Car-meet

Gdyby nie Prohibicja nie byłoby Szybkich i Wściekłych

Tytuł jest zaskakujący, ale nie wyssany z palca. Pytanie jednak brzmi, jak to możliwe? Jak do tego się ma prohibicja? Odpowiedzi na te i inne nurtujące was pytania znajdziecie w tym wpisie.

Prosta odpowiedź na pytanie tytułu jest taka, że ludziom bez alkoholu odbija i nie wiedzą co mają ze sobą zrobić, wymyślają więc kiepskie filmy o szemranych wyścigach. Potem ta saga przekształca się w serię jeszcze bardziej kiczowatych blockbusterów. Prohibicja to profit? Sam nie wiem. Jak to jednak było naprawdę?

Rozdział I: Amerykańska prohibicja

Plakat promujący prohibicję / zdjęcie: The Adirondack Almanach

Prohibicja w USA obowiązywała w latach 1919-1933. Był to swego rodzaju eksperyment społeczny, którego częścią był zakaz sprzedaży, importu, rozprowadzania i produkcji alkoholu na terenie całego kraju. Straszna rzecz, zważywszy, że Amerykanin nie kaktus pić musi. Chyba to było jakoś inaczej ale mniejsza. Co istotne to to, że rynek na produkty alkoholowe nie zmalał.

Rozdział II: Nocne życie Ameryki

Co ciekawe, mimo prohibicji wiele miejsc sprzedawało alkohol. Nielegalnie./ Zdjęcie: JSTOR Daily

Jak możecie się domyślić wiele osób było niekontentych z wprowadzenia prohibicji. Nie ma im się co dziwić zresztą. Alkohol jest wszakże do tej pory istotną częścią wielu spotkań społecznych. Jakie jest więc rozwiązanie? A no nielegalna produkcja bimbru. Genialne w swojej prostocie. A wiecie co jest jeszcze bardziej genialne? Że jakiś ktoś wpadł na pomysł rozprowadzania alkoholu. Oczywiście nielegalnie. I oczywiście nie za darmo. Ale jak to robić skoro nie wolno?

Rozdział III: Need For Speed

Ten silnik, który widzicie pod maską to Flathead właśnie/ zdjęcie: The ClassicCars.com

Tutaj zaczyna się ten etap historii, gdzie nabiera ona tempa. Dosłownie i w przenośni. Ludzie zajmujący się rozprowadzaniem alkoholu zdali sobie sprawę, że seryjne auta nie są stworzone do szybkiej jazdy z bagażnikiem i środkiem wypchanym trunkami wyskokowymi. Co więc można zrobić? Albo lepiej? Czego nie można? Skoro cała akcja i tak jest nielegalna…

Rozdział IV: Wszystkie chwyty dozwolone

Czarny kolor nie wyróżnia się w nocy/ zdjęcie: Ford Truck Enthusiasts

Mówiąc wszystkie mam na myśli, wszystkie. W gruncie rzeczy chodziło przecież o “objechanie” policji. Bo nie mogą Cię złapać, gdy nie mogą Cię dogonić. Proste. Bimbrownicy znajdowali coraz to nowe sposoby by ulepszyć swoje auta. Mocniejsze silniki, wybebeszone wnętrza, lepsze opony, zdejmowanie paneli karoserii, cokolwiek byle zdobyć przewagę.

Rozdział V: Ford Model A

Temu autu trzeba poświęcić cały rozdział tej historii. Jest ono jednym z najważniejszych jej bohaterów. Ford Model A (później Model B) był najważniejszym elementem szmuglowania alkoholu, był wszakże niedrogi i o wiele lepiej skonstruowany niż poprzednik – Model T. Nadawał się więc idealnie. Co jeszcze istotniejsze, to to, że w wielu miejscach ameryki prohibicja na szeroką skalę obowiązywała aż do lat 60. Co oznacza, że w późnych fazach prohibicji Fordy Model A dostawały mocniejsze silnik Flathead V8, które potem dodatkowo wzmacniano modyfikując wydech, gaźniki czy poprawiając sam blok silnika. Do tej pory Flatty jest bardzo istotnym silnikiem w kulturze Hot-Rodów. Owszem są i takie z silnikami z aut japońskich, ale puryści tego stylu chcą za wszelką cenę zostać przy Flalhead’zie.

Rozdział VI: Ucieczki

Obecnie taki radiowóz miałby problem nadążyć za ruchem/ zdjęcie: Pinterest

Skoro już omówiliśmy samochody, porozmawiajmy o uciekaniu przed policją. Pierwszym, łatwym sposobem jest uciekanie po ulicach, mając przewagę w postaci zmodyfikowanego auta jest to całkiem rozsądna opcja. Drugim jest uciekanie po bezdrożach, co też jest rozsądne, pod warunkiem, że się przypadkiem nie rozbijemy. Trzecim jest bycie incognito. I to można rozwiązać na dwa sposoby, przewożąc towar autem, które wygląda na seryjne i nie zwraca na siebie uwagi. Jeśli przy okazji zachowujemy się normalnie, jest jakaś szansa, że policja nie zwróci na nas uwagi. Jeśli zwróci… No, wtedy wracamy do dwóch poprzednich punktów. Albo można też… Zasuwać przez las, w środku nocy, bez świateł, byle tylko nikt nas nie zauważył. Oj, to była jedna z najbardziej niebezpiecznych strategii, owszem efektywna, ale robienie tego musiało być iście przerażające. Mówi się, że ludzie zajmujący się dystrybucją bimbru musieli znać trasę na pamięć by się nie rozbić. Pomyśleć, że ja narzekałem gdy miałem się nauczyć wierszyka w przedszkolu.

