twarzowe samochody-miniaturka

Buzię widzę w tym autu.

Często mówi się, że samochody wyrażają emocje. Tylko… dlaczego?

Miałem kiedyś koleżankę, która nie interesowała się samochodami i podczas rozmowy z nią wywiązał się następujący dialog:
-Ivo, bo ja chyba jestem jakaś dziwna, bo wydaje mi się, że samochody mają twarze.
-Nie jesteś dziwna, bo tak właśnie jest.
Koleżanka była zaskoczona, ale chyba ją uspokoiłem.

Pareidolia

Pareidolia to zjawisko widzenia twarzy tam, gdzie ich nie ma. O tym jak działa to zjawisko wie pewna Pani, która widziała “buzię w tym tęczu”. Wy też możecie tego doświadczyć i to niekoniecznie patrząc w niebo. Wystarczy spojrzeć na przód dowolnego auta na ulicy. Światła oraz grill i wloty w zderzaku bardzo często przyjmują kształt twarzy.

Ale dlaczego?

Dla designerów bardzo ważnym jest by auto wywoływało emocje, odczucia, skojarzenia. Design sam w sobie też jest ważny, ale to, co samochód pokazuje światu gdy się nim poruszamy, jest jeszcze ważniejsze. Bo przecież chcemy, by nasze auto chociaż trochę pokazywało to, kim jesteśmy. Wiecie, inaczej się myśli o człowieku w Skodzie Citigo, inaczej na kogoś w sportowym wozie, a jeszcze inaczej na kogoś w sporym kombi. Marki o tym oczywiście wiedzą, dlatego zależnie od pozycji modelu na rynku ma on nieco inny wyraz “twarzy”. I tak, to jest powód, dlaczego Golf wygląda bardziej agresywnie niż Octavia, ale mniej agresywnie niż A3.

Czy są jakieś marki lub samochody o charakterystycznych “twarzach”?

Pewnie, że są. Ale najpierw trzeba zdać sobie sprawę, że niektóre marki z zasady są bardziej charakterystyczne niż inne. Spójrzcie na te dwa samochody:

Nie wyglądają jak jedna marka, prawda?
A teraz popatrzcie na te dwa auta:

Zwróćcie uwagę, że w obu przykładach nie zrobiłem nic, oprócz usunięcia znaczków.

Tutaj widać, że te dwa samochody mimo wielu lat różnicy nadal mają zachowane pewne wspólne cechy. I to jest charakter marki. Ale czasami ten sam przykład można odnieść do jednego modelu. Na przykład tutaj:

Jak widzicie, mimo upływu ponad pół wieku i niezliczonej ilości generacji, nadal widać, że Porsche 911 to Porsche 911.

 No ale skoro charakter marki/modelu mamy omówiony, to może warto by było faktycznie zacząć rozmawiać o twarzach samochodów?
Tak więc poniżej pokażę Wam kilka samochodów, które definitywnie mają twarz:

Pierwsza generacja Mazdy MX-5 (NA) jest szczęśliwa jak nigdy.
BMW E38 mówi "Lepiej dla Ciebie będzie, jeśli zjedziesz mi z drogi".
Dodge Demon jest tak agresywny, że boję mu się spojrzeć w oczy.
W życiu nie widziałem smutniejszego auta niż Aston Martin DBS Coupé Zagato Centennial.

A teraz pokażę Wam kilka aut, które owszem, twarz posiadają, ale ni cholery nie wiem co ona przedstawia:

To jest Audi Rosemeyer. Wygląda jak... Zszokowany Darth Vader?
Drogi Jaguarze E-Type, co czujesz?
Jaką emocję skrywa Fisker Karma pod swoim wąsem?

Jedną z marek, których na obu listach brakuje jest Tesla. I nie bez powodu. Jak zapewne zauważyliście, Tesle wyglądają… dziwnie, gdy patrzy się na nie od frontu. 
Jest tak dlatego, że Tesle co prawda mają “oczy”, ale nie mają wyraźnie narysowanych “ust”, więc “twarz” nie jest kompletna. I nasz mózg próbuje z przyzwyczajenia wyczytać twarz we froncie danego modelu, ale nie jest jej w stanie w skompletować w 100% i dostaje świra. Z resztą zobaczcie sami:

Tesle poruszają się tak cicho, bo nie mają ust by się odezwać.

Skoro już wiecie, że dostrzeganie twarzy w samochodach to nic dziwnego, powiedzcie mi proszę:

Jaką twarz ma Wasz samochód?

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Udostępnij ten wpis:

czytaj inne wpisy:

Najnowocześniejszy antyk – LS V8

Silniki LS znane są z wielu zalet – wysokiej wytrzymałości, mocy czy faktu, że General Motors używa go od lat 90’. Chevrolet Corvette, Hummer H2, Cadillac Escalade, Holden Commodore i wiele innych tego typu to samochody, pod których maską możemy znaleźć silniki V8 serii LS. Szeroka dostępność tych motorów oraz ich wysoka podatność na wszelkiego

Czytaj więcej »

Twin-Turbo czy Bi-Turbo? Co to za różnica?

Niektórzy twierdzą, że nazw Twin-Turbo i Bi-Turbo można używać zamiennie – nie jest to jednak prawda. Współczesne samochody coraz częściej wyposażane są w dwa turbo, zamiast jednego – czasem jest to podyktowane osiągami, a czasem po prostu brakiem miejsca pod maską. W takich przypadkach często możemy znaleźć w nazwie modelu, że jest to wersja “Bi-Turbo”

Czytaj więcej »

10 zaskakujących samochodowych bestsellerów

Marki samochodowe z zasady nie lubią ryzyka. Czasem jednak model inspirowany szaloną imprezą odnosi wielki sukces – wtedy zdziwiony jest zarówno zarząd jak i rynek. Producentom często zdarza się wprowadzać na rynek auta, których przeznaczeniem jest wielki sukces i niesamowita popularność – problem w tym, że mnożyć można sytuacje gdy tak się nie dzieje i

Czytaj więcej »

10 największych rozczarowań w historii motoryzacji

Pomimo naszej miłości do samochodów, czasem jesteśmy mocno rozczarowani najnowszymi produktami wielkich marek. Każdemu zdarzają się potknięcia – momenty w życiu, o których chcielibyśmy zapomnieć. Tak samo jest z producentami samochodów. Nawet oni, mimo niezliczonych inżynierów, projektantów, księgowych i innych ważnych ludzi doświadczają niepowodzeń i pomyłek w postaci nieudanych projektów, które chcieliby całkowicie wymazać ze

Czytaj więcej »

Walka z czasem czyli Time Attack!

Jak zbudować najszybsze auto na torze? Nie jest to proste, ale jest do zrobienia. Zwykle gdy już raz pojedzie się z autem na tor, to łapie się bakcyla i ma się ochotę znów tam pojechać i zobaczyć, czy może jest szansa zbić jeszcze trochę z osobistego rekordu czasu okrążenia. Może chociaż pół sekundy? Sekundę? Dwie?

Czytaj więcej »

Saturn – marka inna niż wszystkie – do czasu

General Motors miało w swojej historii wiele iście wybitnych pomysłów, ale żaden nie przebije Saturna. Amerykański koncern General Motors jest w Polsce znany głównie z tego, że kiedyś produkował Ople i Daewoo. Chevrolety też przez chwilę były na polskim rynku, ale gdy przestano oferować produkty Daewoo-podobne, popularność tej marki mocno spadła. Wśród entuzjastów motoryzacji General

Czytaj więcej »