Toyota-Corolla-e12

To NIE jest Toyota Corolla

Toyota Corolla to model, który każdy zna z ulic. Nic w tym dziwnego, jest to wszak najpopularniejszy model świata. Ciekawie jednak robi się gdy zajrzymy na ulice Japonii, kraju ojczystego tego samochodu.

Zawsze gdy jestem czegoś niemalże pewny okazuje się, że faktyczny stan rzeczy jest zgoła inny. Tak było i tym razem. Wydawało mi się, że jestem samochodowym świrem i że niewiele rzeczy jest mnie w stanie zaskoczyć. Tymczasem mój przyjaciel z Rybnika (nie ten od Need For Speed) napisał do mnie z pytaniem czy wiem, że Toyota Corolla (E12) miała specjalne wersje tylko na Japonię. Otóż nie wiem. Znaczy, nie wiedziałem. Bo teraz wiem. W każdym razie, ten tekst będzie taką małą kooperacją między nami. Na razie oddaje głos Jerzemu. Będę się tylko czasem wtrącał, żeby coś dodać, dorzucić, skorygować.
Jerzy jest pisany kursywą, ja natomiast normalną czcionką.

Wersja sedan ma mniej zadziorne lampy przednie /zdjęcie: Carrecalls.eu

Ciekawostką, o której pewnie nie każdy wiedział jest to, że Toyota Corolla Hatchback w Japonii występowała pod dwiema nazwami. Były to Allex i RunX. Wersje japońskie różniły się od europejskich diametralnie, nie tylko z zewnątrz (nie przesadzałbym).

Wersja hatchback ma lampy z "łezką" na dole /zdjęcie: Autokult

Jeżeli chodzi o silniki to Toyota oferowała w obu modelach silniki 1.5 (1NZ-FE) i 1.8 (1ZZ-FE oraz 2ZZ-GE). Wszystkie były układu R4 i typoszeregami się nie przejmujcie dojdziemy do tego. 1.5 miał moc 110KM, słabsze 1.8 (1ZZ) miało 136KM a mocniejsze czyli 2ZZ miało 192KM (!). Modele o mniejszej mocy były łączone ze skrzyniami automatycznymi, topowa wersja była łączona wyłącznie z ręczną skrzynią biegów.

To jest właśnie najmocniejszy 2ZZ-GE /zdjęcie: Drive2

W środku natomiast oba samochody to inny świat. w stosunku do Europy wnętrze wydaje się… delikatnie przestarzałe ale jednocześnie bardziej eleganckie. Nic w tym dziwnego, fotele wyglądają jak z Toyoty Corolli poprzedniej generacji (E11). Tak samo było z kratkami nawiewu, które w polifcie zmieniono na takie wyglądające jak w Toyocie Celsior (U nas znanej jako Lexus LS430). W niektórych wersjach Allex’a i RunX można było też znaleźć deskę rozdzielczą podobną do tej stosowanej we wcześniej wspomnianym Lexusie. Pozwalało to uzyskać imitację luksusowego wnętrza w tym stosunkowo niewielkim aucie.

Wnętrze Toyoty RunX /zdjęcie: Goonet Exchange

Większe różnice między Toyotą Allex, a RunX następowały jednak pod skórą. Allex była wersją skrojoną do spokojnych i długich podróży, RunX natomiast do podróżowania żwawszego, dziś nazwalibyśmy to wersją stworzoną specjalnie dla kierowców lubiących sportowe prowadzenie i zwinność. Te różnice widać także w masie obu wersji Toyoty Corolli. Allex waży około 1200kg, RunX natomiast około 1080kg.

Problem z informacjami na temat tych Toyot jest taki, że ich nie ma. Nic w tym w tym dziwnego, gdyż w Japonii obie są zwykłymi autami do jazdy na zakupy i nikt nie przywiązuje do nich uwagi.

Jak widzicie, front tego auta przypomina ten z sedana, mimo że jest hatchbackiem/ zdjęcie: Car From Japan

Tutaj Jerzy rozpisał wszystkie wersje wyposażeniowe każdej wersji zależnie od rocznika, ale jest tego tak dużo, że pozwolę to sobie skrócić do najważniejszych i najłatwiejszych do zapamiętania informacji. Gdybyście jednak potrzebowali czegoś jeszcze napiszcie w komentarzu, albo ja albo Jerzy odpowiemy z miłą chęcią.

Toyota Corolla, która na-pewno-nie-jest-Corollą w czasie swojego okresu produkcyjnego przeszła dwa liftingi. Czyli wyglądało to z grubsza tak:

-Modele z lat 2001-2002 mają przód europejskiej Corolli Sedan

-Modele z lat 2002-2003 mają przód naszych Corolli hatchback przez liftingiem

-Modele z lat 2004-2007 mają przód naszych Corolli hatchback po liftingu.