Rozdział VII: Ścignijmy się

Ściganie się w takich warunkach musiało być przerażające. Chcę spróbować! / zdjęcie: Catamoint Stadium

Wiecie jaki był jeden ze sposobów w jaki kierowcy spędzali swój wolny czas? Gadali ze swoimi ziomkami o swoich samochodach. 

-Wiesz, Henry, ostatnio zmieniłem świece zapłonowe w swoim Fordzie Model A
-Dalej masz tego starego gruza? Ja właśnie kupiłem Model B! Wiesz jak to idzie?
-A tam idzie, nic nie idzie jak mój Model A!
-Ah tak? Ścignijmy się!

Tak to musiało wyglądać. Na pewno. Fakt jednak pozostaje faktem, że użytkownicy zmodyfikowanych samochodów uwielbiali się ze sobą ścigać. Sprawdzać kto jest szybszy i kto ma lepszy wóz.

Rozdział VIII: Koniec Prohibicji

Pierwsza dostawa Piwa w Waszyngtonie po zakończeniu prohibicji/ zdjęcie: All That's Interesting

Prohibicja jak każdy etap w historii musiała się kiedyś skończyć. Zostały jednak po niej niezliczone zmodyfikowane samochody, z którymi trzeba było coś zrobić. Tak jak więc mówiłem, ścigano się nimi. Tylko teraz były one używane tylko do ścigania się. Wożenie alkoholu nie było już istotne. Ale pozostała chęć szybkiej jazdy i dużych dawek adrenaliny. Najpierw ścigano się nielegalnie, szybko jednak powstał zestaw reguł, który w niewielki sposób ograniczał uczestniczące pojazdy.

Rozdział IX: NASCAR

Patrzcie jak kolorowo/ zdjęcie: Speed Sport

Właśnie z tego zestawu zasad i chęci ścigania się z kierowcami z całego kraju powstał znany nam do teraz NASCAR, czyli National Association for Stock Car Auto Racing. Teraz niestety auta uczestniczące w NASCAR nie mają nic wspólnego z produkcyjnymi modelami. Są za to ślicznym wężykiem różnokolorowych koralików.

Rozdział X: Epilog

Kultura modyfikowania i usprawniania samochodów zaczęła się właśnie w prohibicji. To był pierwszy przypadek ludzi modyfikujących swoje pojazdy na tak szeroką skalę. Wystarczył jednak, by w wielu ludzi już nie pamiętających prohibicji połknęło bakcyla modyfikowania samochodów.

A reszta jest już historią...

Zdjęcie główne: Motoring Research

1 thought on “Gdyby nie Prohibicja nie byłoby Szybkich i Wściekłych”

  1. Pingback: SOHC? DOHC? OHV? Czyli o co chodzi z tym rozrządem? - ivolucja.pl

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Udostępnij ten wpis:

czytaj inne wpisy:

Najnowocześniejszy antyk – LS V8

Silniki LS znane są z wielu zalet – wysokiej wytrzymałości, mocy czy faktu, że General Motors używa go od lat 90’. Chevrolet Corvette, Hummer H2, Cadillac Escalade, Holden Commodore i wiele innych tego typu to samochody, pod których maską możemy znaleźć silniki V8 serii LS. Szeroka dostępność tych motorów oraz ich wysoka podatność na wszelkiego

Czytaj więcej »

Twin-Turbo czy Bi-Turbo? Co to za różnica?

Niektórzy twierdzą, że nazw Twin-Turbo i Bi-Turbo można używać zamiennie – nie jest to jednak prawda. Współczesne samochody coraz częściej wyposażane są w dwa turbo, zamiast jednego – czasem jest to podyktowane osiągami, a czasem po prostu brakiem miejsca pod maską. W takich przypadkach często możemy znaleźć w nazwie modelu, że jest to wersja “Bi-Turbo”

Czytaj więcej »

10 zaskakujących samochodowych bestsellerów

Marki samochodowe z zasady nie lubią ryzyka. Czasem jednak model inspirowany szaloną imprezą odnosi wielki sukces – wtedy zdziwiony jest zarówno zarząd jak i rynek. Producentom często zdarza się wprowadzać na rynek auta, których przeznaczeniem jest wielki sukces i niesamowita popularność – problem w tym, że mnożyć można sytuacje gdy tak się nie dzieje i

Czytaj więcej »

10 największych rozczarowań w historii motoryzacji

Pomimo naszej miłości do samochodów, czasem jesteśmy mocno rozczarowani najnowszymi produktami wielkich marek. Każdemu zdarzają się potknięcia – momenty w życiu, o których chcielibyśmy zapomnieć. Tak samo jest z producentami samochodów. Nawet oni, mimo niezliczonych inżynierów, projektantów, księgowych i innych ważnych ludzi doświadczają niepowodzeń i pomyłek w postaci nieudanych projektów, które chcieliby całkowicie wymazać ze

Czytaj więcej »

Walka z czasem czyli Time Attack!

Jak zbudować najszybsze auto na torze? Nie jest to proste, ale jest do zrobienia. Zwykle gdy już raz pojedzie się z autem na tor, to łapie się bakcyla i ma się ochotę znów tam pojechać i zobaczyć, czy może jest szansa zbić jeszcze trochę z osobistego rekordu czasu okrążenia. Może chociaż pół sekundy? Sekundę? Dwie?

Czytaj więcej »

Saturn – marka inna niż wszystkie – do czasu

General Motors miało w swojej historii wiele iście wybitnych pomysłów, ale żaden nie przebije Saturna. Amerykański koncern General Motors jest w Polsce znany głównie z tego, że kiedyś produkował Ople i Daewoo. Chevrolety też przez chwilę były na polskim rynku, ale gdy przestano oferować produkty Daewoo-podobne, popularność tej marki mocno spadła. Wśród entuzjastów motoryzacji General

Czytaj więcej »