American flag with folds and creases

hybryda… po amerykańsku. – Ostatnia prosta #16

Japończycy wprowadzili hybrydy na rynek, a Amerykanie… zrobili z nich karykaturę.

Jest pewien samochód, na którym chciałbym skupić się w tym wpisie, więc szybko przejdziemy przez te “mniej ważne” newsy, a potem przejdziemy do clou programu.

75-lecie Porsche

Czy wiedzieliście, że pierwszy samochód marki Porsche zaprezentowano w 1948 roku? Ja nie wiedziałem. W każdym razie – z tej okazji Porsche przygotowało koncept o nazwie 357, dla którego inspiracja pochodzi z pierwszego modelu tej marki – klasycznego już 356. To właśnie stąd wzięła się nazwa i kształt tego konceptu. Mechanika natomiast wzięła się z Caymana GT4 RS i pozostała bez zmian. Wnętrze też, bo 357 jest tylko ćwiczeniem stylistycznym, a nie pełnoprawnym modelem, który kiedykolwiek trafiłby do produkcji. Tak, jeśli zapragnęliście posiadać 357, to współczuję, bo raczej nie będzie szans na zamówienie go w salonie Porsche.

BMW bez kompromisów. No, może z jednym.

Nie wiem czy pisałem na Ivolucji o nowym BMW M4 CSL (nie mylić z 3.0 CSL), czyli o specjalnej, torowej wersji “Emczwórki”. I wiecie jaki problem mieli niektórzy klienci z tym modelem? Że miał za mało drzwi. BMW rzadko bo rzadko, ale słucha klientów, więc oto jest – BMW M3 CS. Różnica jest taka, że M3 jest sedanem, a M4 coupe. Ciekawe, czy zgodnie z tym trendem ucinania literek przy jednoczesnym dodawaniu drzwi będzie BMW M3 Touring C. Albo autobus, w którym nazwą będzie sama literka B.

Czego potrzebujemy? Wszystkiego na raz!

Zwykle, gdy myślimy o uniwersalności lub o rzeczach do wszystkiego, to pojawiają się nam w głowie dwie myśli. Albo fenomenalne szwajcarskie sery scyzoryki, albo, że jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego. Audi co prawda nie pochodzi ze Szwajcarii, ale uważa, że potrafi zrobić samochód, który uniwersalnością będzie odpowiadał wcześniej wspomnianym scyzorykom. Samochód ten nazywa się Audi Activesphere concept i jest jednocześnie pick-upem, limuzyną i terenówką, a do tego jego osiągi dorównują wozom sportowym. Pytanie jednak – czy będzie bardziej jak scyzoryk, czy bardziej jak reszta uniwersalnych rzeczy?

Forza Forza! (tłumaczenie: Naprzód Forza!)

Na Ostatniej Prostej pisałem o nowej części serii Need For Speed, więc teraz czas na nową część serii Forza Motorsport, która nosi nazwę… Forza Motorsport. Numerka brak. Wynika to z faktu, że ma być to poniekąd reset serii Motorsport. I jaki to będzie reset! Ponad 500 samochodów w dniu premiery i przebudowana fizyka jazdy, by ściganie się było jeszcze przyjemniejsze. Mam tylko nadzieję, że podczas delikatnych stłuczek auta nie będą się do siebie “kleić”, jak to miało miejsce wcześniej…

A teraz przed Państwem… Gwóźdź programu!

To jest tak: Corvette powstała jako rezultat głęboką fascynacją Ferrari i innymi drogimi autami z Europy. Logicznym jest więc, że od samego początku była do nich porównywana. Owszem, była dużo tańsza, a w przypadku modeli sprzed 1955 roku dużo wolniejsza, ale niektórzy uważali, że wygląd wystarczy, by warto było wydać swoje ciężko zarobione dolary na Chevroleta. Szczególnie, że w tamtych czasach nie było dużej ilości alternatyw – to były czasy przed Mustangiem czy Camaro.