Co do wyposażenia, z ważniejszych rzeczy należy powiedzieć, o tym, że wyposażeniem standardowym w obu modelach był ABS, klimatyzacja, elektryczne szyby (wszystkie 4) czy 4-biegowa skrzynia automatyczna. Wyposażenie opcjonalne w tym modelu nie jest porywające, warto jednak zaznaczyć, że jedną z opcji była marmurowa okleina(!) we wnętrzu czy zegary Optitron z białym lub czerwonym podświetleniem. Są czadowe!

To jest właśnie Optitron. Wygląda czadowo! / zdjęcie: Drive2

 Wewnętrzny rynek japoński, tzw. JDM (Japanese Domestic Market) jest prawdziwą kopalnią dziwnych samochodów, które na pewno jeszcze się na Ivolucji pojawią. Serio, Allex i RunX to nic, poczekajcie aż usłyszycie o Kei-Carach. Ale to już nie dziś, nie zapomnijcie zatem “polajkować” Ivolucji na FB i Instagramie by nie przegapić kolejnych ciekawostek ze świata samochodów.

Zdjęcie główne pochodzi ze strony Autofakty.pl

1 thought on “To NIE jest Toyota Corolla”

  1. Pingback: Top (99)7 pojazdów specjalistycznych Polskiej Policji, które rzadko spotkacie na drogach. - ivolucja.pl

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Udostępnij ten wpis:

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email

czytaj inne wpisy:

Dobrze jest czasem posłuchać radia

Większość kierowców woli słuchać wybranej przez siebie muzyki podczas jazdy. Ale nie jest to przecież jedyna opcja. Pamiętam, że gdy byłem mały i jeździliśmy z rodzicami nad morze Fordem Escortem Kombi (nadal mi smutno, że go z nami już nie ma), to słuchaliśmy radia. Rzadziej kaset, ale też się zdarzało. Faktem jest jednak, że muzyka

Czytaj więcej »

Ah Pszczyna, miasto pięknych, starych… samochodów?

Jeśli jedziecie do pszczyny, to zwiedzajcie zamek i zabytki. Samochody obejrzeliśmy za Was. Ten wpis będzie bardziej o samochodach niż poprzedni wpis podróżniczy z Rybnika, ale to nie znaczy, że nie będzie mniej ciekawy. Po prostu będzie nieco więcej technicznych ciekawostek o samochodach. Zaczniemy z grubej rury Co to w ogóle jest? Właściciel stwierdził, że

Czytaj więcej »

Napęd Quattro jest do du… Do bani.

Wiem, że ten wpis oburzy wszystkich fanów Audi Quattro. Ale jeśli nie ja go napiszę, to nikt inny się nie odważy. Widzicie, sprawa wygląda tak – napęd na cztery koła montowany w Audi, zwany Quattro, ma wielu fanów którzy uważają, że to on jest tym najlepszym, najwspanialszym napędem i w ogóle to robi wszystko: poprawia

Czytaj więcej »

Najważniejsze technologie z F1 obecne w autach drogowych

Mówi się, że Formuła 1 nie ma żadnego powiązania z samochodami drogowymi. Tylko… że to nie do końca prawda. Formuła 1 to najszybsze wyścigi na Ziemi. Jest tak z kilku powodów. Pierwszym są oczywiście kierowcy, którzy, z drobnymi wyjątkami, są prawdziwą śmietanką wśród kierowców. Drugim powodem są bolidy, które często budowane są bez oglądania się

Czytaj więcej »

Spacer po rybniku jest niemożliwy

Dobra, jest możliwy. Problem w tym, że nie dotrzecie tam gdzie macie dojść. Z poprzednich moich podróży pewnie już wiecie, że podróże ze mną nigdy nie są tym czym powinny być. Ktoś mnie zabiera do zabytkowej dzielnicy miasta podziwiać architekturę, a co ja robię? „O W MORDE TO MERCEDES W140” –  więc już wiecie czego

Czytaj więcej »

BMW serii 6 E63 artyzm #8

Są sytuacje, gdy model w chwili debiutu wygląda staro. Dziś jednak porozmawiamy o aucie, które jest czymś kompletnie odwrotnym. Na początku lat 2000 BMW zatrudniło Chrisa Bangle’a na stanowisko szefa designu. Decyzja ta okazała się być przekleństwem i błogosławieństwem jednocześnie. Przekleństwem, dlatego, że gdy samochody zaprojektowane przez Chrisa debiutowały, to uznawano je za ohydne, brzydkie

Czytaj więcej »