okładka

Top 10: Najlepsze reklamy samochodów cz.2

Myśleliście, że ciekawe reklamy samochodów mogą być tylko śmiesznymi filmikami? Byliście w błędzie.

Na blogu już kiedyś, za starej Pierwy, pojawiła się lista najlepszych reklam samochodów. Możecie kliknąć TUTAJ, by do niej przejść i zobaczyć jakie perełki się na niej pojawiły (Ford Ka FTW i WTF). Dziś jednak skupimy się na reklamach “statycznych” czyli takich, które są tylko jednym obrazkiem. Mimo pozornej skromności tego rodzaju reklam, PRowcy mieli się czym popisać. Zresztą, zobaczcie sami:

Daihatsu Hijet

Sam początek listy, a już zaliczamy potężne uderzenie. Co zaskakujące, to potężne uderzenie nie dość, że jest wymierzone w Lamborghini, to jeszcze tym kto je zadaje jest malutki keivan – Daihatsu Hijet. Uderzenie nie dość, że potężne, to jeszcze celne. Lamborghini zmieści tylko jedną pasażerkę, gdy Hijet zmieści ich 5. Ktoś pewnie zaraz zakrzyknie, że Hijet nie ma podejścia do Lambo pod względem technicznym i nie będzie miał racji. Hijet to właściwie auto sportowe – ma silnik centralnie, napęd na oś tylną i bardzo niską masę. To, że silnik jest malutki i prawie nie ma mocy pomińmy, bo bądźmy szczerzy – moc nie jest ważna w snuciu się po mieście.

Volvo 740 Turbo

Tutaj są aż trzy obrazki – i nie jest to przypadek. Volvo 740 Turbo ma całą serię podobnych reklam. Każda z nich uderza w inną markę supersamochodów. Tak samo jak w przypadku Hijeta, i tym razem PRowcy nie mijają się z prawdą. Swojego czasu Volvo 740 Turbo było naprawdę szybkie, a silnie odczuwalna turbodziura tylko potęgowała uczucie kopa w plecy.

Citroën 2CV

Znów na jednej pozycji pojawiły się dwie reklamy. Są ku temu dwa powody. Pierwszy jest taki, że z jakiegoś powodu myślałem, że to jedna i ta sama reklama, a drugi jest taki, że obie aż kipią kreatywnością. Citroën 2CV nie jest jakoś specjalnie bogatym autem. Tak zasadniczo, to wręcz przeciwnie, jest maksymalnie prosty – żeby nie powiedzieć biedny. Sami francuzi określali go parasolem na kołach. Cóż, mimo swojej konstrukcji było to bardzo wygodne pudełko, które z czasem stało się ikoną stylu. To ostatnie jest aż śmieszne w kontekście tego, że gdy 2CV został zaprezentowany nazwano go najbrzydszym autem w historii.

Porsche

Tym razem nie mówimy o jednym modelu samochodu, a o całej marce. Plakat ten przedstawia pierwsze 10 miejsc wyścigu Le Mans w roku 1983. Jak możecie zobaczyć, wszystkie pozycje są zajęte przez Porsche z jednym tylko wyjątkiem – na pozycji 9 znajduje się samochód BMW/Sauber. Gdyby w ten sposób wyglądało bycie nieperfekcyjnym to poproszę, też chcę być tak nieperfekcyjny.

Peugeot 106 GTi

Widzicie samochód na tej reklamie? Nie? Szukajcie dalej. Dalej nic? Spokojnie, mi też to chwilę zajęło. No, to ostatnia szansa – gdzie jest samochód? Dobra, i tak Wam nie powiem, musicie poszukać go tam gdzie nie spodziewacie się, że będzie. I tyle. Ta reklama nie jest może najśmieszniejsza na liście, jednak rozbawiła mnie na tyle, by ją tu umieścić. Możliwe, że to z powodu mojej nostalgii do Peugeota 106. No właściwie do Citroëna Saxo, który jest jego bliźniakiem, ale różnice między tymi modelami są czysto kosmetyczne. 

Volkswagen Beetle

Ta reklama to jedna z najważniejszych reklam w historii Volkswagena. Była na tyle istotna, że kilkadziesiąt(!) lat po jej publikacji powstały edycje Polo i Golfa upamiętniające ją. Nazywały się one Harlequin i jeśli myślicie, że pomysł był głupi i nikt tego nie kupił to macie rację i jednocześnie jesteście w błędzie. Na rynku europejskim Polo Harlequin miały aż dwie serie, bo domyślne 3500 egzemplarzy to była za mała ilość. W Ameryce natomiast Golf Harlequin to była porażka i nawet współpraca z McDonaldem nie poprawiła sytuacji. No kto by się spodziewał…

Opel Vectra/Vauxhall Cavalier

Opel uchodzi za markę nudną i bez polotu. Nawet wersje OPC nie są bardzo popularne. Nieważne jednak jaka jest obiegowa opinia, bo gdzieś w Oplu, czy w tym przypadku Vauxhallu, pojawia się jakiś geniusz marketingu i przygotuje coś, co zaskoczy wszystkich. Reklama na którą patrzycie pokazuje jak dużo przyczepności oferuje Vectra 4×4. A to, że napęd na 4 koła tak nie działa? Kto by się przejmował, przekaz jest jasny.