Jeśli przeniesiemy się w czasie do roku 2005, to zauważymy, że Corvette jest porównywana do Porsche 911 bardzo często. Na tyle często, że z każdą kolejną generacją i odmianą pytania “CZY CORVETTE W KOŃCU JEST RYWALEM 911?” pojawiają się coraz śmielej i coraz częściej. Problem w tym, że odpowiedź zawsze brzmi “yyy… nie bardzo”. I nie chodzi tutaj o osiągi – Corvette zwykle była dość szybką furą – problemem była raczej inna cecha sportowego Chevroleta. Corvette była… za tania. I specjalnie nie napisałem, że jest to wadą – koszt zakupu dla jednych jest wadą a dla innych zaletą, szczególnie, gdy osiągi tych dwóch skrajnie różnych aut sportowych były bardzo podobne.

Z tym, że to czego według mnie brakowało Corvette, by naprawdę rywalizować z 911 była różnorodność. 911 ma obecnie 26 różnych wariantów. 26! Wśród tego oszczędne w formie Carrery (S, GTS, T i edycja specjalna a 50-lecie Porsche), szybkie i luksusowe Turbo i Turbo S, torowe GT3, GT3 RS, stylowe GT3 Touring, klasyczny Sport Classic czy szalony Dakar. A do tego różne wersje nadwozia, takie jak: Kabriolety, Targi czy Coupe. A jakby jeszcze Wam było mało, to w wielu modelach możecie wybrać, czy chcecie skrzynię manualną czy automatyczną, napęd na jedną oś czy dwie… A jeszcze nie weszliśmy do konfiguratora kolorów lakieru!

Tymczasem gama Corvetty przez lata była bardzo… prosta. Wybierałeś/aś czy chcesz coupe czy kabriolet, wersję bazową czy bazową z pakietem Z51, wersję szybszą czyli Z06, czy może potwora jakim była ZR1. Do tego automat lub manual i tyle. I jeśli szukaliście odpowiednika 911 Turbo, który oferowałby kosmiczne osiągi i komfort, to nie było sensu zaglądać do gamy Chevroleta. Aż do teraz.

Bo na scenę wjechała Corvette E-Ray

Owszem, to nadal nie jest dodatkowe ileś tam wariantów Corvette, których brakuje, by mogła jak równy z równym konkurować z Porsche 911, ale jest to duży krok dla samochodów sportowych, a mały dla Corvette. Innymi słowy – E-Ray jest na tyle wyjątkowy, że nic mu nie brakuje do stanięcia twarzą w twarz z 911 Turbo S. Dlaczego?

Posłuchajcie chwilę o układzie napędowym: E-ray jest hybrydą. I nie chodzi o to, że do Corvetty wsadzili jakiś cienki silniczek z Chevroleta Cruze, dorzucili baterię z Bolta i nazwali to autem. Co to, to nie, gdzie w tym jest w ogóle maksyma “Go big or go home”? No właśnie. Więc E-ray ma silnik 6.2 V8 o mocy 495hp, a do tego silnik elektryczny o mocy 160hp. Razem? 655hp, czyli tylko o 15 mniej niż w Z06. Wspomnę tylko, że napędzane są obie osie tego auta. Wyobrażacie sobie osiągi? Jest szybko. Bardzo szybko. 2.5s do pierwszej setki na liczniku.

Co również ciekawe, E-Ray ma nadwozie przejęte praktycznie w całości z Z06, a nie bazowej Corvette C8. Oznacza to, że jest szersza i bardziej agresywna, a listwy akcentujące boczne wloty powietrza są skierowane do góry, a nie w dół. Są tylko dwie główne różnice wizualne, gdy porównujemy Corvette Z06 i E-Ray: w hybrydzie listwy są kolorze nadwozia, a nie czarne, oraz wydech w E-Rayu jest na bokach tylnego zderzaka, nie pośrodku.

