Caterham-seven-170R-cover

Jak lekki może być samochód? – Caterham Seven 170 – Hangar Marzeń #4

Zacznijmy szybkim pytaniem. Ile waży samochód? Tonę? Dwie? Niezależnie jaką wartość podaliście, to ciągle więcej niż Caterham Seven 170, o którym będzie dzisiaj mowa.

Zapewne autko, które widzicie na obrazku tytułowym przypomina wam wannę z doczepionymi kółkami. I nie w tym nic złego, to auto tak wygląda, nie zamierzam go bronić. No może trochę, ale do tego przejdziemy. W każdym razie mimo specyficznej aparycji jest to jeden z najwspanialszych samochodów sportowych jakie powstały.

Ale na początek trochę historii

Tak wygląda orginalny Lotus Seven Serii III z 1967r

By zrozumieć skąd wzięło się takie specyficzne autko, trzeba wrócić do lat 50. i porozmawiać nieco o Lotusie. Widzicie, Lotus w tamtym czasie wprowadził do produkcji model zwany Seven. Widzicie powiązanie? Lotus produkował swój model aż do roku 1973, ale już w 1967 prawa do konstrukcji kupiła marka Caterham. Ta marka produkuje model Seven aż do dziś wymyślając coraz to dziwniejsze warianty tej konstrukcji.

Dziś skupimy się na najsłabszym modelu w gamie

To jest ta "wygodniejsza" wersja 170, czyli 170S

Pamiętajcie jednak, że najsłabszy nie znaczy wolny. Żeby was nieco naprowadzić z czym mamy do czynienia, jak myślicie skąd wzięła się liczba “170” w nazwie modelu? Od mocy? Nie. Szerokości w centymetrach? Nie. Wzięła się ona z przelicznika ilości koni mechanicznych na tonę masy. Tak, ten najsłabszy model, ma aż 170hp na tonę. Żeby wam to jakoś pokazać, Renault Laguna III, którą jeździłem ma tylko 100hp na tonę masy. Widzicie przeskok? Tylko teraz pytanie brzmi ile koni ma taki Seven? 85. To nie jest literówka. Caterham Seven 170 ma 85hp wyciśnięte z malutkiego silnika 0,66l. To także nie jest literówka. Wszystko w tym aucie jest malutkie. Czas do setki też, ta „wanienka” przyspiesza od zera do setki w niecałe 7 sekund. 7!

Masa też jest malutka

A to jest ta bardziej torowa wersja - 170R

Ile w takim razie auto musi ważyć by pomimo tak małej mocy ciągle osiągnąć tak kosmiczny wynik mocy na tonę masy? Już odpowiadam. 440kg. Całe auto waży jedynie 440kg. Teraz już wiecie, skąd taki, a nie inny stosunek mocy do masy. Dla porównania, żebyście wiedzieli, ile waży normalne auto, Saxo waży 840kg, Skoda Citigo 10kg więcej, a Peugeot 307 waży 1200kg. Caterham waży 3 razy mniej niż obecnie produkowany Ford Fiesta, który przecież nie jest dużym i ciężkim autem. Ha, Caterham Seven 170 waży 4 razy mniej niż obecne Porsche 911! Już rozumiecie jak kosmicznym wynikiem jest 440kg wpisane w rubryczce G w dowodzie rejestracyjnym. Niską masę zawdzięczamy jednak nie tylko użyciu ultra-lekkiego włókna węglowego w konstrukcji tego auta, ale też niewielkim jego wymiarom. Cóż, wybacz Michał, ale prawdopodobnie się nie zmieścisz. Ja natomiast… Cóż, Ziemia jest dla ziemniaków, a małe auta są dla małych ludzi!

Tylko po co komu takie… “coś”?

Minimalizm jest lekki. Minimalizm jest ładny. Minimalizm jest dobry.

W sumie to nie mam odpowiedzi na takie pytanie. To autko niespecjalnie ma sens. Nie ma też dachu. I klimatyzacji. I drzwi. Przednia szyba jest opcją do jasnej cholery. Ale wiem czemu ja bym chciał takie coś mieć. W sumie to już napisałem. Po prostu chciałbym. Lubię lekkie autka i jestem sobie w stanie wyobrazić jak dużo frajdy musi sprawiać popylanie po mieście czymś tak otwartym. Taka jeszcze mniejsza Mazda MX-5. W sumie to nie ma sensownej odpowiedzi na pytanie “po co?”, to auto kupuje się bo ma się ochotę.