Jeep

Ta reklama odpowiada na proste pytanie. W jaki sposób reklamować samochód terenowy, by pokazać go jako auto miejskie? Pokazać, że ów terenówka może zaparkować wszędzie. Na klombie, na schodach, gdzie popadnie. Reklama ta robi się jeszcze ciekawsza, gdy zdamy sobie sprawę, że większość zmodyfikowanych Jeepów ma koła za duże by nałożyć na nie blokadę.

Audi A1

Audi A1 odniosło spory sukces rynkowy, szczególnie w porównaniu do poprzedniego małego Audi czyli modelu A2. Za część popularności “Ajedynki” pewnie odpowiada ta reklama. Pokazuje ona, że mimo mikrych rozmiarów w A1 mieści się dokładnie tyle samo Audi, co w każdym innym modelu tego producenta. Warto dodać, że A1 ze swoim dwukolorowym nadwoziem i mocną odmianą S1 naprawdę potrafiło być nieszablonowym konkurentem dla Mini czy Fiata 500.

Plymouth Neon/Dodge Neon

Cześć. Czyż to nie proste? Cześć. Po prostu. Zero sloganów, zero krajobrazów. Po prostu cześć. Czy to takie trudne? Cześć. Bądźmy mili, jak ryjek Neona. Naprawdę przemawia do mnie ta reklama, jest prosta i radosna. Neon mówi do nas cześć. Może też powiedzmy mu cześć i zajrzyjmy do salonu za takim? Każdy przecież chce mieć radosnego członka rodziny i mówić mu cześć. To takie proste. Po prostu cześć.

Oto 10 według mnie najlepszych “statycznych” reklam samochodów. Jak widzicie, przeszliśmy przez różne segmenty rynku, są i vany i sedany, i kombi, i superauta, i hatchbacki… Macie jakąś ulubioną z tej listy? A może macie jakąś inną, która też Wam się podoba? Dajcie znać w komentarzach.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Udostępnij ten wpis:

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email

czytaj inne wpisy:

Śmiałem się z Ferrari. Ale Purosangue pozamiatało.

Ferrari Purosangue to bardzo kontrowersyjny model. To dziwne biorąc pod uwagę czym jest ten samochód. Moda na SUVy i Crossovery (w sumie to ciekawe, czemu nie pisze się X-overy, skoro w żargonie wielu marek literę “X” czyta się jako Cross) trwa w najlepsze, mimo że ten rodzaj samochodu jest kompletnie bez sensu. Ale dobra –

Czytaj więcej »

Z jak Zukunft, czyli BMW Z1

Litera Z w BMW zawsze oznaczała ekscytujący model. Ale żaden nie był tak specjalny jak Z1. Pewnie już dawno zauważyliście, że jeśli samochód zawiera literę Z w nazwie lub w ogóle nazwa składa się tylko z tej litery, oznacza to, że dany samochód jest w jakiś sposób specjalny. Nie wierzycie? To przypomnijcie sobie samochody takie

Czytaj więcej »

Co to jest spoiler? Czy warto go montować?

Spora część “fanów motoryzacji” uważa, że spoiler to zbędny dodatek. I dopóki nie mają Ferrari, to są w błędzie. Moda na wielkie spoilery z tyłu aut pojawiła się pod koniec lat 90’, ale dopiero po premierze pierwszej części Szybkich i Wściekłych każdy chciał, żeby jego auto miało wielką deskę do prasowania na klapie bagażnika. Znaczy,

Czytaj więcej »

Ulubiony projekt Giorgetto Giugiaro – Fiat Panda I

Czyli jak połączyć jeansy i helikopter, by powstał jeden z najbardziej rewolucyjnych samochodów miejskich. Fiat Panda obecnie kojarzy się z tanim autem do dowozu pizzy, burgerów czy innych potraw, które można zamówić przez internet. Znaczy, tak, jedzenie dowozi zwykle jakaś złachana Panda drugiej generacji, ale to wciąż Fiat Panda, więc to właśnie jest pierwsze skojarzenie

Czytaj więcej »

Koncept Forda, który miał zmienić świat  – Ford T-Drive

W samochodzie napęd na przednie koła można zrealizować na wiele sposobów. Ale żaden nie jest tak dziwny jak Ford T-Drive. Jeśli chodzi o konstrukcje samochodów, napęd na przednie koła to jedna z najbardziej kluczowych technologii. Nie żartuję. Możecie mówić, że “INO NAPĘD NA TYŁ, PRZEDNI JEST DO BANI”, ale inżynierowie zajmujący się normalnymi samochodami się

Czytaj więcej »

To koniec VR6. Przypomnijmy sobie WSZYSTKIE samochody z tym silnikiem.

To koniec. Volkswagen zakończył produkcję silnika VR6. Silnika, który fani uznają za Magnum Opus tego koncernu. Jesteśmy tuż po Walentynkach, a Wy wiecie, że ja nawet w Walentynki muszę odwalić jakąś krzywą akcję i jakoś połączyć temat zakochania, miłości i innych dupereli z samochodami. Tak już mam. No więc, w zeszłym roku dostaliście ode mnie

Czytaj więcej »