć. Lepiej zameldować się u mechanika wcześniej niż później na lawecie.

Zdjęcie główne pochodzi z serwisu LEDequipped

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Udostępnij ten wpis:

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email

czytaj inne wpisy:

Umarło Lamborghini z V12. Niech żyje Lamborghini z V12?

Supersamochody rządzą się własnymi prawami. Supersamochody Lamborghini rządzą się jeszcze innymi prawami. Supersamochody Lamborghini z V12 pod maską rządzą… a zresztą – wiecie o co chodzi. Lamborghini zakończyło produkcję modelu Aventador. Koniec, amba finito koncerto, nie ma, dość, fajrant. Oddajmy więc hołd Aventadorowi i wszystkim jego poprzednikom, a na koniec porozmawiajmy o przyszłości V12 w

Czytaj więcej »

Zakaz sprzedaży samochodów spalinowych od 2035 roku. I co teraz?

Ostatnio Parlament Europejski przegłosował ustawę wprowadzającą zakaz sprzedaży samochodów spalinowych w roku 2035. Ale to nie musi nic znaczyć. Zwykle na Ivolucji nie piszemy o newsach. Nie po to jest ten blog. Ale lubimy pisać o rzeczach kontrowersyjnych, albo chociaż o zwykłych rzeczach w sposób kontrowersyjny. Na przykład TUTAJ albo TUTAJ. I ten wpis również

Czytaj więcej »

Chevrolet Corvette C4 zaklinował mi się w głowie – hangar marzeń #7

Jeśli zastanawiacie się, która Corvette to najlepsza Corvette, to już nie musicie. Od czego by tu zacząć… O, wiem – zaczniemy od mocno starzejącej się w latach 80’ Corvette C3. Model ten był stary, bo kryzys paliwowy zrujnował amerykański przemysł motoryzacyjny. Tak, ten sam kryzys, który zniszczył Camaro i Mustanga. W każdym razie – Corvette

Czytaj więcej »

Prawdziwy Hot Hatch! Volkswagen Polo GTi

Literki GTI w świecie motoryzacji są magiczne. Pytanie, czy mniej znany model – Volkswagen Polo GTi – dalej ma tą samą magię? Gdy słyszymy o GTi, myślimy o Golfie, czasem jeszcze o Peugeocie 205. Jednym z modeli, o którym jednak nie myślimy jest Volkswagen Polo GTi. Wiecie, to ten młodszy braciszek dorastający w cieniu swojego

Czytaj więcej »

To nie jest wieś-tuning. To Bosozoku!

Wielkie bodykity, krzykliwe lakiery, chromowane felgi i niskie zawieszenia. Czy to zlot samochodowy z lat dwutysięcznych? Nie, to Bosozoku! Większość ludzi, która nie wie o czym mówi, uważa styl Bosozoku (właściwie: Bōsōzoku) za jakiś okropny przejaw japońskiego wieś-tuningu. Tylko, że to nie do końca tak działa. Znaczy, fakt – Bosozoku jest kontrowersyjne, ale definitywnie nie

Czytaj więcej »

Co powoduje, że auto jest klasykiem?

Zapewne zauważyliście, że niektóre auta zostają klasykami szybciej niż inne. Dlaczego? Sprawa wygląda tak: niektóre auta z lat 90’ są już nieosiągalne cenowo, o autach z lat 80’ nie wspominając. Tymczasem inne samochody, podobnej klasy albo wyższej dalej szorują brzuchem po dnie cenowym. Tylko z czego wynika taki stan rzeczy? Na to pytanie znajdziecie odpowiedź

Czytaj więcej »