Innym fajnym detalem, o którym muszę wspomnieć jest znaczek. Jak się domyślacie lub też nie, nazwa E-Ray jest inspirowana nazwą “Stingray”, bowiem tak właśnie nazywa się reszta wariantów Corvette C8. I razem ze zmianą nazwy zmienił się też znaczek. Zmiany są co prawda delikatne, ale zauważalne – spójrzcie:

Corvette E-Ray
Corvette Stingray

I tak, wiem, że Corvette E-Ray nie jest pierwszym hybrydowym superautem, bo przed nią była “wielka trójka” hipersamochodów, ale to były raczej pokazy technologiczne niż samochody. Był też NSX, ale… różnica między NSXem, a Corvettą E-Ray jest taka, że Corvetta może się dobrze sprzedawać. A w każdym razie taką mam nadzieję, bo hybrydowe auta sportowe to coś wspaniałego.

A w każdym razie tak lubię myśleć.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Udostępnij ten wpis:

czytaj inne wpisy:

Najnowocześniejszy antyk – LS V8

Silniki LS znane są z wielu zalet – wysokiej wytrzymałości, mocy czy faktu, że General Motors używa go od lat 90’. Chevrolet Corvette, Hummer H2, Cadillac Escalade, Holden Commodore i wiele innych tego typu to samochody, pod których maską możemy znaleźć silniki V8 serii LS. Szeroka dostępność tych motorów oraz ich wysoka podatność na wszelkiego

Czytaj więcej »

Twin-Turbo czy Bi-Turbo? Co to za różnica?

Niektórzy twierdzą, że nazw Twin-Turbo i Bi-Turbo można używać zamiennie – nie jest to jednak prawda. Współczesne samochody coraz częściej wyposażane są w dwa turbo, zamiast jednego – czasem jest to podyktowane osiągami, a czasem po prostu brakiem miejsca pod maską. W takich przypadkach często możemy znaleźć w nazwie modelu, że jest to wersja “Bi-Turbo”

Czytaj więcej »

10 zaskakujących samochodowych bestsellerów

Marki samochodowe z zasady nie lubią ryzyka. Czasem jednak model inspirowany szaloną imprezą odnosi wielki sukces – wtedy zdziwiony jest zarówno zarząd jak i rynek. Producentom często zdarza się wprowadzać na rynek auta, których przeznaczeniem jest wielki sukces i niesamowita popularność – problem w tym, że mnożyć można sytuacje gdy tak się nie dzieje i

Czytaj więcej »

10 największych rozczarowań w historii motoryzacji

Pomimo naszej miłości do samochodów, czasem jesteśmy mocno rozczarowani najnowszymi produktami wielkich marek. Każdemu zdarzają się potknięcia – momenty w życiu, o których chcielibyśmy zapomnieć. Tak samo jest z producentami samochodów. Nawet oni, mimo niezliczonych inżynierów, projektantów, księgowych i innych ważnych ludzi doświadczają niepowodzeń i pomyłek w postaci nieudanych projektów, które chcieliby całkowicie wymazać ze

Czytaj więcej »

Walka z czasem czyli Time Attack!

Jak zbudować najszybsze auto na torze? Nie jest to proste, ale jest do zrobienia. Zwykle gdy już raz pojedzie się z autem na tor, to łapie się bakcyla i ma się ochotę znów tam pojechać i zobaczyć, czy może jest szansa zbić jeszcze trochę z osobistego rekordu czasu okrążenia. Może chociaż pół sekundy? Sekundę? Dwie?

Czytaj więcej »

Saturn – marka inna niż wszystkie – do czasu

General Motors miało w swojej historii wiele iście wybitnych pomysłów, ale żaden nie przebije Saturna. Amerykański koncern General Motors jest w Polsce znany głównie z tego, że kiedyś produkował Ople i Daewoo. Chevrolety też przez chwilę były na polskim rynku, ale gdy przestano oferować produkty Daewoo-podobne, popularność tej marki mocno spadła. Wśród entuzjastów motoryzacji General

Czytaj więcej »