Zwykle w “Hangarze Marzeń” opisuję jak zmodyfikował bym dane auto

To moja wersja 170R, w pomarańczowym mu do twarzy, prawda?

Ale nie tym razem, chciałbym mieć takiego Caterhama w wersji seryjnej i jeździć nim wszędzie. Po prostu. Pewnie i tak paliłby mniej niż to czym jeżdżę teraz. A przy okazji byłby bardziej stylowy niż dowolne Mini. Oh, jeśli macie chwilę, polecam ją spędzić konfigurując takiego Caterhama o TUTAJ.

Swoimi konfiguracjami pochwalcie się w komentarzach!

1 thought on “Jak lekki może być samochód? – Caterham Seven 170 – Hangar Marzeń #4”

  1. Pingback: Mercedes B55 AMG - Minivan z V8? - ivolucja.pl

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Udostępnij ten wpis:

czytaj inne wpisy:

German Style to uhonorowanie czystej formy

Jest rok 2010, era Szybkich i Wściekłych właśnie się kończy, a świat tuningu ogarnęła nowa moda. Mój tata co do zasady pije bardzo rzadko, raz na rok to taka reguła. Nie jest fanem upojenia alkoholowego, ale czasem gdy trafią się odpowiedni znajomi, to wychyli lampkę szampana lub dobrego wina. Są jednak takie przypadki, gdy okazja

Czytaj więcej »

Najlepsze koncepty, które nie doczekały się produkcji

Często jestem zachwycony samochodami koncepcyjnymi i tylko czekam, aż będę mógł taki samochód zobaczyć na drodze. A potem przychodzi rozczarowanie. Samochody koncepcyjne powstają w różnych celach – pisałem o tym TUTAJ. Czasem nawet plan jest taki, że koncept ma wejść do produkcji i w momencie jego premiery trwają już testy nowego modelu. A potem szlag

Czytaj więcej »

Tanie auta do KJSów, rajdów itp. Idealne samochody, by zacząć przygodę z motorsportem

Jeżeli złapaliście bakcyla prędkości, to na pewno zawsze chcieliście zacząć się legalnie ścigać. Oto najtańsze sposoby. Ta lista “Co kupić” wyjątkowo nie ma limitowanego budżetu. Sporty motorowe są drogie, niezależnie czego byście nie zrobili. Same samochody do jazdy sportowej również nie są tanie – nawet jeśli koszt zakupu jest niski, to modyfikacje i tak pochłoną

Czytaj więcej »

Art Of Rally to Mazda MX-5 wśród gier wyścigowych

Obecnie gry wyścigowe gnają za coraz lepszą grafiką. Art Of Rally ma ciekawszy pomysł. Cały rynek gier wyścigowych skupia się obecnie na jednym – coraz lepszej grafice. I nie ma w tym absolutnie nic złego. Podziwianie linii nadwozia swoich ulubionych samochodów w jakości Ultra HD 4K z idealnie odbitymi refleksami jest naprawdę przyjemne i zdecydowanie

Czytaj więcej »

Auto rodzinne do 10 tysięcy  – co kupić #15

Najlepsze rodzinne auto do 10 tysięcy? Jest ich kilka do wyboru. Definicja samochodu rodzinnego zmieniała się przez lata. W PRLu za samochód rodzinny często uchodził Fiat 126p, ale na szczęście czasy się zmieniły i nie trzeba już katować siebie (ani swoich bliskich) jeżdżeniem tą puszką po pasztecie. A najlepsze w tym wszystkim jest to, że

Czytaj więcej »

Nowy Dodge Charger nie jest… nowy?

Mechanicznie? Ma niewiele wspólnego z poprzednikami. Design to inna para kaloszy. Kontynuujemy trend pisania o Dodge’ach, ale dziś nie zaglądam w przeszłość, a w przyszłość. Inna rzecz, że dziś będzie o zupełnie innym aucie niż w zeszłym tygodniu, ale po kolei. Dodge Charger to auto, którego nikomu przedstawiać nie trzeba. Ta wielka landara z jeszcze

Czytaj więcej »